Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

"Zmierzamy do katastrofy". Nowa forma alkoholu jest już w Polsce

 Katarzyna Prus
01.10.2024 08:58
Wysokoprocentowe saszetki budzą coraz więcej emocji, a lekarze nie zostawiają na nich suchej nitki
Wysokoprocentowe saszetki budzą coraz więcej emocji, a lekarze nie zostawiają na nich suchej nitki (Getty Images, TikTok)

Skutki nadmiernego picia są tragiczne - alarmują lekarze. Marskość wątroby i nowotwory to tylko część konsekwencji, z którymi mierzą się coraz młodsi. Tymczasem do sprzedaży trafiły już wysokoprocentowe saszetki, które mogą to zjawisko jeszcze nasilić. - Zmierzamy do katastrofy, która jest społecznie akceptowalna - alarmuje dr n. med. hepatolog Karolina Pyziak-Kowalska.

spis treści

1. Alkoholowe saszetki już w sprzedaży

W sprzedaży są już saszetki z alkoholem, które wyglądem przypominają owocowe musy dla dzieci. Co więcej, z dziecięcym produktem łączy je nawet ten sam producent.

Po sieci krążą już zdjęcia saszetek, które trafiają nawet na sklepowe półki, gdzie wcześniej leżały zwykłe owocowe produkty. Rodzice alarmują, że to może być bardzo mylące, a tym samym niebezpieczne.

O tej nowej formie alkoholu pisaliśmy już w sierpniu, kiedy saszetki miały trafić na rynek. Eksperci ostrzegali wówczas, że nasili to problem nadmiernego picia, który w Polsce i tak jest już dramatyczny.

Zobacz film: "Zrezygnowała z alkoholu. Jej przemiana jest niesamowita"

- To kolejna bardzo szkodliwa z punktu widzenia zdrowia publicznego metoda upowszechniania alkoholu bazująca na małych ilościach i "kieszonkowej" formie - podkreślał w rozmowie z WP abcZdrowie Jakub Kosikowski, rzecznik Naczelnej Izby Lekarskiej.

Lekarz podkreślał, że to "ewidentna zachęta do spożywania takich produktów, która działa na klientów i świetnie się sprawdza".

- Takie zabiegi bez wątpienia narażają kolejne osoby na nadużywanie alkoholu i uzależnienie - zaznaczał Kosikowski.

2. "Bilet do szpitali psychiatrycznych"

Wysokoprocentowe saszetki budzą coraz więcej emocji, a lekarze nie zostawiają na nich suchej nitki.

"Mam na języku wszystkie przekleństwa, jakie znam. Zwyrolstwo, wykorzystywanie osób z uzależnieniem i 'zdobywanie' nowych, sprzedaż biletów do szpitali psychiatrycznych" - nie kryje oburzenia Julia Pankiewicz, lekarka i rezydentka psychiatrii, odnosząc się we wpisie na X do sprzedaży saszetek z alkoholem.

Alkohol w saszetkach już w sprzedaży
Alkohol w saszetkach już w sprzedaży (X)

W ofercie jest czysta wódka i jej owocowe wersje, a także likiery w tropikalnych smakach. Tymczasem konsekwencje nadużywania alkoholu mogą być dramatyczne.

- Problem w tym, że wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Marskość wątroby czy nowotwory, w tym przewodu pokarmowego, to problemy coraz młodszych osób, które regularnie sięgają po alkohol. Skala, którą obserwuję w gabinecie, jest szokująca. Wyraźnie widać, że w piciu nie widzimy niczego złego, a pół litra wypijane w tygodniu i zapijane piwem, które jest traktowane jak sok, stało się normą - alarmuje w rozmowie z WP abcZdrowie hepatolog i specjalistka chorób zakaźnych dr n. med. Karolina Pyziak-Kowalska.

- Miałam niedawno serię pacjentów z rakiem żołądka, w badaniach okazało się, że mieli oni także uszkodzenie wątroby, a wspólnym mianownikiem był właśnie alkohol - zaznacza lekarka.

Trafiają do niej także pacjenci, których leczenie wymaga podania antybiotyków, ale proszą o zmianę leków, gdy dowiadują się, że taka terapia wyklucza picie alkoholu.

3. Marskość i rak u coraz młodszych

Dramatyczne skutki nadmiernego picia widać też w alarmujących statystykach dotyczących zgonów. Raport GUS opublikowany na początku tego roku wskazuje wyraźnie, że nadużywanie alkoholu staje się w Polsce coraz częstszą przyczyną zgonów. Liczba takich przypadków notowanych rocznie wzrosła od początku dekady zarówno wśród kobiet (z 1 do 3 na 100 tys. kobiet), jak i mężczyzn (z 9 do 18 na 100 tys. mężczyzn).

Te wyniki plasują nas wśród pierwszej piątki krajów Wspólnoty Europejskiej z największą liczbą zgonów z powodu nadmiernego spożywania alkoholu.

Do tego dane Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które wskazują, że 3,5 mln Polaków to osoby uzależnione lub pijące ryzykownie.

Dr Pyziak-Kowalska zwraca uwagę, że poważne problemy z wątrobą, w tym właśnie marskość czy choroba stłuszczeniowa coraz częściej dotyczą nawet osób w wieku 30-40 lat.

- Aktualnie obserwuję, że alkoholizm w Polsce to przede wszystkim alkoholizm wysokofunkcjonujący. Kiedy pacjenci idą w końcu na badania, okazuje się, że wyniki są tak złe, a problem na tyle poważny, że konieczny jest nawet przeszczep wątroby. Dla osoby, która na co dzień normalnie funkcjonuje, ma rodzinę, pracę taka diagnoza jest szokiem - zaznacza lekarka.

Wskazuje, że nawet 50 proc. przypadków marskości wątroby jest spowodowanych alkoholem (odpowiada za prawie 4 proc. wszystkich zgonów w kraju). Co więcej, 6 proc. przypadków nowotworów, w tym raka wątroby i przełyku, ma związek z nadmiernym spożyciem alkoholu, co czyni go poważnym czynnikiem rakotwórczym.

- Wydaje nam się, że kieliszek czy piwo po pracy to nic takiego, a to jest krok do uzależnienia. Niestety, mamy coraz bardziej rozpite społeczeństwo. Zmierzamy do katastrofy, która na dodatek jest społecznie akceptowalna, bo alkohol towarzyszy nam na każdym kroku - podkreśla lekarka.

- Nowe pomysły na sprzedaż alkoholu pogłębią problem naszego społeczeństwa, które jest rozpite. Takie produkty, jak saszetki, nasilą też zjawisko picia przed pracą, a nawet w czasie pracy. Rozmowy, które prowadzę z pacjentami wskazują, że wcale nie jest to tak rzadkie zjawisko, jak mogłoby się wydawać - zaznacza.

4. Trzeba działać od razu

Zapytaliśmy Ministerstwo Zdrowia, czy podejmie działania w związku z pojawieniem się na rynku saszetek z alkoholem. Czekamy na odpowiedź.

Prof. Andrzej Fal, prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, podkreślał, że problem związany z nadużywaniem alkoholu w Polsce nasila inny kłopot: egzekwowanie istniejących przepisów.

- Choć producenci mogą i zapewne będą się ścigać w pomysłach na atrakcyjną formę sprzedaży alkoholu, kluczowe pozostaje egzekwowanie przepisów jasno określonych w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Są tam klarowne regulacje dotyczące m.in. zakazu reklamy czy też eksponowania alkoholu w sklepach lub położenia i czasu otwarcia tych sklepów. Ustalenie dostępności jest tu kluczowe - podkreślał w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Fal.

- Jeśli więc widzimy, że szykuje się jakaś nowość, którą producent będzie chciał wprowadzić na rynek, próbując omijać przepisy, czy szuka w nich nieprecyzyjnych określeń, powinniśmy natychmiast zająć się takimi lukami. Przepisy zawsze można doprecyzować rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia - zwracał uwagę lekarz.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze