Joga łagodzi stres i przynosi korzyści zdrowotne

W 2010 roku naukowcy Uniwersytetu Medycznego w Maryland stwierdzili, że joga może być równie skuteczna lub nawet skuteczniejsza niż inne ćwiczenia, jeśli chodzi o poprawę stanu zdrowia. Co rzeczywiście dzieje się w organizmie i mózgu w czasie uprawiania jogi?

Praktyka mogła powstać ponad 5000 lat temu, ale niektórzy badacze uważają, że joga może liczyć sobie do 10000 lat.

1. Fizyczne korzyści z uprawiania jogi

W badaniu, które przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin w La Crosse, okazało się, że osiem tygodni ćwiczenia jogi może poprawić elastyczność mięśni od 13 do 35 procent.

"Widzieliśmy bardzo duże zmiany w elastyczności całego ciała, obręczy barkowej, skręcanie, zginanie, odruch grzbietowy - wszystkie te działania uległy znacznemu usprawnieniu" - powiedział dr John Porcari.

Ludzie ćwiczący jogę są zdrowsi i mniej zestresowani
Ludzie ćwiczący jogę są zdrowsi i mniej zestresowani (Shutterstock)

Dr Paula R. Pullen, asystent naukowa na Uniwersytecie Medycznym Morehouse, stwierdziła, że joga zmniejsza też zagrożenie zakażeniem.

Joga zmusza ciało do naturalnego ruchu: w ten sposób możesz upewnić się, czy organizm wciąż działa poprawnie.

Dodatkowo, podczas uprawiania jogi jesteś zmuszony  "podnosić" własny ciężar ciała. Oznacza to, że musisz posiadać więcej umiejętności, czasu i determinacji, aby zrobić to dobrze. Ten wysiłek pomaga obniżać wagę.

8 sposobów na rozładowanie stresu
8 sposobów na rozładowanie stresu [8 zdjęć]

Bo-Tau to technika, która pomaga rozładować stres za pomocą oddechu. ”Gdy odczuwamy niepokój, oddychamy...

zobacz galerię

"Jeśli jesteś oddany swojemu ciału, możesz wypróbować pozycje, które ostatecznie mają wspierać siłę mięśni” - mówi instruktor jogi, Rodney Yee.

2. Jak joga działa na psychikę?

Raport opublikowanym w czasopiśmie „Journal of Psychofizjology” wykazał, że kobiety, które praktykowały jogę, miał niższy poziom stresu w porównaniu z kobietami, które nie ćwiczyły.

Osoby w grupie osób ćwiczących jogę nie tylko dostrzegły zmianę poziomu stresu,  ale również zaczęły odczuwać pozytywne emocje oraz miały lepszy nastrój.

Zobacz także

3. Jak to działa w mózgu?

4.

Joga zwiększa poziom substancji chemicznych w mózgu, takich jak GABA, serotonina, dopamina - są one odpowiedzialne za to, czy ​​czujesz się dobrze. Można to osiągnąć poprzez głęboki oddech, poprawiając przepływ krwi do mózgu i jednocześnie koncentrując swoją uwagę przez dłuższy czas.

Praktykowanie jogi jest również związane z otwarciem umysłu, co pozwala uczyć się nowych rzeczy.

"Pogrubia warstwy kory mózgowej, części mózgu związanej z wyższymi uczuciami, a także zwiększa neuroplastyczność, który pomaga nam uczyć się nowych rzeczy i zmienić sposób, w jaki wykonujemy różne czynności" - mówi dr Loren Fishman, lekarz z Nowego Yorku, którzy jest również instruktorem jogi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!