Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Ile i na co wydajemy miesięcznie w aptece?

Avatar placeholder
25.03.2019 11:15
Ile i na co wydajemy miesięcznie w aptece?
Ile i na co wydajemy miesięcznie w aptece?

Prawie 600 złotych rocznie – tyle statystyczny Polak wydaje w aptece. Przewiduje się, że w bieżącym roku kwota wszystkich transakcji w aptekach przekroczy 30 miliardów złotych. Co kupujemy i za co płacimy najwięcej?

Dane pochodzą z raportu PharmaExpert.

Ile Polacy wydają na leki?
Ile Polacy wydają na leki?

1. Jak kupujemy?

Tylko w roku 2015 kupionych zostało prawie 420 milionów opakowań leków refundowanych na receptę, ponad 290 milionów leków na receptę pełnopłatnych i miliard opakowań leków bez recepty, suplementów diety i dermokosmetyków.

Zobacz film: "Czym możemy popijać leki?"

Do leków refundowanych dopłaca nam NFZ – łącznie z tą dopłatą w polskich aptekach roczna wartość transakcji w roku 2016 przekroczy 30 miliardów złotych.   

Przeciętną aptekę - w ciągu ubiegłego roku - odwiedziło prawie 41 700 konsumentów. Rocznie we wszystkich aptekach byliśmy zatem ponad 613 milionów razy, średnio niemal 16 razy rocznie licząc statystycznego mieszkańca Polski. A najmłodsi przecież zakupów w aptece nie robią.

Średnio, w trakcie jednej transakcji, konsument zapłacił 36,5 zł (2 proc. więcej niż w poprzednim roku), a NFZ dopłacił to takiego przeciętnego zakupu ponad 13 zł (dotyczy leków refundowanych).

Na konsumentów czeka niemal 14 800 aptek ale także: sklepy, stacje benzynowe i inne punkty sprzedaży, w których kupimy leki OTC (leki bez recepty), suplementy diety i – coraz częściej – niektóre dermokosmetyki.

2. Co kupujemy?

W przypadku leków na receptę najczęściej realizujemy recepty na leki (dane za pierwszy kwartał 2016 roku) stosowane w chorobach serca i układu naczyniowego (głównie w nadciśnieniu, chorobach krążenia i obniżaniu poziomu cholesterolu - prawie 60 milionów sprzedanych opakowań), leki stosowane w schorzeniach ośrodkowego układu nerwowego, przewodu pokarmowego i metabolizmu, stosowane w zakażeniach oraz w chorobach związanych z układem oddechowym.

Najwięcej opakowań na receptę sprzedano na leki zawierające ramipril (lek na nadciśnienie), ale największą wartość sprzedaży (wliczając dopłatę NFZ) osiągnęły – w pierwszych trzech miesiącach 2016 roku – leki zawierające rivaroxabanum (lek przeciwzakrzepowy).

Sprzedaż leków bez recepty podlega wahaniom sezonowym. Najczęściej zaziębiamy się jesienią, zimą oraz wiosną. Właśnie w takich okresach głównie kupujemy leki łagodzące symptomy przeziębień. Nie inaczej było w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Tylko za leki na przeziębienie zapłaciliśmy ponad 800 milionów złotych, ponad dwa razy więcej niż za produkty stosowane w dolegliwościach układu pokarmowego i metabolicznych oraz preparatach przeciwbólowych. Średnio na opakowanie tego typu produktu wydaliśmy prawie 14 złotych.

Coraz chętniej nabywamy też – szeroko reklamowane niemal we wszystkich mediach – suplementy diety. Kupiliśmy – w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku – suplementów za 750 milionów złotych – to prawie 12 proc. więcej niż w porównywalnym kwartale ubiegłego roku.

Częściej kupujemy w aptekach także dermokosmetyki – w okresie od stycznia do marca 2016 roku wydatki w tej kategorii wyniosły prawie 300 milionów złotych. To ponad 11 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2015.

 - Konsumenci są coraz bardziej wymagający, a nie ma i nigdy nie będzie – takiej apteki w Polsce, która by posiadała na stanie wszystkie dostępne na rynku produkty – mówi Marcin Puchała ekspert KtoMaLek.pl.

Często skompletowanie zakupów aptecznych wymaga odwiedzenia więcej niż jednej apteki lub powrót do tej samej apteki w momencie, gdy sprowadzi ona potrzebne kupującym produkty.

  • Chcielibyśmy trafić od razu do właściwej apteki i otrzymać cały zestaw przepisanych leków od ręki. W tym może sprawdzić się nasz serwis – pomoże wyszukać taką aptekę i dokonać ich rezerwacji żeby uniknąć rozczarowania, jeśli miałoby się okazać, że w międzyczasie ktoś inny je kupi i w efekcie dla nas ich nie będzie już dostępnych – dodaje ekspert.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze