Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Kara za zachęcanie do szczepień. Lekarze przecierają oczy ze zdziwienia

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
25.03.2024 19:55
5 tys. złotych kary dla apteki za zachęcanie do szczepień
5 tys. złotych kary dla apteki za zachęcanie do szczepień (Getty Images)

Kara dla apteki, która zachęcała do szczepień przeciwko grypie. Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że w ten sposób naruszono zakaz reklamy. W konsekwencji nałożono na placówkę karę finansową w wysokości 5 tys. złotych.

spis treści

1. Apteka dostała karę za promocję szczepień

Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny po kontroli w jednej z aptek uznał, że placówka złamała przepisy dotyczące zakazu reklamy, czyli art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. Chodziło o plakaty położone na stole przy oknach do obsługi klientów, na których były informacje na temat szczepionek przeciwko grypie. Można było na nich przeczytać:

"Nie daj się zaskoczyć grypie! Zadbaj o siebie i swoich bliskich. Stop grypa. Szczepionki na grypę 2022/2023 już dostępne w sprzedaży. O szczegóły zapytaj farmaceutę".

Inspektorat potraktował to jako reklamę i nałożył na placówkę karę w wysokości 5 tys. złotych.

Zobacz film: "Jakie choroby królują? Lekarz wskazuje jedną, najczęściej ignorowaną"
Apteka ukarana na plakaty z informacją o szczepionkach. Insepktor uważa, że to już reklama
Apteka ukarana na plakaty z informacją o szczepionkach. Insepktor uważa, że to już reklama (Getty Images)

2. Inspektor uznał, że to była reklama

Właścicielka apteki odrzuca zarzuty, a jej pełnomocnik wskazuje, że chodziło wyłącznie o promocję szczepień, a nie cele marketingowe. Odwołuje się też do polityki państwa, które w tym okresie również aktywnie zachęcało do ochrony przed grypą. W dodatku przekaz nie zawierał typowych sloganów reklamowych, jak "promocja", czy "taniej", ani nawet nazwy konkretnej apteki.

- Szeroko zakrojona akcja informacyjna prowadzona w tzw. sezonie grypowym przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia miała na celu zwiększenie odporności populacyjnej na zakażenie wirusem grypy. W akcję tę, począwszy od maja 2021 r., włączono także apteki ogólnodostępne, czego wyrazem była nowelizacja ustawy Prawo farmaceutyczne wprowadzająca art. 86 ust. 8a – podkreślał przedstawiciel apteki cytowany przez portal mgr.farm.

Placówka miała również zorganizować punkt szczepień w ramach tej akcji.

Jednak wojewódzki inspektorat odrzucił te wyjaśniania, utrzymując, że plakat przy aptecznym okienku mógł mieć bezpośredni wpływ na decyzje klientów apteki.

- Każde działanie mające na celu zainteresowanie konsumentów ofertą apteki stanowić będzie jej reklamę. Tym samym działania Strony należy uznać za zmierzające do wywołania zainteresowania konsumentów tą konkretną apteką, wywołania u nich zainteresowania apteka oraz wywołania chęci skorzystania z jej usług - przekazał w uzasadnieniu swojej decyzji.

Po nagłośnieniu sprawy wielu ekspertów z niedowierzaniem przyjmuje zarzuty urzędników. Komentarz w tej sprawie zamieścił w mediach społecznościowych m.in. ceniony wirusolog prof. Krzysztof Pyrć.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze