Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Czy choroba Alzheimera to tak naprawdę nowy rodzaj cukrzycy?

 Katarzyna Krupka
28.11.2018 11:14
Czy choroba Alzheimera to tak naprawdę nowy rodzaj cukrzycy?
Czy choroba Alzheimera to tak naprawdę nowy rodzaj cukrzycy? (Źródło: 123RF)

Cukrzyca typu 2 może powodować chorobę Alzheimera. Co więcej, najnowsze badania potwierdzają ścisły związek pomiędzy chorobami i wskazują, że alzheimer to trzeci typ cukrzycy. Analizy sugerują jednak, że odwrócenie postępujących problemów z pamięcią występujących przy cukrzycy jest możliwe, a to z kolei może wskazywać na odkrycie nowego sposobu leczenia choroby Alzheimera.

1. Cukrzyca mózgowa

Wszystko zaczęło się w roku 2005, gdy dr Susanne de la Monte wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Browna w Providence w USA zidentyfikowała powód, dla którego u osób cierpiących na cukrzycę typu 2 ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera było znacznie większe.

Insulinoodporność jest głównym czynnikiem powodującym cukrzycę typu 2. Naukowcy wykazali jednak, że dotyczy nie tylko komórek wątroby, mięśni czy tkanki tłuszczowej, ale również mózgowych.

Nieczuły na insulinę okazał się hipokamp – odpowiedzialny głównie za pamięć. Insulinoodporność komórek mózgowych może powodować zmiany biochemiczne charakterystyczne dla choroby Alzheimera.

Zobacz film: "Owoce i warzywa a cukrzyca"

Naukowcy od lat próbują odpowiedzieć na pytanie, czy cukrzyca to "choroba Alzheimera" trzustki, a sam alzheimer to insulinoodporna postać cukrzycy rozwijająca się w mózgu. Aby to sprawdzić, przeprowadzono badania na szczurach.

Zwierzęta przeszły na odpowiednio przygotowaną dietę, której efektem było zaburzenie zdolności do regulowania poziomu insuliny, przez co zaczęły chorować na cukrzycę typu 2.

Choroba z kolei doprowadza do powstawania niekontrolowanej ilości blaszek beta-amyloidowych w mózgu – głównego czynnika uszkadzającego centralny system nerwowy w przebiegu choroby Alzheimera.

U szczurów pojawiły się problemy z pamięcią oraz uczeniem się i zapamiętywaniem. Wyniki badań sugerują, że alzheimer może być spowodowany przez pewien rodzaj cukrzycy. Naukowcy nazywają ją cukrzycą mózgową.

To z kolei oznacza, że problemy z pamięcią są tak naprawdę wczesnym stadium choroby Alzheimera, a nie występującymi przy cukrzycy typu 2 zaburzeniami funkcji poznawczych.

2. Te same zjawiska zachodzące w mózgu

Dr de la Monte porównuje to, co dzieje się w organizmie chorego na cukrzycę typu 2 do zjawisk zachodzących w mózgu chorych na alzheimera. Aby komórki mogły przyswajać obecną we krwi glukozę, trzustka produkuje insulinę odpowiedzialną za wysyłanie informacji o jej obecności.

Wszystko po to, aby organizm mógł wykorzystać cukier do produkcji energii. Jeśli dieta dostarcza więcej cukru, niż jest w stanie przetworzyć, zostaje on zmagazynowany w postaci tkanki tłuszczowej.

Gdy spożywanie zbyt dużych ilości cukru jest nagminne, komórki mięśniowe, tłuszczowe i wątrobowe po pewnym czasie przestają reagować na informacje wysyłane przez insulinę – to właśnie nazywamy insulinoodpornością.

Zdaniem dr de la Monte analogiczne zjawisko zachodzi w mózgu. Jeśli organizm wypełniają produkty bogate w cukier, dzałanie receptorów insuliny w komórkach mózgowych zostaje uśpione.

3. Przyczyna, a nie skutek

Kolejne badania przeprowadzili dr Ewan McNay oraz Danielle Osborne – chcieli sprawdzić, czy rzeczywiście beta-amyloidy są odpowiedzialne za zaburzenia poznawcze w przypadku cukrzycy typu 2.

20 szczurów poddanych badaniu było karmionych dietą wywołującą cukrzycę, kolejne 20 było grupą kontrolną.  Zwierzęta nauczono, że przebywanie w ciemnym pomieszczeniu będzie powodować porażenie prądem. Kiedy szczury trafiały do takiego miejsca, w trakcie poruszania się po labiryncie zastygały bez ruchu. Naukowcy mierzyli czas bezruchu zwierząt, który w tym przypadku był miernikiem jakości ich pamięci. Szczury z cukrzycą wypadły znacznie gorzej.

Aby upewnić się, że mają na to wpływ płytki beta–amyloidowe lub ich prekursory, dr Pete Tessier z Rensselaer Polytechnic Institute w stanie Nowy Jork zaprojektował przeciwciała, które zakłócają ich działanie.

Przeciwciała niwelujące płytki wstrzyknięte szczurom z cukrzycą nie przyniosły żadnego efektu, z kolei przeciwciała dla prekursorów sprawiły, że zwierzęta zastygały w ciemnych pomieszczeniach na tak długo jak zdrowe szczury, a ich problemy wywołane cukrzycą typu 2 zostały całkowicie zlikwidowane.

Do tej pory uważano, że za problemy poznawcze charakterystyczne dla cukrzycy typu 2 odpowiada zakłócone działanie insuliny, która powoduje powstawanie blaszek beta-amyloidowych. Najnowsze badania sugerują jednak, że stoją za tym oligomery (prekursory blaszek), które są przyczyną, a nie skutkiem problemów poznawczych.

Może to oznaczać, że właśnie spadek tych funkcji u chorych na cukrzycę typu 2 jest wczesnym stadium choroby Alzheimera. Jeśli spowodowane przez beta-amyloidy zaburzenia można odwrócić, być może u wielu ludzi choroba w ogóle się nie rozwinie.

Potrzebne jest jeszcze przeprowadzenie dokładniejszych badań – najlepiej na ludziach bez konieczności wstrzykiwania przeciwciał bezpośrednio do hipokampu. Wszystko wymaga czasu i dużych nakładów środków finansowych, ale wyniki badań już otwierają drogę naukowcom do opracowania skutecznej szczepionki na chorobę Alzheimera.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze