Przeciwutleniacze w diecie

Antyoksydanty, czyli inaczej przeciwutleniacze, zyskują ostatnio coraz więcej zwolenników i nie dzieje się to bez powodu. Moc naturalnych składników zapobiegają bowiem występowaniu licznych chorób, w tym układu krążenia, nowotworowych, stanów zapalnych, cukrzycy. W przypadku chorób przewlekłych spowalniają ich rozwój oraz łagodzą objawy chorobowe. Przeciwutleniacze w żywności pochodzą głównie z żywności nieprzetworzonej i wolnej od syntetycznych dodatków.

1. Dieta a rak

Przeciwutleniacze w diecie
Przeciwutleniacze w diecie

Nie każdy składnik organiczny nadaje się do wykorzystania w kosmetyce. Zanim trafi do słoiczka z kremem,...

zobacz galerię

Dieta antyrakowa powinna być bogata w antyoksydanty, ponieważ podczas normalnego funkcjonowania organizmu, w komórkach powstają wolne rodniki tlenowe, których nadmiar uszkadza organelle komórkowe (jądro komórkowe, błony, mitochondria), w wyniku czego komórka albo obumiera, albo zamienia się w komórkę nowotworową.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Przeciwutleniacze w postaci witamin antyoksydacyjnych (witaminy A, E, C), soli mineralnych (selen) oraz karotenoidów i polifenoli inaktywują wolne komórki, zapobiegając tym samym rozwojowi wielu chorób.

2. Przeciwutleniacze w owocach

Większość owoców posiada wysoką zawartość witamin C, A, E. Najwięcej antyoksydantów znajduje się w czarnych porzeczkach, owocach cytrusowych, jabłkach, truskawkach, malinach oraz czarnych jagodach, winogronach. Karotenoidy będące prekursorami witaminy A nadają pomarańczową i czerwoną barwę, jak również wykazują aktywność antyoksydacyjną. Dlatego też w codziennej diecie powinny znajdować się owoce o tych barwach.

3. Przeciwutleniacze w warzywach

Warzywa są zazwyczaj bogatym źródłem witamin A, E oraz przeciwutleniającego mikroelementu – selenu, który w organizmie wchodzi w skład enzymów usuwających wolne rodniki tlenowe. Najwięcej karotenoidów występuje w marchewce, dyni, brokułach, sałacie oraz czerwonej papryce. Związki o charakterze antyoksydacyjnym występują również w czosnku, cebuli, natce pietruszki oraz bazylii. Naturalne przeciwutleniacze przeciwdziałają chorobom nowotworowym oraz chorobom przewlekłym układu krążenia.

4. Przeciwutleniacze w ziarnach i roślinach strączkowych

Suszona fasola, a zwłaszcza fasola czerwona, należą do czołówki warzyw pod względem zawartości antyoksydantów. Natomiast pełne ziarna nie mają sobie równych, jeśli chodzi o zawartość przeciwutleniaczy w gramie produktu.

5. Przeciwutleniacze w orzechach i przyprawach

W orzechach występują witamina E i selen, które należą do grupy antyoksydantów. Orzechy włoskie i laskowe oraz pistacje zawierają największe dawki zdrowych składników. Wśród przypraw najbogatsze w przeciwutleniacze będą cynamon, oregano i goździki.

6. Przeciwutleniacze w kawie, herbacie i winie

Zarówno kawa, jak i herbata są bogatymi źródłami flawonoidów. Flawonoidy należą do grupy polifenoli, które nadają czerwonemu winu właściwości przeciwdziałające starzeniu się organizmu oraz przeciwdziałają chorobom układu krążenia, jak zawał serca, miażdżyca, udar mózgu.

Przeciwutleniacze w diecie są bardzo ważne dla zachowania zdrowia organizmu, dlatego też nie należy rezygnować ze spożywania warzyw i owoców, zwłaszcza w profilaktyce chorób nowotworowych.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Produkty zbożowe

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!