Dieta a rak jelita grubego

spis treści
rozwiń

Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów zaraz po raku prostaty u mężczyzn i raku piersi u kobiet. Dieta odgrywa istotną rolę zarówno w procesie leczenia, jak również w profilaktyce nowotworowej. Co powinny więc jeść osoby, które chcą zapobiec rakowi jelita grubego lub jego nawrotom? Warto przede wszystkim zadbać o to, by codzienna dieta była bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, flawonoidy oraz witaminy antyoksydacyjne.

1. Dieta antyrakowa

Jedzenie a długowieczność
Jedzenie a długowieczność

Świeże warzywa, owoce i rośliny strączkowe to podstawa zdrowej diety. Takie dania są niskokaloryczne...

zobacz galerię

Profilaktyka nowotworowa to przede wszystkim zdrowa i zrównoważona dieta. Ponadto istnieje kilka zasad zdrowego odżywiania, do których powinny stosować się osoby, które chcą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego lub uniknąć nawrotów choroby.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

  • Dieta powinna być zróżnicowana pod względem składników pokarmowych, jak również odżywczych.
  • Spożywaj duże ilości owoców, warzyw, gdyż są bogate w flawonoidy - związki o charakterze przeciwnowotworowym.
  • Dieta bogata w błonnik, czyli produkty pełnoziarniste (pieczywo żytnie, graham, kasze, ryż brązowy) oraz warzywa (w szczególnosci strączkowe) oraz owoce, zapobiega zaleganiu resztek pokarmowych w jelitach, reguluje pracę jelit.
  • Ogranicz spożycie cukru i produktów w niego bogatych (lizaki, ciasteczka, ciasta, czekolada).
  • Ogranicz spożycie tłuszczów, a w szczególności tłuszczów nasyconych (tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, znajdujące się w mięsie, produktach mlecznych i maśle).
  • Spożywaj około 150 g mięsa dziennie oraz ogranicz spożycie czerwonego mięsa - maksymalnie 2 razy w tygodniu.
  • Jedz ryby morskie co najmniej 2 razy w tygodniu, są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają układ odpornościowy, oraz jod regulujący przemianę materii.
  • Nie dodawaj soli oraz przypraw ją zawierajacych do potraw. Sód zatrzymuje wodę w organizmie oraz zwiększa ciśnienie tętnicze krwi.
  • Pij 1,5 litra wody w ciagu dnia, najlepiej wysokozmineralizowanej - zawiera odpowiednią ilość jonów magnezu oraz wapnia. Ponadto wypijanie 2 filiżanek zielonej herbaty w ciągu dnia może skutecznie przeciwdziałać rozwojowi komórek nowotworowych, gdyż jest bogatym źródłem flawonoidów zwalczających komórki nowotworowe.
  • Ogranicz spożycie alkoholu.
  • Ćwicz 3 razy w tygodniu po 30 minut (marsz, jazda na rowerze, pływanie itd.).
  • Nie dopuszczaj do otyłości lub nadwagi, gdyż taki stan zwiększa nawet 3-krotnie ryzyko wystąpienia nowotworów jelita grubego.

2. Zalecenia po przejściu raka jelita grubego

  • Spożywaj regularnie warzywa i owoce o barwie zielonej, czerwonej i pomarańczowej. Są bogate w witaminy o charakterze antyoksydacyjnym - witaminę A i C. Z kolei soczewica, fasola pod względem jakości białka mogą zastąpić mięso. Natomiast czosnek, cebula, brokuły, winogrona, czarna porzeczka zawierają substancje wykazujące charakter przeciwnowotworowy i inne. Dlatego należy dbać o różnorodność warzyw i owoców w diecie.
  • Jedz regularnie orzechy (włoskie, laskowe, migdały, pistacje), gdyż zawierają witaminę E, która zwlacza wolne rodniki tlenowe uszkadzające komórki i inicjujące proces nowotworowy. Dużo witaminy E występuje również w kiełkach zbóż i soi.
  • Wybieraj produkty jak najmniej przetworzone.
  • Przygotowując potrawy staraj się je gotować, piec w folii w piekarniku oraz dusić. Smażone zawierają substancje kancerogenne, czyli inicujące rozwój komórek nowotworowych.

3. Profilaktyka przeciwnowotworowa w raku jelita grubego

Profilaktyka przeciwnowotworowa to przede wszystkim zdrowa dieta. Zalecane jest spożywanie 5 posiłków dziennie o małych objętościach, by pokarm nie zalegał w jelitach. Dieta powinna zawierać około 40 g błonnika, który reguluje pracę jelit oraz wyłapuje metale ciężkie, a także substancje o działaniu kancerogennym. Należy spożywać produkty zawierające bakterie probiotyczne, czyli jogurty naturalne, kefiry.

Profilaktyka przeciwnowotworowa to również dieta bogata w warzywa i owoce zawierające witaminy i związki o charakterze przeciwnowotworowym. Ponadto należy pić około 1,5 litra wody. Dzieki temu z organizmu wypłukiwane są toksyny, metale cieżkie i inne związki, które zwiększają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Nie zaleca się również spożywania alkoholu, gdyż drażni nabłonek wyścielający jelito grube.

Do prozdrowotnych składników należą również nienasycone kwasy tłuszczowe, które występują w ziarnach roślin oleistych (len, słonecznik, sezam). Chronią przed rozwojem nowotworów i przyspieszają regenerację mikrouszkodzeń w nabłonku jelita.

Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego lub zapobiec nawrotom choroby, trzeba zmienić swoje nawyki żywieniowe. Warto również pamiętać o regularnej aktywności fizycznej. Zdrowy styl życia to nie tylko zapobieganie groźnym chorobom, lecz także lepsze samopoczucie i więcej energii na co dzień.

Następny artykuł: Dieta podczas chemioterapii

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!