Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Choroby demencyjne

Avatar placeholder
06.12.2013 12:36
Choroby demencyjne
Choroby demencyjne

Choroba Alzheimera, jak inne choroby demencyjne, stają się wyzwaniem współczesnego świata. Wydłużanie się długości życia sprzyja zwiększaniu występowania tego typu chorób. Niestety do tej pory nie opracowano skutecznych metod leczenia. Jednak wielu specjalistów (psychologów, terapeutów, psychoterapeutów) pracuje nad technikami pracy z osobami cierpiącymi na otępienia – rozwijaniem już istniejących, a także tworzeniem nowych.

1. 
Cechy charakterystyczne chorób demencyjnych

Niezwykle istotnym w przypadku chorób degeneracyjnych mózgu i układu nerwowego jest skuteczne porozumiewanie się z podopiecznym. By osiągać sukcesy w komunikacji z osobą chorą trzeba pamiętać o tym, że:

  • Podopieczny wraz z postępem choroby będzie bardziej rozumiał gesty niż słowa.
  • Sfera emocjonalna chorego z czasem będzie się powiększać.
  • W wyniku powolnej utraty pamięci, chory będzie zatracał swoje wspomnienia lub będą ulegały one zniekształceniu.
  • Świat osoby cierpiącej na chorobę otępienną jest dla niej bezpieczny.

2. 
Komunikacja z osobami chorymi

Przebywając w otoczeniu osoby chorej warto:

Zobacz film: "Choroby neurologiczne jako przyczyny depresji"
  1. Nauczyć się komunikować z seniorem stosując jednocześnie słowa i gesty podkreślające ich znaczenie. Wypowiadając krótkie polecenia wzmocnijmy je wyraźnym gestem. Podopieczny nauczy się ich i gdy nie będzie już rozumiał wielu słów, najprawdopodobniej zrozumie nasze gesty.
  2. Nauczyć się rozpoznawać emocje chorego, jak i swoje. Przeżywane emocje są zawsze takie same, zmienia się powód dla których odczuwamy je w sobie. Kiedy nauczymy się rozpoznawać swoje emocje, poznamy sposoby radzenia sobie z nimi, wtedy będziemy mogli trafnie nazywać je u podopiecznego i szukać odpowiednich sposobów zaradzenia im. Dzięki temu chory poczuje się zrozumiany. Przykład: „Widzę, że jest pan smutny?” Chory uspokaja się i spogląda nam w oczy. Widzimy wyraźnie, że czuje się zrozumiany. Dzięki nawiązanemu kontaktowi możemy zadać kolejne pytanie: „Dobrze pan spał?”. Nasz podopieczny przeżywa wiele emocji i jednocześnie jest wyczulony na nasz stan psychiczny. Łatwo na niego reaguje. Gdy my się zdenerwujemy, chory szybko wejdzie w stan podenerwowania. Gdy my będziemy spokojni, w pogodnym nastroju jest duża szansa, że nasz podopieczny także będzie spokojny i uśmiechnięty.
  3. Ze starością najczęściej kojarzą nam się problemy z pamięcią. Często uważamy, że senior lepiej pamięta wydarzenia z dawnych lat niż to co zdarzyło się przed chwilą. W procesie naturalnego starzenia tak faktycznie często się zdarza. W przypadku chorób otępiennych zauważamy dodatkowo zacieranie się wspomnień i/lub wystąpienie ich zniekształceń. Stąd warto rozmawiać z chorym i zbierać informacje o jego dzieciństwie, wieku młodzieńczym, o osobach znaczących, wykształceniu, zawodzie wykonywanym, partnerze życiowym, o sposobach radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz o sposobach wyrażania przez niego emocji. Jeśli nie możemy uzyskać tych informacji od chorego dobrze szukać ich u osób, które dobrze go znały. Wiedza ta ułatwi nam łatwiej połączenie zachowania chorego z przeżywanymi emocjami i odnieść do najprawdopodobniej przeżywanych w danej chwili sytuacji, wspomnień. Przykładem może być tu zachowanie kobiety, która nieustanie przekłada rzeczy w swojej szafce, w naszej ocenie bez potrzeby. Gdy poznamy historię życia, okaże się, że zawsze kochała porządek i stale krzątała się po domu dbając by wszystko było na swoim miejscu.
  4. Świat osoby chorej szczególnie w końcowej drugiej fazie choroby i w trzeciej stworzony w jej głowie jest dobry dla tej osoby. Stąd każde wyciąganie z niego może być odbierane jako zagrażające. Ten świat nie ma realnego czasu i miejsca, nie ma realnych ludzi. Są w nim rodzice, którzy są blisko, jest rodzeństwo, jest dom z czasów, gdy chory był małym dzieckiem itp. Każde nasze pytanie o dzisiejszą datę czy nasze zdziwienia, że chory nas nie poznaje mogą być dyskomfortem dla niego. Skutecznym jest uszanowanie świata chorego i umiejętne poruszanie się w nim.

Spróbuj nie wygłaszać negatywnych opinii na temat stanu zdrowia podopiecznego w jego obecności. Zachęcaj, by zasady tej przestrzegali wszyscy odwiedzający chorego, również lekarze, pielęgniarki i opiekunowie. W zamian mów dobrze o chorym do innych w jego obecności, o jego pozytywnych cechach, poprawach, postępach. I obserwuj co się zmienia na lepsze.

Artykuł autorstwa mgr Ewy Czernik

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze