Trwa ładowanie...

Przesilenie jesienne. Co to jest i jak sobie z nim radzić?

Jesień na dobre zagościła w naszym kraju, a ta pora roku często źle odbija się na naszym samopoczuciu. To tzw. przesilenie jesienne, z którym można sobie poradzić prostymi sposobami. Dzięki temu szybciej doczekasz się powrotu ciepłych i słonecznych dni.

spis treści

Lato jest już tylko miłym wspomnieniem, a przed nami długi okres, za którym wiele osób nie przepada. Jesień trwa w najlepsze, a to czas, kiedy często zaczynamy narzekać na złe samopoczucie. Spokojnie, to tylko przesilenie jesienne.

Zobacz film: "Magiczna witamina D. Naukowcy odkryli kolejny powód, by ją zażywać"

1. Przesilenie jesienne - skąd się bierze i jakie są objawy?

Jesienią może nas dopaść chandra
Jesienią może nas dopaść chandra (Getty Images)

Jesienią dni stają się coraz krótsze i jest znacznie mniej słońca. To wszystko sprawia, że nasz organizm produkuje mniej serotoniny, a w dodatku pojawiają się niedobory witaminy D. Efekt jest taki, że trudniej nam się zmotywować do działania.

Odczuwasz zmęczenie fizyczne i psychiczne? Masz zły nastrój, problemy ze snem i nie chce ci się wychodzić z domu? To prawdopodobnie objawy przesilenia jesiennego. W takich momentach ważne jest, aby jak najszybciej zacząć coś z tym robić.

2. Dieta, ruch i sen – to recepta na sukces

W okresie jesiennym bardzo ważne jest dbanie o odpowiednią ilość snu. Jeżeli masz z tym problem, to warto pamiętać o wietrzeniu sypialni, bo sezon grzewczy sprawia, że w domach mamy zbyt suche powietrze. Pamiętaj też, że eksperci zalecają, aby spać minimum 7 godzin dziennie.

Jesienią warto także zadbać o odpowiednią suplementację oraz dietę. Ważne jest, aby dostarczać organizmowi witaminę D oraz C. Dzięki temu zwiększysz swoją odporność, a jednocześnie będziesz mieć więcej energii. Nie zapominaj jednak o produktach, które są bogate w węglowodany złożone.

O tej porze roku często także rezygnujemy z aktywności fizycznej, a to bardzo duży błąd. Nawet w chłodniejsze dni warto wybrać się na spacer, czy pobiegać. Dni jeszcze nie są aż tak chłodne, aby całkowicie zamykać się w mieszkaniu. Zawsze można też zdecydować się na ćwiczenia w domu lub zapisanie się do klubu fitness.

Nie można także zapominać o tym, że świetnym sposobem na jesienną chandrę jest rozmowa. Dlatego warto podtrzymywać relacje z rodziną i przyjaciółmi, a nie zamykać się w czterech ścianach. W tym okresie niezwykle ważna jest także dobra kondycja psychiczna.

Podsumowując, najlepszy sposób na przesilenie jesienne to połączenie odpowiedniej ilości snu, aktywności fizycznej, diety oraz relacji międzyludzkich.

Dzięki temu będzie łatwiej dotrwać do wiosny, na którą wiele osób oczekuje z utęsknieniem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza