Trwa ładowanie...

Już nie będzie szybkich L4 i e-recept. Ministerstwo Zdrowia zamyka TPK

 Patrycja Pupiec
19.12.2023 15:39
MZ zamyka Teleplatformę Pierwszego Kontaktu
MZ zamyka Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (Getty Images)

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu przestała istnieć, a jej działania oceni Ministerstwo Zdrowia. Już nie będzie można tu szybko załatwić L4 lub e-recepty, a informacje o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej będzie można uzyskać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta.

spis treści

1. Koniec Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

15 grudnia był ostatnim dniem funkcjonowania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK powstało w trakcie pandemii COVID-19, a jej działanie było powiązane z tzw. specustawą covidową, której przepisy obowiązują do końca 2023 r.

Teraz funkcjonowanie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu oceni Ministerstwo Zdrowia. Decydenci przeanalizują, czy warto będzie uruchamiać podobne narzędzia w przyszłości.

Zobacz film: "Ile zrobisz pompek? Prosty test pozwala określić ryzyko chorób serca"

Nadal działa Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP), z której można uzyskać informacje o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, a także najbliższym Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR) lub aptece, w której dostępny jest potrzebny medykament.

2. Jak skorzystać z Telefonicznej Informacji Pacjenta?

Konsultanci pracujący w Telefonicznej Informacji Pacjenta udzielają informacji w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim.

Z TIP możemy dowiedzieć się:

  • gdzie znajduje się najbliższa apteka, szpital lub Szpitalny Oddział Ratunkowy;
  • gdzie jest najbliższa poradnia lekarza rodzinnego oraz nocna pomoc lekarska;
  • jak wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego;
  • jak skorzystać z leczenia uzdrowiskowego;
  • jak postępować w trakcie zakażenia SARS-CoV-2, w tym także jak zaszczepić się przeciwko COVID-19;
  • o dostępności programów profilaktycznych przygotowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
  • dodatkowo w godzinach 8:00-18:00 można otrzymać informacje prawach pacjenta od ekspertów z Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Aby uzyskać informacje, wystarczy zadzwonić pod numer 800 190 590. Infolinia jest aktywna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Z TIP mogą korzystać także pacjenci głusi, którzy mogą kontaktować się z tłumaczem języka migowego poprzez wideorozmowę.

Z Telefoniczną Informacją Pacjenta skontaktować można się także przez czat tekstowy, mailowo lub za pomocą formularza kontaktowego.

Patrycja Pupiec, dziennikarka Wirtualnej Polski

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze