Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Oglądanie TV zwiększa ryzyko demencji. Nowe badania

 Ewa Rycerz
26.05.2021 16:34
Oglądanie TV zwiększa ryzyko demencji. Nowe badania
Oglądanie TV zwiększa ryzyko demencji. Nowe badania (123rf)

Chcesz zachować sprawność umysłową do później starości? Zrezygnuj z oglądania telewizji. Naukowcy przeprowadzili na ten temat 3 niezależne i rzatelne badania. Stwierdzili, że oglądanie TV zwiększa ryzyko demencji.

spis treści

1. Skutki długiego oglądania TV

Problem długiego oglądania telewizji przez osoby dorosłe jest dosyć poważny. Seniorzy spędzają przed ekranem telewizora długie godziny, a to nie wpływa pozytywnie na ich zdrowie. Dlatego też temu zagadnieniu postanowili się przyjrzeć naukowcy.

Zespół pod kierownictwem prof. Kelleya Pette Gabriela z Uniwersytetu w Birmingham przebadał ok. 1600 osób w wieku ok. 76 lat. Każda z nich wzięła udział w kilku wizytach klinicznych, podczas których przeprowadzany był z nimi wywiad medyczny. Później uczestnicy zostali poddani rezonansowi magnetycznemu mózgu. Wyniki badań pokazały, że codzienna rutyna ma wpływ na kondycję mózgu w późnym wieku.

Okazało się, że osoby, które oglądały telewizję w stopniu od umiarkowanego do wysokiego, miały mniejszą ilość istoty szarej w mózgu nawet 10 lat po tym fakcie i w porównaniu do osób, które przed telewizorem siedziały niedługo. Świadczy to o poważnym pogorszeniu się stanu zdrowia mózgu i ryzyku wystąpienia demencji starczej.

2. TV szkodzi seniorom, ale też młodym

Zobacz film: "Webinar odc. 1: Skuteczne sposoby i pomoce w usypianiu maluchów"

To jednak niejedyne badania w tym temacie. Kolejne przeprowadził Ryan Dougherty ze Szkoły Zdrowia Publicznego im. Johna Hopkinsa z zespołem i przedstawił je na konferencji Towarzystwa Kardiologicznego. Naukowcy stwierdzili, że oglądanie telewizji szkodzi szczególnie osobom w podeszłym wieku. Według ich analiz osoby, które w wieku 40, 50 i 60 lat często siedziały przed telewizorem, w wieku późniejszym miały problem z funkcjami poznawczymi mózgu, a ilość istoty szarej ich mózgach także była mniejsza niż u seniorów, którzy nie siedzieli przed TV.

Ekperci podkreślają, że istota szara to bardzo ważny element organizmu człowieka. Bierze ona udział w wielu procesach zachodzących w ciele, m.in. odpowiada za kontrolę mięśni, wzrok, słuch i podejmowanie decyzji. Im większa jej ilość, tym lepsze zdolności poznawcze.

"Biorąc pod uwagę, że procesy biologiczne leżące u podstaw demencji, takie jak zanik istoty szarej, zwykle rozpoczynają się w wieku średnim, jest to okres, w którym zachowania, takie jak nadmierne oglądanie telewizji, mogą być ukierunkowane i ograniczone w celu promowania zdrowego starzenia się mózgu" - wyjaśnia Dougherty.

3. TV a funkcje poznawcze

Kolejne badanie, w ramach którego przeanalizowano dane dotyczące 10,7 tys. Amerykanów w wieku ok. 59 lat, pokazało, że spadek funkcji poznawczych w wyniku zbyt długiego oglądania TV następuje dość szybko.

Uczestnicy tego badania relacjonowali swoje nawyki telewizyjne i przekazywali je naukowcom. Ci, w czasie analizy, skupili się na wynikach testów poznawczych z zakresu pamięci, słownictwa czy szybkości przetwarzania informacji przez mózg. Co się okazało?

U osób w wieku średnim, które twierdziliły, że oglądały TV w stopniu od umiarkowanego do wysokiego odnotowano o 7 proc. większy spadek funkcji poznawczych w ciągu 15 lat w porównaniu z osobami, które nie przesiadywały przed TV.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Sprawdź także:

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze