Pasy bezpieczeństwa mogą narażać osoby starsze na ryzyko poważnych urazów
Chociaż Helen Kessler czuje pewność jazdy, jej pas przeszkadza jej w tym, by mogła w pełni czuć się komfortowo za kierownicą.
"Ja go po prostu umieszczam gdzie trzeba i zapinam. Zwykle dobrze układa się w poprzek, ale do czasu kiedy skończę jazdę, pas się przesuwa, a ja muszę za każdym razem ściągać go w dół" - mówi. Niektórzy eksperci twierdzą, że Kessler, która ma już 70 lat, należy do grupy, którą trzeba się zainteresować.
1. Przestarzałe i niebezpieczne przepisy
Gdy zaczęły obowiązywać przepisy nakazujące zapinanie pasów bezpieczeństwa w samochodach, przeciętnym kierowcą był 40-letni mężczyzna, ale dziś jest już zupełnie inaczej. W rzeczywistości, obecnie wielu kierowców jest już w wieku ponad 65 lat i to nie wszyscy ludzie na drogach.
W świetle przestarzałych przepisów regulujących użycie pasów bezpieczeństwa, niektórzy kierowcy są bardziej podatne na urazy. Naukowcy ze Stanowego Uniwersyteckiego Centrum Medycznego Wexnera w Ohio przeprowadzili badania konstrukcji samochodów, by sprawdzić, jak bezpieczne są dla osób starszych.
Naukowcy zaczęli badania od mniejszych modeli, które częściej są bardziej kruche, i częściej są wybierane przez osoby starsze. "Robimy kilka badań, aby spojrzeć na to: jak silne są żebra osób starszych? Jak na nie działa nacisk pasów bezpieczeństwa, potencjalnie uderzenie w poduszki powietrzne, czy co się stanie przy scenariuszu zderzenia bocznego?" - powiedział dr John Bolte ze Stanowego Uniwersyteckiego Centrum Medycznego.
Eksperci twierdzą, że nawet drobne wypadki mogą spowodować obrażenia wzdłuż linii pasów, od obojczyka, przez żebra do miednicy. Dla młodszych kierowców, to rzadko są poważne problemy. "Ale jeżeli kierowcą jest ktoś starszy, kilka złamań żeber, ucisk klatki piersiowej, problemy z oddychaniem – obrażenia mogą naprawdę się nawarstwić i spowodować o wiele więcej problemów" – mówi Bolte.
2. Osoby starsze częściej zapinają pasy
Prowadzone badania wskazują, że osoby starsze, które uczestniczą w poważnych wypadkach, częściej mają zapięte pasy bezpieczeństwa niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Jednak, paradoksalnie, te osoby są bardziej kruche, więc jest mniej prawdopodobne, by pasy mogły im pomóc. Niewykluczone, że spowodują więcej szkód. Dlatego też konstruktorzy samochodów muszą wypracować nowe rozwiązania.
Zobacz także
„Badania w stanie Ohio mogą pewnego dnia doprowadzić do wynalezienia technologii, która będzie ściśle dopasowana do kierowcy. Wystarczy, że będzie on znać swój wiek, wzrost i wagę, dzięki czemu można będzie ustawić jego pasy bezpieczeństwa odpowiednio, tak, żeby w razie wypadku pomogły, a nie zagrażały.
To wciąż daleka perspektywa, ale do 2030 roku ponad 60 mln licencjonowanych kierowców w samych Stanach Zjednoczonych będzie w wieku powyżej 65 lat” - mówi Bolte.
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.