Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Eksperci zalecają szczepienia przeciw HPV

 Ewa Rycerz
15.07.2021 15:32
Eksperci zalecają szczepienia przeciw HPV
Eksperci zalecają szczepienia przeciw HPV (123RF)

Średnio w polskich miastach tylko 21 proc. kobiet w wieku od 25 do 69 lat zgłasza się na badania cytologiczne. Jednocześnie rocznie na raka szyjki macicy umiera nad Wisłą niemal dwa tysiące Polek. Eksperci są zgodni. Rozwiązaniem byłoby finansowane z budżetu szczepienie przeciw wirusowi HPV, który prowadzi do nowotworu.

spis treści

1. Cytologia nie zdaje egzaminu

O groźnym szczególnie dla młodych kobiet wirusie brodawczaka ludzkiego dyskutowali w Katowicach specjaliści z całego kraju. Lekarze twierdzą, że w Polsce regularnym badaniom cytologicznym, mogącym zapobiec rozwojowi choroby poddaje się nadal za mało kobiet. Średnio jest to ok. 21 proc.

Szczepienia przeciw wirusowi HPV dostępne są w Polsce od 10 lat. Rozwojowi wirusa brodawczaka ludzkiego pozwala zapobiegać także badanie przesiewowe raka szyjki macicy. Specjaliści uważają jednak, że obecny system nie ma sensu, ponieważ nie chroni przed nowotworem, a jedynie go wykrywa.

Dlatego też, jak twierdzi dr hab. Bogdan Michalski z Oddziału Kliniczego Ginekologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, lepszym wyjściem od badań jest wprowadzenie systemu profilaktycznych szczepień finansowanego z budżetu.

2. Groźny wirus

Zobacz film: "Skuteczność terapii celowanych"

Aby zminimalizować umieralność na ten typ nowotworu aż 90 proc. dorosłych Polek musiałoby się poddawać cytologii raz na trzy lata. Wtedy liczba zgonów spodowanych brodawczakiem ludzkim mogłaby się zmniejszyć nawet do 120-180 przypadków rocznie.

Jak zaznaczał na spotkaniu prof. Mirosław J. Wysockidyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego-PZH w Warszawie, aby osiągnąć taki wynik badania cytologiczne musiałyby być bardziej dokładne. Obecnie bardzo duży odsetek przeprowadzonych badań ma wynik tzw. fałszywie negatywny.

Z czego wynika tak niski odsetek badających się kobiet? Specjaliści przyczyn upatrują w zbyt małej świadomości zagorżenia. Dodają, że to także wina systemu. W Szwecji lub Danii, gdy kobieta otrzyma zaproszenie na badanie cytologiczne i się na nie nie zgłosi – musi płacić większą składkę ubezpieczeniową. Z kolei w jednym z krajów związkowych Niemiec – Bawarii – cytologia jest obowiązkowa.

Szczepienie przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego w Polsce polecane jest dziewczynkom pomiędzy 11 a 15 rokiem życia. Cena trzech dawek to nawet 1500 zł – jeśli rodzic decyduje się zaszczepić dziecko prywatnie. Na sfinansowanie szczepień uczennicom w tym wieku decydują się także niektóre gminy.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze