Trwa ładowanie...

Polacy skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta. Co im przeszkadza?

Polacy biorą sprawy w swoje ręce i kierują skargi do Rzecznika Praw Pacjenta. Z roku na rok próśb o interwencje przybywa. Na co skarżą się Polacy? I w jaki sposób zmieniło się podejście polskiego pacjenta do służby zdrowia?

Sprawdź koniecznie:

Urlop do 1000 zł? To możliwe! Zobacz najkorzystniejsze oferty pobytu w Bułgarii

1. Niezadowolony jak polski pacjent

Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjenta. W 2016 r. do jego biura wpłynęło 68 832 zapytań, spraw i sygnałów. Aż 74 proc. Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej, 23 proc. wyraża zadowolenie, a 3 proc. nie ma zdania - wynika z sondażu CBOS przeprowadzonego w 2016 r.

Zobacz film: "Miażdżący raport NIK o służbie zdrowia"

- W przytoczonych badaniach dotyczących związku pomiędzy zadowoleniem pacjentów a kosztami przygotowanymi na służbę zdrowia widać duży kontrast. Według różnych źródeł rocznie przeznacza się na nią ok. 70 miliardów złotych, a wciąż mamy sytuacje, gdzie 2/3 pacjentów jest niezadowolonych – mówi WP abcZdrowie prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Również Rzecznik Praw Pacjenta – Krystyna Barbara Kozłowska, w sprawozdaniu podsumowującym ubiegły rok stwierdziła, że prawa pacjenta "nie były przestrzegane w stopniu satysfakcjonującym”. Na co skarżą się polscy pacjenci?

Przede wszystkim są to problemy związane z respektowaniem świadczeń zdrowotnych (209 przypadków). A chodzi m.in. o dostęp do planowego leczenia specjalistycznego (ambulatoryjna opieka specjalistyczna, szpital, rehabilitacja, opieka długoterminowa, stomatologia) przez pryzmat okresu oczekiwania na świadczenia zdrowotne.

Drugą obszerną grupą skarg były problemy Polaków związane z utrudnionym dostępem do informacji medycznej (193 przypadki). Problemy związane z uzyskaniem kopii dokumentacji czy oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, udostępnianie pacjentom niepełnej dokumentacji medycznej, pobierania zawyżonych opłat za udostępnianie dokumentacji poprzez sporządzenie jej kopii, w tym poświadczonej za zgodność z oryginałem; uzyskania przez osoby upoważnione przez pacjenta dostępu do dokumentacji medycznej.

Trzecim prawem pacjenta, którego często dotyczą zgłoszenia od pacjentów jest prawo do informacji i takie kwestie z nim związane jak m.in.: niepoinformowanie pacjenta o jego stanie zdrowia i rozpoznaniu lub zmianie rozpoznania albo dokonanie tego językiem niezrozumiałym dla pacjenta, lakonicznym; niepoinformowanie pacjenta o dających się przewidzieć następstwach zastosowania albo zaniechania danej metody leczenia, odstąpienie lekarza od leczenia pacjenta bez wcześniejszej informacji o takim zamiarze. Rzecznik stwierdził 89 takich naruszeń.

Sprawdź koniecznie:

Ratownik medyczny: Każde działanie daje szansę osobie poszkodowanej na przeżycie

2. Polscy pacjenci walczą o swoje prawa

Zmienia się świadomość polskiego pacjenta w dochodzeniu swoich praw. Według socjologa medycyny, prof. Włodzimierza Piątkowskiego możemy wyróżnić kilka przyczyn:

- Po pierwsze pacjenci czują się bardziej podmiotowi (wiedzą, że to oni są podmiotem działania systemu). Z drugiej strony mają świadomość, że w porównaniu z sytuacją w krajach zachodnich w UE to jeszcze nie jest pełna podmiotowość. Chcą mieć kontrolę nad procesem swojego leczenia. Rośnie autonomia pacjenta. Rozumiana jako pełna niezależność i samodzielność.

Pacjent ma poczucie, że przysługują mu pewne prawa, nawet jeżeli w sensie legislacyjnych nie zna ich tak dobrze jak prawnicy, to jednak ogólnie wie, że przysługuje mu prawo do informacji, zachowania intymności, kontaktu z rodziną. Pacjenci są coraz bardziej aktywni. Wyszukują informacji o chorobie, kontrolują to, co robi lekarz, a w przypadku błędów potrafi dochodzić swoich praw. I to kolejna cecha, sugerująca poprawę stanu świadomości roszczenia swoich praw przez pacjenta – mówi prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego.

3. Skarga i co dalej?

Rzecznik Praw Pacjenta wszczyna postępowanie, jeżeli dojdzie do wniosku, że jest prawdopodobieństwo naruszenia praw pacjenta. Jeżeli nie – Rzecznik może nie podjąć sprawy. W niektórych sytuacjach może wskazać wnioskodawcy, jakie środki prawne mu przysługują. Zdarzają się sprawy, które Rzecznik musi przekazać według właściwości. W każdej z podanych sytuacji wnioskodawca lub pacjent, którego sprawa dotyczy zostanie poinformowany, o krokach podjętych przez Rzecznika.

Wniosek kierowany do Rzecznika Praw Pacjenta jest bezpłatny.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów
Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów (Skargę do Rzecznika może złożyć pacjent lub inna osoba, która ma informację o naruszeniu praw pacjenta (123rf))
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza