Odchudzanie a karmienie piersią

spis treści
rozwiń
Zanim zaczniesz odchudzanie
Zanim zaczniesz odchudzanie

Decyzja o odchudzaniu powinna być przemyślana. Zanim zdecydujesz się na dietę odchudzającą, zastanów...

zobacz galerię

Odchudzanie po ciąży powinno przebiegać racjonalnie, by nie dopuścić do niedoborów pokarmowych, umożliwić regenerację organizmu, a jednocześnie powrócić do wagi przed ciążą. Dieta odchudzająca po ciąży powinna dostarczać wszystkie składniki odżywcze, przy czym zawierać mniejszą ilość kalorii. Ważne w procesie odchudzania po ciąży są ćwiczenia fizyczne oraz odpowiednia pielęgnacja skóry, wówczas takie kompleksowe podejście do nadwagi pozwoli szybko i co najważniejsze, bez efektu jojo, wrócić do formy. Aby odchudzić się skutecznie i bez głodzenia się, wprowadź w życie poniższe wskazówki.

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

1. Powrót do dawnej figury po ciąży

W czasie ciąży waga kobiety powinna wzrosnąć o około 10-12 kg. Na tę wartość składają się: waga noworodka (3-4 kg), wody płodowe (1 kg), łożysko (1 kg), a także wzrost objętości krwi krążącej (1 kg), powiększona macica (1 kg) oraz przyrost tkanki tłuszczowej w okolicy bioder i piersi. Nieprawidłowy sposób żywienia sprawia, że wiele kobiet tyje znacznie więcej. W społeczeństwie istnieje pogląd, iż kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje, który nie jest prawdą. Przyszła mama powinna jeść dla dwojga, czyli tak się odżywiać, by płód prawidłowo się rozwijał, maluszek był zdrowy, a jednocześnie mama czuła się dobrze i nie przybrała zbyt dużo na wadze.

Po porodzie organizm regeneruje się około 6 tygodni, wtedy też macica się obkurcza, zmniejsza się obwód tali oraz brzucha. W tym okresie w organizmie kobiety występuje również burza hormonalna, która sprawia, że kobieta często czuje się brzydka, zaniedbana, nieatrakcyjna dla partnera. Taki stan stanowi niewielki krok do wystąpienia depresji poporodowej.

2. Dieta a karmienie piersią

Jeśli karmisz piersią, nie należy stosować drastycznych diet po ciąży, gdyż musisz prawidłowo się odżywiać, aby wraz z mlekiem dostarczyć dziecku wszystkie składniki odżywcze, by rosło i prawidłowo się rozwijało. Ponadto podczas karmienia piersią macica szybciej się obkurcza, tym samym obwód w talii i brzucha szybciej się zmniejsza. Należy jeść pokarmy lekkostrawne, niewzdymające, czyli najlepiej gotowane w wodzie, na parze, by u noworodka nie wystąpiły kolki.

Przez pierwsze 3 tygodnie po porodzie również nie zaleca się wykonywania intensywnych ćwiczeń fizycznych, by nie wystąpił krwotok z dróg rodnych.

Bezpieczne odchudzanie po porodzie pozwala na zrzucanie maksimum 0,5 kg tygodniowo. Nie ma to wówczas negatywnego wpływu na jakość i ilość mleka podczas karmienia piersią.

Do poważnych błędów popełnianych przez kobiety pragnące wrócić do wagi przed ciążą należy stosowanie drastycznych diet. W efekcie czują się osłabione, zmęczone, skarżą się na wypadanie włosów oraz łamliwe paznokcie.

Podczas odchudzania po porodzie należy spożywać posiłki o małej objętości w regularnych odstępach czasu - to sprawi, że pomiędzy posiłkami nie będzie potrzeby podjadania.

Młode mamy powinny mieć również na uwadze fakt, że nadwaga i otyłość negatywnie wpływają na zdrowie, powodując choroby układu krążenia, narządu ruchu (stawów) czy dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zmniejsza się jakość życia, a przecież każda mama chce jak najlepiej dla swojego dziecka - uczestniczyć z nim razem w codziennych spacerach czy zabawach.

3. Ćwiczenia po porodzie

Ćwiczenia fizyczne pomagają w zrzuceniu wagi w okresie poporodowym. Pozwalają uwolnić się od stresów, minimalizują depresję poporodową i dodają energii. Najlepiej, gdy ustawisz sobie dzienny plan ćwiczeń. Na początku wystarczy 15 minut ćwiczeń dziennie. Potem możesz ćwiczyć pół godziny na dzień lub dłużej. Najlepszy okres na rozpoczęcie ćwiczeń po porodzie to 6 tydzień od urodzenia dziecka. Wcześniejsze rozpoczęcie ćwiczeń jest niezdrowe, chyba że prowadzisz je pod okiem specjalisty. Najlepiej rozpocząć modelowanie sylwetki po porodzie, wykonując ćwiczenia ujędrniające piersi, wzmacniające mięśnie brzucha i pośladków. Dla młodych mam wskazana jest joga, gdyż nie tylko kształtuje sylwetkę, ale również wycisza.

4. Kilka wskazówek dla kobiet karmiących piersią i odchudzających się

  • bądź realistką – wyznaczaj sobie realne cele;
  • bądź cierpliwa – odczekaj minimum 3 miesiące, zanim zastosujesz jakąkolwiek dietę i daj sobie przynajmniej 8 miesięcy do powrotu do normalnej wagi;
  • unikaj drastycznych diet – zacznij jeść potrawy zawierające minimalną ilość tłuszczu oraz mniejsze pod względem objętości posiłki;
  • skorzystaj z pomocy – skorzystaj z porady wykwalifikowanego dietetyka.

Bezpieczne odchudzanie po ciąży nie musi być drogą przez mękę. Wystarczy tylko pozytywne myślenie, zdrowa dieta i ćwiczenia. Reszta to tylko kwestia czasu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!