Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

GIF wycofuje leki. Czy możesz dostać zwrot pieniędzy za wadliwy produkt?

 Dorota Mielcarek
10.09.2019 09:39
Zwrot wadliwego leku do apteki
Zwrot wadliwego leku do apteki (123rf)

GIF wycofuje serie leków z powodu wady jakościowej. Apteki i producenci zabezpieczają wadliwe partie, jednak co z tymi, które zostały już zakupione? Czy pacjent może oddać wadliwy lek i poprosić o zwrot pieniędzy lub wymianę? Ta kwestia nie jest wyjaśniona.

1. Wycofanie leków przez GIF

Główny Inspektorat Farmaceutyczny wycofuje leki, gdy stwierdzi wady jakościowe w produkcie. W sierpniu z obrotu zostało wycofanych aż 21 serii popularnych leków, w tym leki na łuszczycę, a także krople do oczu.

Wycofanie produktu leczniczego z obrotu na terenie kraju następuje na podstawie decyzji Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, którego opinia poprzedzona jest badaniami i postępowaniem wyjaśniającym. O decyzji informowany jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, który zawiadamia o wycofaniu Ministra Zdrowia.

Czy pacjent posiadający lek, który został wycofany z obrotu, może go zwrócić? Ustawa o prawie farmaceutycznym mówi o tym, że pacjenci nie mają możliwości dokonania zwrotu leków i wyrobów medycznych zakupionych w aptece, chyba że produkty obarczone zostały wadą jakościową.

Zobacz film: "Brak leków. "Polscy klienci klientami drugiej kategorii""
Leki generyczne: czym są i dlaczego kupimy je taniej?
Leki generyczne: czym są i dlaczego kupimy je taniej? [6 zdjęć]

Każdy, komu zdarzyło się wykupować w aptece receptę, spotkał się na pewno z informacją, że może, zamiast

zobacz galerię

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 12 marca 2008 r. potwierdza to stanowisko, jednak przepisy nie precyzują, czy to apteka powinna oddać pacjentowi pieniądze i kto pokryje jej straty.

Wydawać się może, że kwestia jest prosta: pacjent oddaje lek, apteka zwraca mu poniesione koszty i rozlicza się z podmiotem odpowiedzialnym. Jednak pacjenci często chcą zwrócić wadliwy lek do najbliższej apteki, a nie do tej, w której zakupili produkt.

2. Zwrot wadliwych leków

Zapytaliśmy farmaceutę z warszawskiej apteki, jak wygląda procedura zwrotu leków:

- Nie przyjmujemy zwrotów. Niestety, nawet jeśli pacjent ma paragon, to jedyne co możemy zrobić to zapytać czy hurtownia przyjmie zwrot. To nie jest nasza decyzja.

Zadzwoniliśmy do kilku aptek i odpowiedzi się powtarzały:

- Przepisy jasno nie określają procedury zwrotu. Mało tego, nie ma możliwości wymiany leku na inny. Za wadę jakościową odpowiada producent, nie apteka czy hurtowania - komentuje farmaceuta.

Co w takim razie może zrobić pacjent, który zakupił wadliwy produkt?

- Można próbować kontaktować się z podmiotem odpowiedzialnym, ale z doświadczenia wiem, że nie jest to łatwe. Pacjentowi pozostaje oddać wadliwy lek do utylizacji i kupić nowy – mówi pracownik apteki.

Wnioski nasuwają się same: nasze prawo nie działa, jak powinno. Skoro w ustawie mowa o tym, że wada jakościowa jest podstawą do zwrócenia leków, a apteki wciąż ich nie przyjmują, ponieważ nie mają jak rozliczyć strat.

Rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego, Michał Trybusz, zapytany o to, co powinni zrobić pacjenci, radzi kontaktować się z podmiotem odpowiedzialnym. I znów wracamy do punktu wyjścia.

Co na to UOKiK? Zadzwoniliśmy na infolinię Fundacji Konsumenckiej, aby zapytać, co w tej sytuacji ma zrobić pacjent i czy faktycznie należy zwrócić się do podmiotu odpowiedzialnego, jak radzi rzecznik GIF.

- Apteki faktycznie nie muszą zwracać pieniędzy za produkt, gdy w momencie zakupu nie zataiły informacji o jego wadzie jakościowej. Wszystkie roszczenia powinny być zatem zgłaszane do producenta.

Odpowiedź rozczarowuje. Okazuje się, że pacjent, aby odzyskać pieniądze, sam musi stoczyć walkę z wielkimi firmami farmaceutycznymi. Czy warto? Większość z poszkodowanych uzna, że nie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze