Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Eksperci ostrzegają przed groźną modą. "Toksyczna dla całego organizmu"

 Aleksandra Zaborowska
17.10.2024 12:01
Przypominają cukierki, mają trzy razy więcej nikotyny niż papieros. "Ułatwiają ukrywanie przed rodzicami"
Przypominają cukierki, mają trzy razy więcej nikotyny niż papieros. "Ułatwiają ukrywanie przed rodzicami" (Getty Images / East news)

Beztytoniowe snusy, czyli tzw. woreczki nikotynowe, to kolejny produkt po e-papierosach i vape'ach, który przyciąga coraz młodszych użytkowników. Są dyskretne, łatwo dostępne i zawierają nawet dwu- lub trzykrotnie więcej nikotyny niż tradycyjny papieros. - W tym momencie produkty te funkcjonują w luce prawnej - alarmuje Konrad Makarewicz, radca prawny.

spis treści

1. Bez tytoniu, ale z nikotyną

Snusy są reklamowane przez producentów jako nowoczesna alternatywa dla papierosów. Choć w Europie Zachodniej znane są od dziesięcioleci, w Polsce zaczęły stawać się popularne ok. trzech lat temu. W swojej ofercie ma je coraz większa liczba producentów.

Oryginalnie były dostępne w wariantach z tytoniem. W tej formie zostały jednak zakazane na terenie UE - poza Szwecją. Producenci wyszli więc z alternatywą: woreczki nie zawierają już tytoniu, ale syntetyczną nikotynę - za to nawet w trzykrotnie wyższym stężeniu niż w tradycyjnych papierosach. I to właśnie te produkty, tzw. white snusy, wymykają się przepisom.

Woreczki nikotynowe to produkty doustne, które umieszcza się między dziąsłem a wargą. Ich producenci nie wahają się używać argumentów o ograniczeniu szkodliwości: snusów nie trzeba palić, nie generują dymu i nie wydzielają substancji smolistych, a więc nie ingerują w zdrowie płuc. Zapomina się jednak wspomnieć, że zawarta w nich nikotyna zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów, są nafaszerowane cukrem i sztucznymi aromatami, prowadzą do problemów stomatologicznych.

Zobacz film: "Otyłość. Historia Aleksandry"

Co więcej, produkty te zawierają nawet ponad 50 mg nikotyny na gram. Dla porównania, jeden papieros może zawierać między 10 a 20 mg nikotyny. W procesie spalania tytoniu, do krwi przenika jednak około 1 mg tej substancji. Wchłanianie jej przez błonę śluzową jamy ustnej, jak w przypadku woreczków nikotynowych, pozwala organizmowi na szybsze i większe przyswajanie nikotyny, co bezpośrednio przekłada się na podatność na uzależnienie.

- Jeden woreczek potrafi zawierać tyle nikotyny, ile cała paczka papierosów - zwracał uwagę Marek Waszczewski z Głównego Inspektoratu Sanitarnego cytowany przez TVN24.

- Musimy pamiętać, że to jest ta sama nikotyna, która jest w papierosie i ona tak samo fizycznie i psychicznie uzależnia - ostrzegał. Jeden woreczek potrafi zawierać tyle nikotyny, ile cała paczka papierosów.

Nie można jednak zapomnieć o drugiej stronie medalu, o której mówi w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Andrzej Fal, kierownik Kliniki Alergologii, Chorób Płuc i Chorób Wewnętrznych CSK MSWiA w Warszawie, prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.

"Przekierowywanie" (dorosłych) palaczy na snusy jest rozwiązaniem, które ma też na celu uwolnienie przestrzeni publicznej od dymu papierosowego, bez zagrożeń dla zdrowia palaczy biernych. Sprawdziło się to w Szwecji, która w marcu 2024 roku ogłosiła się krajem wolnym od dymu papiersowego (aktywnych palaczy jest tam obecnie ok. 5 proc.).

- Z drugiej jednak strony nie możemy udawać, że nikotyna jest korzystna dla zdrowia. Przeciwnie, jest ona toksyczna dla całego organizmu, czego skutkiem mogą być między innymi choroby związane z układem krążenia, pokarmowym czy neurologicznym - podkreślał ekspert.

2. Producenci korzystają z dziury prawnej

Choć nigdzie nie jest to komunikowane wprost, woreczki nikotynowe to kolejne produkty, które idealnie mają spełniać "potrzeby" coraz młodszych użytkowników: są dyskretne, bezzapachowe, mają ciekawe opakowania i są łatwo dostępne.

Jak podkreślają prawnicy Jacek Myszko i Ewelina Woike-Reguła z kancelarii Sołtysiński, Kawęcki, Szlęzak w swoim artykule internetowym, woreczki nikotynowe nie są objęte w Polsce żadną specyficzną dla nich regulacją.

- W tym momencie produkty te funkcjonują w luce prawnej. Akt prawny, który z założenia reguluje tego typu wyroby to ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, ale ponieważ saszetki te nie zawierają tytoniu, a syntetyczną nikotynę, te przepisy ich nie obowiązują - wyjaśnia w rozmowie z WP abcZdrowie radca prawny Konrad Makarewicz, znany w mediach społecznościowych jako "prawnik_w_internecie".

- W przyszłym roku Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie akcyzy na te produkty i dopiero w tych planowanych zmianach po raz pierwszy pojawia się w prawie takie sformułowanie jak saszetki nikotynowe. Na razie jest to jednak tylko definicja stworzona na potrzeby podatkowe i nie wiąże się z żadnymi regulacjami dotyczącymi zdrowia - dodaje.

Jedynym zapisem jakkolwiek opisującym ich sprzedaż jest kodeks branżowy woreczków nikotynowych ("określający dobrowolne, wypracowane przez branżę standardy prowadzenia sprzedaży woreczków nikotynowych na terytorium RP") przyjęty przez cztery spółki z branży tytoniowej.

Według jego zapisów, producenci zobowiązali się do umieszczania na swoich wyrobach informacji dotyczących składników czy zawartości nikotyny. Opakowania produktów nie mogą być wprowadzające w błąd lub mylące, nie mogą sugerować, że produkt ma "właściwości witalizujące, energetyzujące, lecznicze, odmładzające, naturalne, organiczne lub zdrowotne", a także nie mogą wykorzystywać elementów ani cech, które "mogą być powiązane z kulturą młodzieżową lub przedstawiać sytuacje, środowiska lub przedmioty typowe dla świata dzieci i młodzieży (takie jak postacie z komiksów lub kreskówek, zabawki lub słodycze)".

- Ten kodeks branżowy to pewien rodzaj dobrowolnej umowy pomiędzy największymi producentami, ale nie jest to powszechnie obowiązujące prawo. Można go określić "kodeksem dobrych praktyk", ale w przypadku naruszenia jego zasad, producent może jedynie ponieść odpowiedzialność przewidzianą przepisami Kodeksu cywilnego lub za naruszenie powszechnych przepisów takich jak Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - tłumaczy radca prawny.

- Warto też zaznaczyć, że pod kodeksem podpisało się jedynie kilku największych producentów, a w rzeczywistości jest ich znacznie więcej. Na rynku mamy więc nadal sporo produktów regulowanych tylko przez bardziej ogólne, powszechnie obowiązujące przepisy, ale już nie przez przepisy szczegółowe dotyczące wyrobów nikotynowych - dodaje.

- Saszetki z nikotyną są dostępne bez problemu, m.in. w internecie, a nie ma nad tym żadnej kontroli. Brakuje konkretnych regulacji prawnych. Jest ogromny problem, np. z dużą dostępnością do takich środków przez osoby niepełnoletnie, które już w młodym wieku narażają swoje zdrowie - mówił w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Andrzej Fal.

- W dalszym ciągu brakuje nam też przepisów określających maksymalne dopuszczalne stężenie nikotyny w podobnych produktach - uzupełnia Konrad Makarewicz.

3. Woreczki nikotynowe dla nieletnich

Na fali niedawnego sporu wokół alkoholu w saszetkach zaczęto zarzucać producentom, że wygląd ich wyrobów może być szczególnie atrakcyjny dla dzieci. Paulina Pietras, psycholożka i specjalistka psychoterapii uzależnień z lubelskiego Monaru ostrzega:

- Te nowoczesne produkty, takie jak głośne ostatnio saszetki z alkoholem czy woreczki nikotynowe, ale i jednorazówki najmocniej uderzają właśnie w najmłodszych. Już sam ich wygląd i forma mają przyciągać: są ładne, pachnące, atrakcyjne. Najbardziej niepokojące jest jednak to, że zamiast dźwięczących w plecaku butelek, mamy saszetki, zamiast opakowań z papierosami, są kolorowe pudełeczka z woreczkami nikotynowymi - ocenia w rozmowie z WP abcZdrowie Pietras.

- Rodzic nie tylko może nie rozpoznać opakowania, ale już nawet nie wyczuje, czy dziecko paliło, czy nie - dodaje.

Co więcej, psycholożka widzi postępującą tolerancję na używanie wyrobów tytoniowych i nikotynowych wśród młodzieży.

- Wśród nastolatków coraz rzadziej zdarzają mi się pacjenci, u których nie występuje problem sięgania po wyroby nikotynowe. Wręcz nie mogę sobie przypomnieć ostatniego pacjenta, który by z nich nie korzystał. Co ciekawe, najczęściej trafiają do mnie z zupełnie innymi problemami, a palenie wychodzi dopiero podczas wywiadu. Jest też rosnąca tolerancja u rodziców, od których coraz częściej słyszę: "Już trudno, lepiej żeby palił, niż brał nie wiadomo co" - komentuje Paulina Pietras.

O tym, że moda na snusy i white snusy (woreczki nikotynowe) opanowuje szkoły, informowała kilka dni temu "Gazeta Krakowska", która opublikowała wiadomość otrzymaną przez rodzica ucznia jednego z krakowskich liceów.

"Możliwość łatwego kupienia w Internecie oraz dyskretnego zażycia używki sprawia, iż zainteresowanie wśród młodzieży niepokojąco rośnie" - ostrzegały rodziców władze szkoły w rozesłanym mailu.

Za popularnością tych produktów w szkołach stoi jeden ważny, choć szokujący czynnik, który odróżnia woreczki nikotynowe od standardowych używek: dzieci mogą je nabywać samodzielnie i to nie tylko w sieci.

- Jako że saszetki nikotynowe nie podlegają przepisom obejmującym sprzedaż papierosów czy innych produktów z tytoniem, sprzedawca tak naprawdę nie ma obowiązku sprawdzenia wieku nabywcy i nie grożą mu żadne konsekwencje prawne za sprzedaż takiego produktu nieletniemu - wyjaśnia radca prawny Makarewicz.

4. Ministerstwo zapowiada walkę

Jak podkreśliła na antenie TVN24 ministra zdrowia Izabela Leszczyna, resort pracuje już nad wprowadzeniem rozwiązań zupełnie delegalizujących saszetki z nikotyną.

- Mamy gotowy projekt ustawy, w którym zabronimy saszetek z nikotyną syntetyczną - zapowiedziała.

MZ dąży więc do wprowadzenia zakazu ich sprzedaży osobom niepełnoletnim (który obecnie nie funkcjonuje), a także zablokowania sprzedaży tego typu wyrobów w automatach oraz na odległość.

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze