Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Pasy bezpieczeństwa mogą narażać osoby starsze na ryzyko poważnych urazów

Avatar placeholder
10.01.2017 10:16
Pasy bezpieczeństwa mogą narażać osoby starsze na ryzyko poważnych urazów
Pasy bezpieczeństwa mogą narażać osoby starsze na ryzyko poważnych urazów

Chociaż Helen Kessler czuje pewność jazdy, jej pas przeszkadza jej w tym, by mogła w pełni czuć się komfortowo za kierownicą.

"Ja go po prostu umieszczam gdzie trzeba i zapinam. Zwykle dobrze układa się w poprzek, ale do czasu kiedy skończę jazdę, pas się przesuwa, a ja muszę za każdym razem ściągać go w dół" - mówi. Niektórzy eksperci twierdzą, że Kessler, która ma już 70 lat, należy do grupy, którą trzeba się zainteresować.

1. Przestarzałe i niebezpieczne przepisy

Gdy zaczęły obowiązywać przepisy nakazujące zapinanie pasów bezpieczeństwa w samochodach, przeciętnym kierowcą był 40-letni mężczyzna, ale dziś jest już zupełnie inaczej. W rzeczywistości, obecnie wielu kierowców jest już w wieku ponad 65 lat i to nie wszyscy ludzie na drogach.

W świetle przestarzałych przepisów regulujących użycie pasów bezpieczeństwa, niektórzy kierowcy są bardziej podatne na urazy. Naukowcy ze Stanowego Uniwersyteckiego Centrum Medycznego Wexnera w Ohio przeprowadzili badania konstrukcji samochodów, by sprawdzić, jak bezpieczne są dla osób starszych.

Zobacz film: "Lekarze o polskiej lekomani. Pacjenci wierzą, że pigułka pomoże na wszystko"
Coraz częściej kierowcami są osoby starsze
Coraz częściej kierowcami są osoby starsze (Shutterstock)

Naukowcy zaczęli badania od mniejszych modeli, które częściej są bardziej kruche, i częściej są wybierane przez osoby starsze. "Robimy kilka badań, aby spojrzeć na to: jak silne są żebra osób starszych? Jak na nie działa nacisk pasów bezpieczeństwa, potencjalnie uderzenie w poduszki powietrzne, czy co się stanie przy scenariuszu zderzenia bocznego?" -  powiedział dr John Bolte ze Stanowego Uniwersyteckiego Centrum Medycznego.

Eksperci twierdzą, że nawet drobne wypadki mogą spowodować obrażenia wzdłuż linii pasów, od obojczyka, przez żebra do miednicy. Dla młodszych kierowców, to rzadko są poważne problemy. "Ale jeżeli kierowcą jest ktoś starszy, kilka złamań żeber, ucisk klatki piersiowej, problemy z oddychaniem – obrażenia mogą naprawdę się nawarstwić i spowodować o wiele więcej problemów" – mówi Bolte.

2. Osoby starsze częściej zapinają pasy

Prowadzone badania wskazują, że osoby starsze, które uczestniczą w poważnych wypadkach, częściej mają zapięte pasy bezpieczeństwa  niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Jednak, paradoksalnie, te osoby są bardziej kruche, więc jest mniej prawdopodobne, by pasy mogły im pomóc. Niewykluczone, że spowodują więcej szkód. Dlatego też konstruktorzy samochodów muszą wypracować nowe rozwiązania.

Zobacz także

„Badania w stanie Ohio mogą pewnego dnia doprowadzić do wynalezienia technologii, która będzie ściśle dopasowana do kierowcy. Wystarczy, że będzie on znać swój wiek, wzrost i wagę, dzięki czemu można będzie ustawić jego pasy bezpieczeństwa odpowiednio, tak, żeby w razie wypadku pomogły, a nie zagrażały.

To wciąż daleka perspektywa, ale do 2030 roku ponad 60 mln licencjonowanych kierowców w samych Stanach Zjednoczonych będzie w wieku powyżej 65 lat” - mówi Bolte.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze