Już nie będzie szybkich L4 i e-recept. Ministerstwo Zdrowia zamyka TPK
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu przestała istnieć, a jej działania oceni Ministerstwo Zdrowia. Już nie będzie można tu szybko załatwić L4 lub e-recepty, a informacje o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej będzie można uzyskać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta.
1. Koniec Teleplatformy Pierwszego Kontaktu
15 grudnia był ostatnim dniem funkcjonowania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK powstało w trakcie pandemii COVID-19, a jej działanie było powiązane z tzw. specustawą covidową, której przepisy obowiązują do końca 2023 r.
Teraz funkcjonowanie Teleplatformy Pierwszego Kontaktu oceni Ministerstwo Zdrowia. Decydenci przeanalizują, czy warto będzie uruchamiać podobne narzędzia w przyszłości.
Nadal działa Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP), z której można uzyskać informacje o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, a także najbliższym Szpitalnym Oddziale Ratunkowym (SOR) lub aptece, w której dostępny jest potrzebny medykament.
📖 #PoradnikPacjentaNFZ
— Narodowy Fundusz Zdrowia (@NFZ_GOV_PL) December 15, 2023
🤔 Gdzie do lekarza w nocy, w weekend lub w święta? 👇
👨⚕️ Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna:
🔴 Od pn-pt w godz. 18:00-8:00
🔴 Całodobowo w #weekend i święta.
☎️ Telefoniczna Informacja Pacjenta ➡️ 800 190 590
ℹ️ PORADNIK ⤵️https://t.co/42qa32xpbe pic.twitter.com/WTS7hkoovA
2. Jak skorzystać z Telefonicznej Informacji Pacjenta?
Konsultanci pracujący w Telefonicznej Informacji Pacjenta udzielają informacji w języku polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim.
Z TIP możemy dowiedzieć się:
- gdzie znajduje się najbliższa apteka, szpital lub Szpitalny Oddział Ratunkowy;
- gdzie jest najbliższa poradnia lekarza rodzinnego oraz nocna pomoc lekarska;
- jak wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego;
- jak skorzystać z leczenia uzdrowiskowego;
- jak postępować w trakcie zakażenia SARS-CoV-2, w tym także jak zaszczepić się przeciwko COVID-19;
- o dostępności programów profilaktycznych przygotowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
- dodatkowo w godzinach 8:00-18:00 można otrzymać informacje prawach pacjenta od ekspertów z Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Aby uzyskać informacje, wystarczy zadzwonić pod numer 800 190 590. Infolinia jest aktywna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Z TIP mogą korzystać także pacjenci głusi, którzy mogą kontaktować się z tłumaczem języka migowego poprzez wideorozmowę.
Z Telefoniczną Informacją Pacjenta skontaktować można się także przez czat tekstowy, mailowo lub za pomocą formularza kontaktowego.
Patrycja Pupiec, dziennikarka Wirtualnej Polski
Rekomendowane przez naszych ekspertów
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.