Przejdź na WP

Dieta węglowodanowa

Dieta węglowodanowa to dieta stworzona specjalnie dla sportowców, ale również jest to odpowiednia dieta dla cukrzyków. Osobom aktywnym fizycznie pozwala na wytwarzanie energii do pracy mięśni. U cukrzyków ułatwia wyrównanie metaboliczne cukrzycy i zmniejsza spożycie tłuszczów, zapobiegając miażdży. Zapotrzebowanie na węglowodany jest bowiem takie samo u osób zdrowych, jak i chorych na cukrzycę.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Jakie cukry w diecie węglowodanowej?

Dieta cukrowa powinna być bogata w cukry złożone, a uboga w cukry proste. Węglowodany proste zwiększają poziom glukozy we krwi, co zdecydowanie nie jest pożądane u cukrzyków. Dlatego też dieta węglowodanowa nieco różni się u osób z cukrzycą i u osób aktywnych fizycznie. W tej drugiej grupie nie ma większego znaczenia, jakie cukry przyjmowane są w pokarmach. Natomiast u osób z chorobą metaboliczną wręcz odwrotnie. Ich dieta powinna opierać się głównie na produktach z dużą zawartością węglowodanów złożonych. Jednak zaleca się, aby proporcja węglowodanów złożonych do węglowodanów prostych w diecie węglowodanowej dla sportowców wynosiła 2 do 1. Błonnik, a więc jeden z węglowodanów, ale nieprzekształcanych w organizmie, więc niedostarczający energii, także musi być stosowany. Jest on potrzebny do prawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Wzmaga bowiem perystaltykę przewodu pokarmowego.

Węglowodany dla sportowców znajdują się przede wszystkim w ciemnym pieczywie oraz innych produktach zbożowych. Dobre źródło węglowodanów to także nasiona roślin strączkowych oraz owoce. Oprócz pożądanych węglowodanów zawierają również błonnik, witaminy i minerały. Nie zaleca się jednak produktów bogatych w skrobię i o małej zawartości błonnika i witamin. Są to: cukier gronowy i biały, ziemniaki, mąka pszenna, słodzone napoje i słodycze.

2. Dlaczego węglowodany są potrzebne sportowcom?

Węglowodany to, obok białka i tłuszczów, podstawowy składnik odżywczy. Dla osób aktywnych fizycznie jest on szczególnie potrzebny. Podczas ćwiczeń fizycznych do pracy mięśni potrzebna jest odpowiednia dawka energii. A skąd bierze się ta energia? Energia powstaje w procesie przemiany składników odżywczych – a więc węglowodanów, tłuszczów i białek. Białka jednak są potrzebne dla mięśni, bowiem są ich podstawowym budulcem. Gdy w organizmie będzie zbyt mała ilość węglowodanów, to organizm do wytworzenia energii będzie korzystał z rezerw białkowych. Właśnie dlatego ważne jest dostarczanie węglowodanów w diecie dla sportowców. Należy jednak nie przesadzać z dostarczaną ilością węglowodanów. Ich nadmiar jest niekorzystny dla organizmu. Przekształcane są one w tłuszcz i magazynowane w organizmie, prowadząc do nadwagi i otyłości.

Jak już wiemy, węglowodany są bardzo potrzebne osobom aktywnym fizycznie. Kiedy natomiast najlepiej spożywać produkty z dużą zawartością węglowodanów? Na kilkanaście dni przed planowanymi zawodami należy spożywać małą ilość cukrów, aby zmniejszyć w organizmie ilość zmagazynowanego glikogenu. Na kilka dni przed zawodami natomiast powinna już być zastosowana dieta bogata w węglowodany, ze zmniejszoną ilością tłuszczów. 1-2 dni przed zawodami zaleca się ograniczenie spożycia włókna pokarmowego.

Następny artykuł: Przykładowy jadłospis

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy