Niebezpieczne interakcje leków na nadciśnienie

spis treści
rozwiń

Na łamach pisma „Canadian Medical Association Journal” pojawił się artykuł kanadyjskich naukowców, którzy ostrzegają, iż jednoczesne przyjmowanie pewnych dwóch rodzajów farmaceutyków w leczeniu nadciśnienia tętniczego wiąże się z ryzykiem niewydolności nerek, a nawet zgonu...

1. Leczenie nadciśnienia tętniczego

Wiele osób starszych boryka się z problemem nadciśnienia tętniczego. W wielu przypadkach lekarze przepisują im terapię skojarzoną, na którą składają się dwa leki: jeden z inhibitorów enzymu konwertującego angiotensynę (ACEI) oraz bloker receptora angiontensyny (ARB). Często zdarza się, że leki te przepisywane są rutynowo u chorych bez potwierdzonych klinicznie wskazań. Naukowcy postanowili sprawdzić bezpieczeństwo tej formy terapii.

2. Skutki stosowania terapii skojarzonej

Uczeni z Uniwersytetu Alberty i Uniwersytetu Calgary przeprowadzili badanie, w którym udział wzięło 32 312 osób w wieku od 65 lat. Pacjenci ci przyjmowali inhibitory enzymu konwertującego angiotensynę (ACEI) lub blokery receptora angionetnsyny, bądź oba te leki naraz. Badanie wykazało, że łączenie obu tych grup leków w terapii prowadziło do zwiększenia ryzyka niewydolności nerek i w efekcie zgonu. Okazało się również, że większość pacjentów przyjmujących dwa leki przerywała leczenie po 3 miesiącach od rozpoczęcia. Powodem było znaczne obniżenie ciśnienia tętniczego krwi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!