Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Uzależnienie w pandemii. Ograniczenia związane z koronawirusem prowadzą do nadużywania alkoholu

 Maria Krasicka
28.11.2020 16:09
Spożycie alkoholu wzrosło przez koronawirusa
Spożycie alkoholu wzrosło przez koronawirusa (GettyImages)

Życie w pandemii nie jest proste. Wszechobecne zdenerwowanie związane z lękiem przed koronawirusem, utrudnionym kontaktem z bliskimi, czy utratą pracy ma bardzo poważne skutki. Próbując sobie poradzić, coraz więcej osób sięga po substancje, które mogą obniżyć poziom stresu. Niestety wśród najtańszych używek, najbardziej popularny jest alkohol. W związku z tym problem alkoholowy w pandemii stał się obiektem wielu badań.

spis treści

1. Nadużywanie alkoholu

Pandemia koronawirusa zmieniła świat. Lockdown, liczne obostrzenia i zakazy spotykania się w pewnym momencie doprowadziły do tego, że ludzie sami zaczęli stosować izolację i ograniczenia. Wpłynęło to na problemy z zaspokajaniem potrzeb związanych z redukcją stresu i odczuwaniem przyjemności.

Chroniczny stres związany często z bezsennością, lękiem, poczuciem bezradności i smutkiem może prowadzić do chęci napicia się. Alkohol jest od wieków znany ludzkości jako lekarstwo na smutki. Trzeba pamiętać, że negatywne skutki stosowania alkoholu często nasilają pierwotne problemy. Jest to krótkowzroczne remedium, jednak ze względu na cenę, łatwą dostępność i powszechną akceptację ciągle popularne.

Już na początku pandemii Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ostrzegała opinię publiczną o potencjalnym ryzyku zwiększonego spożycia alkoholu. Może to skutkować większą częstością występowania zaburzeń związanych z używaniem alkoholu w przyszłości.

Zobacz film: "Koronawirus a alkohol. Czy mocne trunki wpływają na przebieg zakażenia?"

Badanie, opublikowane przez korporację RAND i wspierane przez National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA), porównuje nawyki picia dorosłych w tym i zeszłym roku. Ankietę przeprowadzono wśród 1540 osób. Uczestników zapytano o różnicę w spożyciu alkoholu między wiosną 2019 r. a wiosną 2020 r., kiedy to miał miejsce pierwszy lockdown.

Wyniki zaniepokoiły naukowców. Wyraźnie pokazały, w jaki sposób ludzie łagodzą skutki bólu i izolacji spowodowanych pandemią. W badaniach potwierdzono, że lęk i niepewność towarzyszące przebywaniu na kwarantannie mogą być jednym z czynników wyzwalających potrzebę napicia się.

"Skala tych wzrostów jest uderzająca. Narasta depresja, zwiększa się lęk, a alkohol jest często sposobem radzenia sobie z tymi uczuciami. Jednak jest to zamknięte koło, ponieważ depresja i lęk jest również wynikiem picia. To właśnie ta pętla sprzężenia zwrotnego tylko zaostrza problem, który próbujemy rozwiązać" - Michael Pollard, główny autor badania i socjolog z RAND.

2. Brak pomocy dla uzależnionych

Na podstawie danych Niemieckiego Stowarzyszenia Badań Konsumentów (GFK, 2020), całkowity przychód ze sprzedaży napojów alkoholowych wzrósł o 6 proc. w porównaniu ze średnią w ubiegłym roku. Jednak dla autorów badań pozostawało niejasne, czy było to spowodowane gromadzeniem zapasów na lockdown, czy odzwierciedlało rzeczywiste zmiany w zachowaniach związanych z piciem alkoholu podczas pandemii COVID-19.

W związku z tym przeprowadzano szczegółowe badania. Spośród 2102 uczestników 8,2 proc. stwierdziło, że nie pije alkoholu w ogóle, prawie 38 proc. nie zmieniło swoich zachowań, 19 proc. przyznało, że pije mniej lub dużo mniej, a ponad 34 proc. przyznało, że pije więcej lub znacznie więcej alkoholu od początku lockdownu.

Analizy pokazują, że szczególnie osoby o niskim poziomie wykształcenia i osoby o wyższym poziomie odczuwanego stresu z powodu pandemii są szczególnie narażone na ryzyko spożycia większej ilości alkoholu.

Wyniki te sugerują, że istnieje potrzeba przeprowadzenia dalszych badań nad interakcją zachowań związanych z piciem alkoholu i pandemią COVID-19, aby lepiej zrozumieć potencjalne długoterminowe skutki blokady i opracować specjalne programy profilaktyczne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze