Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Prof. Gańczak o szczepieniach na COVID-19: "To jest skandal, jeśli chodzi o zachowanie polskiego Kościoła"

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
13.07.2021 14:04
Prof. Gańczak o zachęceniu seniorów do szczepień. Kluczową rolę mogliby odegrać księża i lekarze POZ
Prof. Gańczak o zachęceniu seniorów do szczepień. Kluczową rolę mogliby odegrać księża i lekarze POZ (Getty Images)

- Nieco niezgrabnie zabieramy się za akcję promowania szczepień, wśród tych, na których najbardziej powinno nam zależeć - ocenia prof. Maria Gańczak, epidemiolog. - Do seniorów powinien być skierowany zupełnie inny przekaz. Na pierwszy plan tej akcji powinno się wysuwać ich dobro, zdrowie i życie. W tej grupie mamy kilkunastoprocentowy wskaźnik śmiertelności - podkreśla ekspertka.

spis treści

1. Prof. Gańczak: Rząd chce traktować szczepionkę jak dobro konsumpcyjne

Coraz mniej ludzi chce się szczepić. Wiele osób przyjęło dotychczas tylko jedną dawkę, tymczasem badania pokazują wyraźnie, że w kontekście wariantu Delta oznacza to niską ochronę, na poziomie ok. 30-36 proc. Zdaniem prof. Marii Gańczak podczas czwartej fali najbardziej ucierpią województwa ze ściany wschodniej, gdzie jest najniższy odsetek osób zaszczepionych.

Ekspertka dość krytycznie ocenia dotychczasowe pomysły rządu, które miały zachęcić do szczepień. Jej zdaniem rząd chce traktować szczepionkę jak produkt, kolejne dobro konsumpcyjne, stąd m.in. pomysł loterii, ale - jak pokazał przykład ze Stanów Zjednoczonych - to nie przekona wielu.

- Szczepionka nie jest tego rodzaju produktem. Do seniorów powinien być skierowany zupełnie inny przekaz. Na pierwszy plan tej akcji powinno się wysuwać ich dobro, zdrowie i życie. W tej grupie mamy kilkunastoprocentowy wskaźnik śmiertelności. W związku z tym apele o poddanie się szczepieniu powinny spływać przede wszystkim z takich kanałów informacyjnych, do których osoby 60 plus mają największe zaufanie - mówi prof. Maria Gańczak, epidemiolog i kierowniczka Katedry Chorób Zakaźnych Collegium Medicum Uniwersytetu Zielonogórskiego, wiceprezydent Sekcji Kontroli Zakażeń European Public Health Association (EUPHA).

2. Prof. Gańczak o roli Kościoła w akcji zachęcania do szczepień

Zobacz film: "Eksperci o konsekwencjach dla osób niezaszczepionych na COVID-19"

Zdaniem prof. Gańczak bardzo wskazany byłby głos ze wsparciem Kościoła, które powinno zabrzmieć wyraźnie od początku wdrażania programu szczepień. Tymczasem episkopat dopiero po pół roku akcji wyraził swoje poparcie.

- Tego mi zabrakło. Zwłaszcza w kontekście apelu biskupów do premiera o to, żeby uwolnić miejsca w kościołach, żeby zwiększyć liczbę wiernych, którzy mogą uczestniczyć w nabożeństwach. Nie zrobiono jednak nic, żeby seniorzy, którzy w kościołach pojawią się w zwiększonej liczbie, byli właściwie zabezpieczeni przed zakażeniem. Można było, chociażby wspomóc akcję szczepień przez udostępnianie budynków przykościelnych, czy postawienie "szczepionko-busów" na terenach parafii. To jest skandal, jeśli chodzi o zachowanie polskiego Kościoła, szczególnie w kontekście przekazu papieża, który od dawna zachęca do szczepień. Kościół stanowi dla wiernych autorytet, dlatego tak ważny jest jego przekaz w kontekście szczepień - podkreśla epidemiolog.

Prof. Gańczak wskazuje na rolę kościoła - może przekonać seniorów do zaszczepienia
Prof. Gańczak wskazuje na rolę kościoła - może przekonać seniorów do zaszczepienia (Getty Images)

Zdaniem ekspertki drugim sposobem na dotarcie do seniorów są lekarze rodzinni i POZ. Tym tropem powinna pójść kampania promująca szczepienia. Rozważane przez rząd wprowadzenie premii dla lekarzy rodzinnych, którzy skutecznie zachęcą swoich pacjentów do szczepień przeciw COVID-19 to zdecydowanie lepsze posunięcie niż wykonanie "miliona telefonów".

- Senior chciałby taki telefon otrzymać, ale od swojego lekarza rodzinnego, a nie od anonimowej osoby z infolinii. Nieco niezgrabnie zabieramy się za akcję promowania szczepień, wśród tych, na których najbardziej powinno nam zależeć. Należy docenić fakt, że lekarze POZ znają pacjentów, często od wielu lat. Mają historie ich chorób i mogą używać odpowiednich argumentów, powołując się na przykład na przewidywany cięższy przebieg COVID-19 u palącego papierosy, otyłego pacjenta z cukrzycą i nadciśnieniem. To jest zupełnie inny, spersonifikowany przekaz - podkreśla wiceprezydent Sekcji Kontroli Zakażeń EUPHA.

3. Trzech na czterech tegorocznych maturzystów nie widzi zagrożenia

Prof. Gańczak przekonuje, że oddzielna kampania powinna być skierowana do osób młodych. To druga kluczowa grupa odbiorców, bo to oni mają najwięcej kontaktów społecznych i w najniższym odsetku są zaszczepieni. W związku z tym w tej grupie będzie najwięcej zakażeń podczas nadchodzącej fali. Oni będą przekazywać wirusa dalej - nie tylko rówieśnikom, ale też tym osobom starszym, które nadal pozostaną niezaszczepione.

- Nie ma możliwości spłaszczenia czwartej fali bez czynnego udziału ludzi młodych. Tymczasem, kiedy przeprowadziliśmy szerokie badanie ogólnopolskie wśród tegorocznych maturzystów, okazało się, że 75 proc. nie ma poczucia zagrożenia zakażeniem SARS-CoV-2 - podkreśla profesor.

- To oznacza, że apel o szczepienia w tej grupie powinien mieć inną retorykę. Słabo trafia do młodych przekaz: "będziesz chorował ciężko na COVID-19 i umrzesz", bo oczywiście takie pojedyncze przypadki będą się zdarzać, ale rzadko. Przekaz powinien zatem skupiać się na tezie, że wszyscy razem się mobilizujemy, bo nie chcemy znowu uczyć się zdalnie jesienią, bo chcemy wyjechać na wakacje, pójść na koncert czy do pubu. Nie chcemy też tygodniami leczyć się z zespołu pocovidowego, który - jak pokazują ostatnie badania - może dotyczyć aż 75 proc. ozdrowieńców. Na tym właśnie aspekcie – wspomnianych wyżej korzyściach dla siebie - powinny być budowane kampanie pro-frekwencyjne promujące szczepienia wśród młodych ludzi - dodaje ekspertka.

4. Prof. Gańczak o czwartej fali: Może być dramat

Prof. Gańczak przyznaje, że zostało coraz mniej czasu na zabezpieczenie przed kolejną falą. Epidemiolog zwraca uwagę na to, że na przykład w Wielkiej Brytanii już od kilku tygodni krzywa zakażeń idzie ostro w górę. Przeważają zakażenia wariantem Delta. Natomiast w związku ze skuteczną kampanią szczepień - ponad połowa społeczeństwa przyjęła tam dwie dawki - nie idzie to w parze z dramatycznie zwiększoną liczbą hospitalizacji czy zgonów. W Polsce na razie rysuje się dość czarny scenariusz.

- Jeśli niewystarczający odsetek społeczeństwa otrzymał dwie dawki - a wiemy, że w przypadku wariantu Delta dopiero podanie dwóch dawek chroni w ponad 90 proc. przed ciężkim przebiegiem COVID-19, jeśli tempo szczepień spada, jeśli mamy znaczne poluzowanie obostrzeń i sporo kontaktów międzyludzkich związanych z okresem wakacyjnym, przemieszczaniem się ludzi z województw bardziej i mniej zaszczepionych, czy z krajów o wysokiej eksploracji wariantu Delta do Polski, i dodamy do tego niezaszczepienie około 40 proc. populacji 80 plus czy osób 60-70-letnich, to może być dramat. I to już pod koniec sierpnia – ostrzega ekspertka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze