Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy - jak prawidłowo ćwiczyć, ćwiczenia na plecach, ćwiczenia w klęku

Kręgosłup lędźwiowy jest jednym z odcinków kręgosłupa – najważniejszej podpory naszego ciała. Niestety, aż 2/3 dolegliwości bólowych w jego obrębie pochodzi właśnie z odcinka lędźwiowego. Zmagamy się z lumbago, czyli zespołem kręgosłupa lędźwiowego, rwą kulszową i korzonkami, ból promieniuje często na pośladki i nogi.

Kręgosłup lędźwiowy wymaga wówczas nie tylko leczenia farmakologicznego i profesjonalnej fizjoterapii, ale też codziennych ćwiczeń wzmacniających mięśnie. Jak powinny wyglądać ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy?

1. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy - jak prawidłowo ćwiczyć?

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy powinny być dostosowane do własnych możliwości. Naciągnięcie mięśni przy dolegliwościach bólowych jest niewskazane, może bowiem tylko pogorszyć stan. Na początku wystarczy wykonywać mniej ćwiczeń (np. trzy), za to bardzo dokładnie, bez pośpiechu.

Zobacz film: "Skuteczne ćwiczenia na kręgosłup"

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy to przede wszystkim ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców
Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy to przede wszystkim ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców (123RF)

Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy mogą być męczące dla nieprzyzwyczajonego do wysiłku kręgosłupa, dlatego nie należy przesadzać z ilością powtórzeń – ćwiczymy tyle, ile mamy siły. Po każdym ćwiczeniu (nie powtórzeniu!) odpoczywamy chwilę.

Cały zestaw ćwiczeń nie trwa długo – wystarczy kwadrans, by precyzyjnie rozpocząć ćwiczenia kręgosłupa. Każdego dnia jednak warto zwiększać ten czas, ilość ćwiczeń i powtórzeń. Po trzech miesiącach ćwiczeń dwa razy dziennie powinniśmy poczuć wyraźną poprawę i złagodzenie bólu kręgosłupa lędźwiowego.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy - ćwiczenia na plecach

Jak wykonywać ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy? Najpopularniejsze ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy są wykonywane na plecach.

  • Leżąc na płaskim podłożu (aby nie było zbyt twardo, możemy rozłożyć matę lub położyć się na miękkim dywanie), podciągamy prawą nogę do klatki piersiowej. Następnie przyciągamy głowę do kolana. Prostujemy nogi i kładziemy głowę stabilnie. Po kilku sekundach analogicznie postępujemy z lewą nogą.
  • Leżąc na plecach, zginamy w kolanach obie nogi, a wyprostowane ręce rozkładamy na boki. Przenosimy obie nogi raz na jeden, raz na drugi bok.
  • Zginamy nogi w kolanach, ręce wyprostowane leżą wzdłuż tułowia. Staramy się jak najbardziej „wbić” odcinek lędźwiowy w podłoże. Po kilku powtórzeniach i odpoczynku wykonujemy odwrotne ćwiczenie – podnosimy biodra i trzymamy je w górze przez 5 sekund.
  • Prostujemy nogi i wyprężamy całe ciało. Wyprostowane ręce splatamy i przenosimy za siebie, wyciągając je jak najdalej możemy.

Przeczytaj także

3. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy - ćwiczenia w klęku

Inne ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy, które powinny wpłynąć na jego prawidłową pracę, obniżenie dolegliwości bólowych to ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy w klęku.

  • Wykonujemy ćwiczenie zwane kocim grzbietem. Klękamy, siadając na piętach i podpierając się rękami o podłoże. Wyginamy kręgosłup do góry, chowając głowę jak najniżej, blisko klatki piersiowej. Po kilku sekundach robimy „wklęsły kręgosłup”, głowę zadzieramy do góry, a po chwili wyciągamy wyprostowane ręce daleko do przodu.
  • W klęku podpartym wciągamy brzuch i przenosimy ciężar ciała z prawej (wyprostowanej) ręki, na lewą.
  • Leżąc na brzuchu, zginamy ręce w łokciach i kładziemy dłonie płasko na podłożu. Unosimy tułów – jeśli jest nam ciężko, możemy podłożyć pod brzuch rulon z koca czy ręcznika. Wyginamy się nieco w tył, prostując ręce. Głowę trzymamy psoto, patrząc przed siebie.
  • Pozostawiając rulon materiału pod brzuchem, kładziemy się na podłożu i prostujemy ręce przed siebie. Naprzemiennie podnosimy lewą rękę i prawą nogę, a następnie prawą rękę i lewą nogę.
Najlepszy sport dla kręgosłupa
Najlepszy sport dla kręgosłupa [10 zdjęć]

Choroby kręgosłupa rozwijają się przez lata na skutek wielu zaniedbań. Do tych najczęstszych schorzeń...

zobacz galerię

Ćwiczenia wzmacniające są dobrym uzupełnieniem leczenia chorób kręgosłupa lędźwiowego. Systematyczna i precyzyjna gimnastyka szybko da o sobie znać w postaci zadowalających efektów. Należy pamiętać jednak, aby nie wykonywać ćwiczeń w stanach ostrych bólów kręgosłupa lędźwiowego, ale skonsultować się z lekarzem bądź fizjoterapeutą.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!