Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Osobowość depresyjna

Avatar placeholder
14.07.2020 21:42
Osobowość depresyjna
Osobowość depresyjna (Shutterstock)

Osobowość człowieka kształtuje się przez całe jego życie pod wpływem życiowych doświadczeń. Ludzie różnią się między sobą pod względem nasilenia cech osobowości, a niektóre z nich sprzyjają pojawieniu się depresji. W jaki sposób osobowość wpływa na depresję, a w jaki depresja na osobowość? Czy osobowość depresyjna jest uznawana za zaburzenie osobowości?

spis treści

1. Cechy osobowości a depresja

Jakie dokładnie cechy osobowości mogą sprzyjać wystąpieniu depresji? Które wymiary osobowości mogą odgrywać istotne znaczenie w rozwoju tego zaburzenia?

1.1. Samoocena

Znany ze zgłębiania tajników zagadnienia poczucia własnej wartości Nathaniel Branden uważa, że adekwatna samoocena, głębokie przekonanie o byciu wartościowym człowiekiem i zadowolenie z siebie dają człowiekowi niezwykłą siłę do pokonywania wszelkich życiowych trudności. Jeśli człowiek nie posiada poczucia własnej wartości, nie jest ono ugruntowane lub uzależnione jest od czynników zewnętrznych, wówczas zachwianie pozytywnego obrazu siebie może sprzyjać zaburzeniom depresyjnym.

Jeśli źródłem samooceny są relacje międzyludzkie, wówczas utrata bliskiej osoby, kłótnia czy zerwanie związku podkopują poczucie pewności siebie. Na podatność na depresję mogą składać się wobec tego przekonania i postawy dotyczące samego siebie, stanowiące źródło poczucia własnej wartości. Jeśli więc jakieś wydarzenie zostanie zinterpretowane jako zubażające pozytywną opinię na swój temat, może wywołać to reakcję depresyjną.

1.2. Tłumienie ekspresji

Zobacz film

Tłumienie ekspresji ma silny związek z trudnością w wyrażaniu niektórych emocji, zwłaszcza gniewu oraz wrogości. Uważa się, że ponieważ kobiety w procesie socjalizacji uczą się empatii, wyrozumiałości i tłumienia przejawów agresji, stają się przez to bardziej podatne na doświadczenia depresyjne. Brak możliwości ekspresji i swobodnego wyrażania uczuć powoduje frustrację i przewlekłe napięcie emocjonalne, wiąże się też z szeregiem dysfunkcjonalnych założeń i przekonań, które sprzyjają zaburzeniom depresyjnym.

1.3. Poczucie zależności

Przekonanie o własnej zależności od innych częściej towarzyszy kobietom niż mężczyznom. Badania kliniczne potwierdzają też, iż poczucie bycia zależnym od drugiego człowieka czy też emocjonalne poleganie na innych mają duże znaczenie w podatności na depresję. Bycie zależnym oznacza brak pełnej kontroli nad własnym życiem, mniejszą decyzyjność, a wobec tego budzi się lęk i sprzeciw, których tłumienie może przejawiać się pod postacią zaburzeń depresyjnych lub w powiązaniu z innymi czynnikami sprzyjać wystąpieniu depresji.

1.4. Introwersja

Osoby, które cechuje introwersja, odczuwają poczucie dyskomfortu w sytuacjach społecznych, dlatego preferują samotne podejmowanie działań. Nie wynika to jednak z lęku, którego źródłem jest np. fobia społeczna, ale osobowościowych preferencji do unikania kontaktów z innymi ludźmi. Introwertyk czuje się dobrze sam ze sobą i ma znacznie mniejszą potrzebę przebywania w towarzystwie innych osób niż ludzie z wysokim natężeniem cechy przeciwstawnej – ekstrawersji. Introwersja wiąże się też z chwiejnością emocjonalną i tendencją do przeżywania negatywnych emocji. Introwertywne zachowania i przekonania danego człowieka mogą wiązać się z podatnością na depresję.

1.5. Podatność na stres

Duża podatność na stres i nieumiejętne radzenie sobie z napięciem w znaczącym stopniu wpływają na rozwój zaburzeń depresyjnych. Ludzie różnią się między sobą pod względem progu wrażliwości na stres. Im więcej sytuacji w życiu człowieka, kiedy napięcie przekracza próg tolerancji na frustrację, tym większe ryzyko reagowania lękiem i obniżeniem nastroju. Chociaż podatność na stres w znacznym stopniu związana jest z temperamentem człowieka, można wypracować lepszy styl radzenia sobie w trudnych sytuacjach i obniżać poziom stresu do takiego, który jest niezagrażający dla samopoczucia i zdrowia człowieka.

Wszystkie wymienione powyżej cechy wiążą się ze sobą i mogą być od siebie zależne. Z reguły więc praca nad lepszym funkcjonowaniem w jednej z nich wpłynie na polepszenie innej, np. wzrost poczucia własnej wartości zmniejszy podatność na stres. Przepracowanie trudności na którejś z wyżej wymienionych płaszczyzn może poprawić funkcjonowanie osoby reagującej na różne wydarzenia życiowe w sposób depresyjny.

2. Czy depresja zmienia osobowość?

Osobowość wpływa na ryzyko depresji, ale depresja wpływa na osobowość. W trakcie trwania choroby w oczywisty sposób zmienia się funkcjonowanie chorego, stąd zupełnie inne jest natężenie pewnych cech jego osobowości.

Całkiem odmiennym zagadnieniem jest natomiast wpływ farmakoterapii w depresji na osobowość pacjenta. Naukowcy z Northwestern University w Evanston, University of Pensylvania w Filadelfii oraz Vanderbilt University w Nashville przeprowadzili ciekawy eksperyment w grupie 240 pacjentów z tzw. dużą depresją. Pacjentów podzielono losowo na trzy grupy – 60 pacjentów skierowano na psychoterapię, 60 otrzymywało placebo, a 120 zażywało lek przeciwdepresyjny z grupy selektywnych inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny(SSRI).

Okazało się, że w grupie osób zażywających leki doszło do najsilniejszych zmian cech osobowości, takich jak neurotyzm i ekstrawertyzm. Przy czym, w porównaniu z osobami stosującymi placebo, ekstrawertyzm nasilił się 3,5 razy, a neurotyzm zmniejszył się prawie 7 razy. Podobne, chociaż mniejsze zmiany w osobowości rozwijają się pod wpływem pracy psychoterapeutycznej w nurcie poznawczo-behawioralnym. W obu przypadkach uważa się je za czynnik, który prowadzi do wyzdrowienia i może skutecznie zapobiegać nawrotom zaburzeń depresyjnych.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze