GIF wycofuje leki. Czy możesz dostać zwrot pieniędzy za wadliwy produkt?
GIF wycofuje serie leków z powodu wady jakościowej. Apteki i producenci zabezpieczają wadliwe partie, jednak co z tymi, które zostały już zakupione? Czy pacjent może oddać wadliwy lek i poprosić o zwrot pieniędzy lub wymianę? Ta kwestia nie jest wyjaśniona.
1. Wycofanie leków przez GIF
Główny Inspektorat Farmaceutyczny wycofuje leki, gdy stwierdzi wady jakościowe w produkcie. W sierpniu z obrotu zostało wycofanych aż 21 serii popularnych leków, w tym leki na łuszczycę, a także krople do oczu.
Wycofanie produktu leczniczego z obrotu na terenie kraju następuje na podstawie decyzji Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, którego opinia poprzedzona jest badaniami i postępowaniem wyjaśniającym. O decyzji informowany jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, który zawiadamia o wycofaniu Ministra Zdrowia.
Czy pacjent posiadający lek, który został wycofany z obrotu, może go zwrócić? Ustawa o prawie farmaceutycznym mówi o tym, że pacjenci nie mają możliwości dokonania zwrotu leków i wyrobów medycznych zakupionych w aptece, chyba że produkty obarczone zostały wadą jakościową.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 marca 2008 r. potwierdza to stanowisko, jednak przepisy nie precyzują, czy to apteka powinna oddać pacjentowi pieniądze i kto pokryje jej straty.
Wydawać się może, że kwestia jest prosta: pacjent oddaje lek, apteka zwraca mu poniesione koszty i rozlicza się z podmiotem odpowiedzialnym. Jednak pacjenci często chcą zwrócić wadliwy lek do najbliższej apteki, a nie do tej, w której zakupili produkt.
2. Zwrot wadliwych leków
Zapytaliśmy farmaceutę z warszawskiej apteki, jak wygląda procedura zwrotu leków:
- Nie przyjmujemy zwrotów. Niestety, nawet jeśli pacjent ma paragon, to jedyne co możemy zrobić to zapytać czy hurtownia przyjmie zwrot. To nie jest nasza decyzja.
Zadzwoniliśmy do kilku aptek i odpowiedzi się powtarzały:
- Przepisy jasno nie określają procedury zwrotu. Mało tego, nie ma możliwości wymiany leku na inny. Za wadę jakościową odpowiada producent, nie apteka czy hurtowania - komentuje farmaceuta.
Co w takim razie może zrobić pacjent, który zakupił wadliwy produkt?
- Można próbować kontaktować się z podmiotem odpowiedzialnym, ale z doświadczenia wiem, że nie jest to łatwe. Pacjentowi pozostaje oddać wadliwy lek do utylizacji i kupić nowy – mówi pracownik apteki.
Wnioski nasuwają się same: nasze prawo nie działa, jak powinno. Skoro w ustawie mowa o tym, że wada jakościowa jest podstawą do zwrócenia leków, a apteki wciąż ich nie przyjmują, ponieważ nie mają jak rozliczyć strat.
Rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, Michał Trybusz, zapytany o to, co powinni zrobić pacjenci, radzi kontaktować się z podmiotem odpowiedzialnym. I znów wracamy do punktu wyjścia.
Co na to UOKiK? Zadzwoniliśmy na infolinię Fundacji Konsumenckiej, aby zapytać, co w tej sytuacji ma zrobić pacjent i czy faktycznie należy zwrócić się do podmiotu odpowiedzialnego, jak radzi rzecznik GIF.
- Apteki faktycznie nie muszą zwracać pieniędzy za produkt, gdy w momencie zakupu nie zataiły informacji o jego wadzie jakościowej. Wszystkie roszczenia powinny być zatem zgłaszane do producenta.
Odpowiedź rozczarowuje. Okazuje się, że pacjent, aby odzyskać pieniądze, sam musi stoczyć walkę z wielkimi firmami farmaceutycznymi. Czy warto? Większość z poszkodowanych uzna, że nie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.