Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

W aptece głównie leki refundowane

W aptece głównie leki refundowane
W aptece głównie leki refundowane (123RF)

W aptekach leki refundowane, a suplementy w sprzedaży poza tymi placówkami – to jedna z wielu propozycji zmian dotyczących rynku aptecznego, jakie szykuje ministerstwo zdrowia.

Resort chce, by apteka była miejscem ochrony zdrowia, a nie zwykłym sklepem, w którym obok leków na receptę sprzedawane są suplementy diety i kosmetyki. Zdaniem wiceministra zdrowia, Krzysztofa Łandy, w aptekach sprawy zdrowotne powinny być ważniejsze niż kwestie handlowe czy marketingowe.

1.  Apteka dla leków refundowanych

Ministerstwo planuje wyszczególnić apteki, w których pacjenci kupią leki refundowane od tych miejsc, w których sprzedawane będą tzw. leki OTC (bez recepty) i pozostałe produkty (parafarmaceutyki).

Paweł Trzciński, rzecznik Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, przyznaje, że do aptek wprowadzane są najróżniejsze preparaty, które nie są lekami i nie dają żadnej gwarancji skuteczności. Pacjent ma prawo wierzyć, że w tym miejscu kupi leki bezpieczne, przebadane i skuteczne, natomiast suplementy diety nie przechodzą testów klinicznych i z lekami nie mają nic wspólnego.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"
  • Wprowadzane są do obrotu jedynie na podstawie oświadczenia. Suplement diety, zgodnie z prawem, traktowany jest jako żywność - tłumaczy.

Jego wątpliwości budzi jednak pomysł podziału aptek i sprzedawania w nich jedynie leków refundowanych. Może to zrodzić problemy finansowe placówek. Podobnego zdania są właściciciele aptek.

  • Największe zyski apteka czerpie ze sprzedaży suplementów - zaznacza Grażyna Czyżewska, właścicielka apteki w Lublinie.

- Marże leków refundowanych są zbyt niskie, by tylko je sprzedawać. Pacjenci przychodzą z receptami i przy okazji kupią suplementy. Najwięcej sprzedaje się magnezu, witamin, a ostatnio modna jest witamina D3 ****- wyjaśnia.

2. Rośnie sprzedaż suplementów

Aptekarze od lat postulują, by suplementy i leki bez recepty sprzedawane były tylko i wyłącznie w aptekach.

  • Leki zawierające np. paracetamol sprzedawane są w nieodpowiednich miejscach i przechowywane są w niewłaściwy sposób. Nie ma nad nimi żadnej kontroli. Każdy ma do nich dostęp, włącznie z małymi dziećmi - mówi Czyżewska.

Dane statystyczne pokazują, że każdego roku wzrasta sprzedaż suplementów diety i leków bez recepty. Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że w ubiegłym roku Polacy wydali na nie 3 mld złotych. Sprzedaż leków OTC to 50 proc. obrotów aptek, w tym ok 30 proc. stanowią suplementy diety. Obecnie na rynku pozaaptecznym sprzedawanych jest kilka tysięcy rodzajów tego typu środków.

3. Apteka dla aptekarza

To nie wszystkie zmiany dotyczące rynku aptek. Ministerstwo planuje by 51 proc. udziałów w aptece mieli magistrowie farmacji. To wynik dyskusji w środowisku farmaceutycznym i idei "apteka dla aptekarza". Zdaniem farmaceutów, pomoże to uregulować kwestię własności aptek i ochroni przed dalszą ekspansją tzw. sieciówek. Kolejną ze zmian ma być walka z cenami dumpingowymi.

  • Nie możemy porównywać się z dużymi aptekami, tzw. sieciówkami, które mają niższe ceny leków i dostają większe zniżki z hurtowni - mówi jedna z farmaceutek.

Zmiany legislacyjne regulujące funkcjonowanie rynku aptecznego w Polsce miałyby wejść w życie w 2017 roku.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze