Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jaka szczepionka na trzecią dawkę? Badanie potwierdza, że mieszanie preparatów jest skuteczne

 Karolina Rozmus
06.02.2022 12:47
Jaka szczepionka na trzecią dawkę? Badanie potwierdza, że mieszanie preparatów jest skuteczne
Jaka szczepionka na trzecią dawkę? Badanie potwierdza, że mieszanie preparatów jest skuteczne (Getty Images)

Jaka szczepionka jako dawka przypominająca daje najlepsze efekty? Dla niektórych wyniki najnowszych badań mogą być zaskakujące. Okazuje się, że mieszanie szczepionek różnych producentów daje lepszą odpowiedź immunologiczną. Jest jednak pewien haczyk – na spektakularne efekty może liczyć tylko jedna grupa osób.

spis treści

1. Szczepionki homologiczne i heterologiczne

Przypomnijmy – jako szczepienia przypominające stosowane są wyłącznie preparaty mRNA. Osoby, które przyjęły pełen cykl szczepień w postaci dwóch dawek szczepionki mRNA Pfizer/BioNTech lub Moderna, jako dawkę przypominającą mogą przyjąć jedną z dwóch dostępnych na polski rynku szczepionek mRNA. Preferowaną jest ta sama szczepionka, którą zaszczepieni byli wcześniej.

Osoby, które przyjęły dwie dawki szczepionki wektorowej AstraZeneca lub jednodawkową szczepionkę Johnson & Johnson, mogą przyjąć jako dawkę przypominającą dowolną szczepionkę mRNA.

Najnowsze wyniki badania, które ukazały się na łamach "NEJM", pokazują, jak wygląda odpowiedź odpornościowa na szczepienia homologiczne – czyli tym samym preparatem – i na heterologiczne – czyli mieszanie szczepionek, zwane też mix&match.

Zobacz film: "Trzecia dawka szczepionki. Jakim preparatem?"

W badaniu wzięło udział 458 osób, u których zmierzono poziom przeciwciał neutralizujących po upływie 15 i 29 dni. Jakie były wyniki?

2. Dawka przypominająca. Którą szczepionkę wybrać?

Zgodnie z wynikami badań miano przeciwciał w przypadku szczepionek homologicznych wzrasta od czterech do 20 razy, a przy szczepionkach heterologicznych – od sześciu aż do 73 razy. Które połączenia dawały tak dużą skuteczność?

- Najlepsze efekty uzyskuje się wówczas, gdy jako pierwsza została podana szczepionka wektorowa, czyli Astra Zeneca albo szczepionka jednodawkowa Johnson & Johnson, a następnie jako dawka przypominająca – szczepionka genetyczna – mówi w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, wirusolog z UMCS w Lublinie.

Zdaniem ekspertki w tym przypadku efekty są spektakularne. Ma to związek z reakcją naszego organizmu na dwie zupełnie odmienne szczepionki, wykonane w różnej technologii.

Takie rekomendacje daje już Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC). "Dowody z badań nad szczepieniami heterologicznymi sugerują, że połączenie szczepionek zawierających wektory wirusowe i szczepionek mRNA wytwarza dobre poziomy przeciwciał przeciwko wirusowi SARS-CoV-2 i wyższą odpowiedź komórek T niż przy użyciu tej samej szczepionki (szczepienie homologiczne) w schemacie podstawowym lub przypominającym" - czytamy w oficjalnym komunikacie.

- Z jednej strony mamy adenowirusa, który niesie informację o produkcji białka szczytowego (szczepionki wektorowe), a z drugiej strony mamy nanolipidy (szczepionki genetyczne) – przypomina ekspertka.

- Adenowirusy dodatkowo jeszcze wzmacniają odpowiedź - w takim sensie, że powodują lokalnie wywołanie stanu zapalnego. Gdy podaje się drugi czy trzeci raz szczepionkę wektorową, to organizm już jest przyzwyczajony, być może wytworzone zostały już przeciwciała przeciwko adenowirusowi i dlatego efekt wzmocnienia jest słabszy. W przypadku szczepionki genetycznej, której organizm jeszcze nie rozpoznaje, ten efekt jest silniejszy – tłumaczy.

Mieszanie szczepionek mRNA nie ma w opinii prof. Szuster-Ciesielskiej takiego znaczenia.

- Są to szczepionki wykonane według tej samej technologii, choć w kombinacji Pfizer – Moderna, to Moderna daje nieco lepsze wyniki – mówi ekspertka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze