Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Kluczowe badanie. 15 proc. Polaków nigdy go nie robiło

 Katarzyna Prus
13.11.2022 13:39
Wzrok powinno się kontrolować przynajmniej co dwa lata
Wzrok powinno się kontrolować przynajmniej co dwa lata (Getty Images)

Polacy coraz gorzej widzą i coraz częściej się do tego przyznają. Pogorszenie wzroku szczególnie widoczne jest w okresie jesienno-zimowym, gdy za oknami obserwujemy tzw. szarówkę. To właśnie teraz gabinety okulistyczne powinny przeżywać oblężenie, jednak tak się nie dzieje. Eksperci biją na alarm, aby zadbać o swój wzrok i badać go minimum raz w roku.

spis treści

1. Coraz gorzej widzimy

Polacy mają coraz większe problemy ze wzrokiem, co potwierdziło ostatnio m.in. badanie przeprowadzone przez Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat we współpracy z serwisem WP abcZdrowie.

Blisko połowa uczestników sondażu zauważyła u siebie w ostatnim czasie pogorszenie jakości wzroku. Światowa Organizacja Zdrowia już w 2019 roku alarmowała, że ponad 2 mld osób na świecie zmaga się z zaburzeniami wzroku. Pandemia jeszcze ten problem pogłębiła.

- Podczas pandemii zaobserwowaliśmy, że niestety przybyło pacjentów, u których rozwinęły się wady wzroku. Wpływ mogło mieć na to spędzanie czasu przed komputerem w bardzo bliskiej odległości od monitora podczas home office oraz zajęć lekcyjnych, które były przeprowadzane online. Za taką zbyt bliską odległość należy uznać 30-40 cm od ekranu cyfrowego – zaznaczył w rozmowie z WP abcZdrowie dr n.med. Piotr Woźniak, okulista.

2. Wizyta u okulisty to podstawa

Zobacz film: "Jak alkohol wpływa na wzrok?"

Naukowcy od kilku lat ostrzegają przed nadmiernym korzystaniem z urządzeń takich jak laptopy, smartfony, tablety czy telewizory. Emitują one sztuczne niebieskie światło, które może uszkadzać wzrok, a także negatywnie wpływać na jakość snu.

Dlatego warto ograniczyć korzystanie z takich urządzeń w ciągu dnia (co 20 minut powinno się też robić przerwy w patrzeniu na monitor) i jak najrzadziej używać ich tuż przed zaśnięciem.

Specjaliści podkreślają, że podstawą zdrowych oczu są regularne wizyty u okulisty. - Brak regularnych kontroli u okulisty w głównej mierze odpowiadają za rozwój wielu chorób okulistycznych. Jest to bardzo ważne zwłaszcza u dzieci, aby te wady wcześnie wykryć i je skorygować - tłumaczył dr Woźniak.

3. Polacy nie badają oczu

Niestety, jak zauważa okulista, pacjenci najczęściej odwiedzają lekarza, dopiero kiedy ze wzrokiem zaczyna się dziać coś niedobrego. Bardzo rzadko przychodzą profilaktycznie.

Tymczasem pierwsze badanie okulistyczne powinno zostać wykonane już w pierwszych latach życia, a dorośli powinni odwiedzać gabinet okulistyczny raz w roku.

Lekceważące podejście Polaków do kontroli oczu potwierdzają też wyniki badania z 2020 roku, przeprowadzonego przez ośrodek IQS na zlecenie jednej z firm optycznych. Pokazały, że 15 proc. Polaków nigdy nie było ani u okulisty, ani u optometrysty, a blisko 30 proc. takie badania ostatni raz wykonało ponad trzy lata temu.

Oprócz rozsądnego korzystania z urządzeń emitujących szkodliwe niebieskie światło i regularnych wizyt u okulisty warto pamiętać o ochronie przed promieniowaniem UV (dobre okulary przeciwsłoneczne), a także diecie bogatej w produkty, które są źródłem zbawiennych dla oczu zeaksantyny i luteiny.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze