Trwa ładowanie...

Polscy naukowcy pracują nad rozwojem zamienników dla papierosów

Avatar placeholder
28.12.2018 09:58
Polscy naukowcy pracują nad rozwojem zamienników dla papierosów
Polscy naukowcy pracują nad rozwojem zamienników dla papierosów

Prawie czterokrotnie w ciągu sześciu lat zwiększyło się zatrudnienie w polskim BAT. Tylko w tym roku firma przyjęła kolejnych 300 osób. To dziś jeden z największych i najszybciej rozwijających się oddziałów koncernu na świecie. Siłą napędową firmy są produkty nowej generacji, nad którymi pracują m.in. eksperci w poznańskim laboratorium. Rozmowa z Kaliną Mikiewicz, dyrektor ds. HR w British American Tobacco Polska Trading.

Martyna Dmowska: Od sześciu lat British American Tobacco realizuje politykę polegającą m.in. na wprowadzaniu na rynek produktów o potencjalnie obniżonym ryzyku. Jak to zmienia firmę?

Kalina Mikiewicz: Pod hasłem Transforming Tobacco koncern realizuje strategię przekształcania przemysłu tytoniowego. Zakłada ona, że obok tradycyjnych papierosów konsumenci powinni mieć dostęp do potencjalnie mniej szkodliwych produktów tytoniowych i nikotynowych. W 2015 roku, gdy przejęliśmy w Polsce grupę Chic, właściciela sieci eSmoking World, staliśmy się liderem rynku papierosów elektronicznych. Od września oferujemy w Polsce także glo, innowacyjne urządzenie do podgrzewania tytoniu. Nasze działania są nie tylko ważne dla konsumentów, ale też dla osób, które z nami pracują.

Tych osób, które pracują w polskim BAT jest więcej, czy mniej?

Dziś jesteśmy jednym z największych i najszybciej rozwijających się oddziałów BAT na świecie. Z 3,8 tys. pracowników, których obecnie zatrudniamy, prawie połowa zajmuje się rozwojem i sprzedażą nowoczesnych wyrobów tytoniowych i nikotynowych. Jeszcze sześć lat temu było nas niewiele ponad tysiąc. Tylko w tym roku, dzięki wprowadzeniu na rynek glo, stworzyliśmy ponad 300 dodatkowych miejsc pracy. Jest to nie tylko zwiększenie zatrudnienia, ale także stworzenie ról, których dotychczas w organizacji nie było. To fascynujący moment rozwoju naszej organizacji. Rozwój technologii wymaga nowoczesnych laboratoriów. BAT od lat mocno inwestuje w nowe technologie. Centrum laboratoryjne BAT w Poznaniu to ważny ośrodek zajmujący się badaniem i rozwojem produktów nowej generacji.

Dzięki pracującym tam naukowcom wiemy, że kierunek, w którym idziemy jest prawdziwym przełomem. Według przeprowadzonych wcześniej przez BAT oraz niezależne instytuty naukowe badań aerozol z glo zawiera około 90-95 proc. mniej substancji toksycznych niż dym z tradycyjnego papierosa. Nie oznacza to, że jest to produkt całkowicie wolny od ryzyka, ale jest to alternatywa dla osób, które nie chcą lub nie potrafią przestać palić tradycyjnych papierosów.

Czy palacze to rozumieją?

To, że rozwijamy nowatorskie produkty tytoniowe jest właśnie, obok naszej polityki redukowania szkód związanych z paleniem, odpowiedzią na oczekiwania konsumentów. Według prognoz w 2020 r. 80 milionów ludzi na świecie będzie użytkownikami e-papierosów, a 20 milionów produktów podgrzewających tytoń. Obecnie w USA już 11 milionów palaczy używa wyrobów bezdymnych, czyli papierosów elektronicznych lub podgrzewaczy tytoniu. Nasz flagowy produkt glo został zaprojektowany w Wielkiej Brytanii, a w jego rozwój zaangażowanych było ponad stu ekspertów z pięciu kontynentów.

Także z Polski?

We wspomnianym poznańskim laboratorium na blisko 500 mkw. (w działach mikrobiologicznych, analitycznych i elektronicznych) oraz w hali produkcyjnej zespół naukowców zajmuje się technologiami związanymi z innowacyjnymi systemami dostarczania nikotyny. Tylko w 2017 roku przeprowadzono tu około 2 tys. specjalistycznych analiz i badań urządzeń oraz 15 tys. analiz płynów nikotynowych i uwalnianego aerozolu. Naukowcy pracują także nad rozwojem metod badawczych. Instytut ma własne osiągnięcia w zakresie nowatorskich rozwiązań chronionych prawem patentowym. To ogromny wkład w rozwój produktów nowej generacji nie tylko na poziomie lokalnym, ale także globalnym. Cieszy mnie bardzo, że to właśnie tam współdefiniowana jest oferta, jaką nasza firma przedstawia konsumentom na całym świecie.

Ile w rozwój produktów nowej generacji już zainwestował i zamierza zainwestować BAT?

W ciągu ostatnich sześciu lat ponad 2,5 miliarda dolarów. W tym roku firma zainwestuje kolejne pół miliarda funtów. Co roku kwota ta jest coraz wyższa. Z racji strategicznego znaczenia Polski, z pewnością można się spodziewać, że część z tych pieniędzy trafi właśnie do nas.

Jak wygląda przyszłość firmy w kontekście zmieniających się upodobań konsumentów, polityki tzw. harm reduction i dostępu do innowacyjnych technologii?

W Polsce chcemy być liderem, i jeśli chodzi o wyroby tytoniowe, i produkty nowej generacji. Zmieniamy się razem z naszymi konsumentami, innowacyjne produkty to przyszłość naszej branży. Mówimy o sytuacji, w której wygrywają trzy strony. Palacze, gdyż mają szansę wyboru potencjalnie bezpieczniejszych produktów. Rządy, bo mogą pracować nad niwelowaniem negatywnych skutkówzwiązanymi z paleniem papierosów. I nasi pracownicy, bo pracują w firmie, która będzie się dynamicznie rozwijać nie tylko dziś, ale też w przyszłości.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.