Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Polacy skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta. Co im przeszkadza?

 Monika Suszek
30.11.2018 09:03
Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów
Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów (Skargę do Rzecznika może złożyć pacjent lub inna osoba, która ma informację o naruszeniu praw pacjenta (123rf))

Polacy biorą sprawy w swoje ręce i kierują skargi do Rzecznika Praw Pacjenta. Z roku na rok próśb o interwencje przybywa. Na co skarżą się Polacy? I w jaki sposób zmieniło się podejście polskiego pacjenta do służby zdrowia?

Sprawdź koniecznie:

Urlop do 1000 zł? To możliwe! Zobacz najkorzystniejsze oferty pobytu w Bułgarii

1. Niezadowolony jak polski pacjent

Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjenta. W 2016 r. do jego biura wpłynęło 68 832 zapytań, spraw i sygnałów. Aż 74 proc. Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej, 23 proc. wyraża zadowolenie, a 3 proc. nie ma zdania - wynika z sondażu CBOS przeprowadzonego w 2016 r.

- W przytoczonych badaniach dotyczących związku pomiędzy zadowoleniem pacjentów a kosztami przygotowanymi na służbę zdrowia widać duży kontrast. Według różnych źródeł rocznie przeznacza się na nią ok. 70 miliardów złotych, a wciąż mamy sytuacje, gdzie 2/3 pacjentów jest niezadowolonych – mówi WP abcZdrowie prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Zobacz film: "Miażdżący raport NIK o służbie zdrowia"

Również Rzecznik Praw Pacjenta – Krystyna Barbara Kozłowska, w sprawozdaniu podsumowującym ubiegły rok stwierdziła, że prawa pacjenta "nie były przestrzegane w stopniu satysfakcjonującym”. Na co skarżą się polscy pacjenci?

Przede wszystkim są to problemy związane z respektowaniem świadczeń zdrowotnych (209 przypadków). A chodzi m.in. o dostęp do planowego leczenia specjalistycznego (ambulatoryjna opieka specjalistyczna, szpital, rehabilitacja, opieka długoterminowa, stomatologia) przez pryzmat okresu oczekiwania na świadczenia zdrowotne.

Drugą obszerną grupą skarg były problemy Polaków związane z utrudnionym dostępem do informacji medycznej (193 przypadki). Problemy związane z uzyskaniem kopii dokumentacji czy oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, udostępnianie pacjentom niepełnej dokumentacji medycznej, pobierania zawyżonych opłat za udostępnianie dokumentacji poprzez sporządzenie jej kopii, w tym poświadczonej za zgodność z oryginałem; uzyskania przez osoby upoważnione przez pacjenta dostępu do dokumentacji medycznej.

Trzecim prawem pacjenta, którego często dotyczą zgłoszenia od pacjentów jest prawo do informacji i takie kwestie z nim związane jak m.in.: niepoinformowanie pacjenta o jego stanie zdrowia i rozpoznaniu lub zmianie rozpoznania albo dokonanie tego językiem niezrozumiałym dla pacjenta, lakonicznym; niepoinformowanie pacjenta o dających się przewidzieć następstwach zastosowania albo zaniechania danej metody leczenia, odstąpienie lekarza od leczenia pacjenta bez wcześniejszej informacji o takim zamiarze. Rzecznik stwierdził 89 takich naruszeń.

Sprawdź koniecznie:

Ratownik medyczny: Każde działanie daje szansę osobie poszkodowanej na przeżycie

2. Polscy pacjenci walczą o swoje prawa

Zmienia się świadomość polskiego pacjenta w dochodzeniu swoich praw. Według socjologa medycyny, prof. Włodzimierza Piątkowskiego możemy wyróżnić kilka przyczyn:

- Po pierwsze pacjenci czują się bardziej podmiotowi (wiedzą, że to oni są podmiotem działania systemu). Z drugiej strony mają świadomość, że w porównaniu z sytuacją w krajach zachodnich w UE to jeszcze nie jest pełna podmiotowość. Chcą mieć kontrolę nad procesem swojego leczenia. Rośnie autonomia pacjenta. Rozumiana jako pełna niezależność i samodzielność.

Pacjent ma poczucie, że przysługują mu pewne prawa, nawet jeżeli w sensie legislacyjnych nie zna ich tak dobrze jak prawnicy, to jednak ogólnie wie, że przysługuje mu prawo do informacji, zachowania intymności, kontaktu z rodziną. Pacjenci są coraz bardziej aktywni. Wyszukują informacji o chorobie, kontrolują to, co robi lekarz, a w przypadku błędów potrafi dochodzić swoich praw. I to kolejna cecha, sugerująca poprawę stanu świadomości roszczenia swoich praw przez pacjenta – mówi prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego.

3. Skarga i co dalej?

Rzecznik Praw Pacjenta wszczyna postępowanie, jeżeli dojdzie do wniosku, że jest prawdopodobieństwo naruszenia praw pacjenta. Jeżeli nie – Rzecznik może nie podjąć sprawy. W niektórych sytuacjach może wskazać wnioskodawcy, jakie środki prawne mu przysługują. Zdarzają się sprawy, które Rzecznik musi przekazać według właściwości. W każdej z podanych sytuacji wnioskodawca lub pacjent, którego sprawa dotyczy zostanie poinformowany, o krokach podjętych przez Rzecznika.

Wniosek kierowany do Rzecznika Praw Pacjenta jest bezpłatny.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze