Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Szczepienia na COVID-19. Kiedy powstaną szczepionki dla dzieci? Eksperci podają terminy

 Ewa Rycerz
08.02.2021 10:50
Na razie szczepionka przeciwko koronawirusowi dostępna jest tylko dla doroslych
Na razie szczepionka przeciwko koronawirusowi dostępna jest tylko dla doroslych (gettyimages.com)

Mimo że dzieci przechodzą zakażenie SARS-CoV-2 zazwyczaj łągodnie, firmy farmaceutyczne już pracują nad szczepionkami dla najmłodszych. Nie wejdą one jednak tak szybko na rynek jak preparaty dla dorosłych - potrzebne są dłuższe i bardziej skomplikowane procedury. Eksperci sugerują, że szczepionka przeciwko koronawirusowi przeznaczona dla najmłodszych dostępna może być dopiero w 2022 r.

spis treści

1. Bardziej skomplikowane badania

Szczepienia przeciwko COVID-19 trwają już w wielu krajach na całym świecie. W pierwszej kolejności szczepieni są seniorzy, następnie poddawane nim mają być coraz młodsze osoby. Na razie nie ma jednak mowy o podawaniu szczepionek dzieciom. Co więcej, tylko jeden z preparatów dopuszczony jest do stosowania u 16-latków. Eksperci podkreślają, że testy kliniczne na dzieciach są dużo bardziej skomplikowane niż ich odpowiedniki na osobach dorosłych.

"Wysiłek związany z testowaniem jest znacznie większy niż w przypadku dorosłych. Im młodsza jest dana osoba, tym bardziej wyraźna może być reakcja i silniejsze mogą być ewentualne skutki uboczne - mówi Fred Zepp, dyrektor Centrum Pediatrii na Uniwersytecie w Moguncji, członek Niemieckiej Stałej Komisji ds. Szczepień.

2. Pfizer prowadzi badania w grupie nastolatków

Prowadzenie badań klinicznych na dzieciach to sprawa skomplikowana i obarczona wieloma ograniczeniami. Przede wszystkim, przed rozpoczęciem tego typu testów, należy się upewnić, że w grupie poddanych badaniom dorosłych nie wystąpiły poważne skutki uboczne. Instytut Roberta Kocha podaje też, że "dzieci, choćby ze względów etycznych, nie są przewidziane do wczesnych testów".

Zobacz film: "Koronawirus w Polsce. Nakaz noszenia profesjonalnych maseczek? Ekspert tłumaczy"

Jedną z pierwszych firm, która zdecydowała się na prowadzenie badań na nastolatka jest Pfizer&BioNTech. becnie na świecie dopuszczono już warunkowe stosowanie preparatu tego koncernu u nastolatków od 16 r.ż., a badania na młodszych dzieciach ruszyły jesienią. Uczestnicy badań w wieku 12-16 lat mają zostać podzieleni na 2 grupy, 1 otrzyma szczepionkę, 2 - placebo. Planowane są także testy na dzieciach w wieku 0-15 lat.

3. Moderna planuje badania na nastolatkach

Testy na nastolatka planuje także Moderna. Już w grudniu 2020 r. firma rozpoczęła poszukiwania uczestników do badania. Koncern podaje, że ma nim wziąć udział ok. 3 tys. dzieci w wieku od 12 do 17 lat. Projekt pod nazwą "TennCove" obejmuje tylko kliniki amerykańskie, a szczepionkę otrzymać ma 2/3 uczestników. Reszta dostanie placebo. Preparat zostanie podany dwukrotnie w odstępie miesiąca, ale nastolatkowie będą obserwowani przez kolejne 13 miesięcy. W tym czasie będą musieli oni odwiedzić klinikę co najmniej 6 razy, są także zobligowani do rozmów telefonicznych z firmą oraz do udzielania informacji za pomocą specjalnej aplikacji. Koniec badań planowany jest w połowie 2022 r.

Testów pediatrycznych nie rozpoczęła jeszcze brytyjska AstraZeneca. Firma chce jednak "kontynuować testy w nowym protokole dla grupy wiekowej od sześciu do 18 lat". Prace mają ruszyć już w najbliższych miesiącach, ale koncern nie informuje na razie o szczegółach. VFA, niemiecki związek firma farmaceutyzcnych podaje, że do testów tej szczepionki zostali już wcześniej włączeni nieletni, ale badania jeszcze trwają.

4. Najpierw zaszczepiona będzie młodzież. Potem dzieci

VFA zaznacza, ż badania z udziałem dzieci poniżej 12 r.ż. to część warunków jakie zostały nałożone przez Europejską Agencję Leków zarówno na Moderną, jak i Pfizer&BioNTech w momencie wydania warunkowego pozwolenia na szczepienie dorosłych. Wyniki badań tych koncernów muszą wpłynąć odpowiednio w grudniu i lipcu 2024 r.

"Należy się spodziewać, że badania z udziałem tych grup wiekowych nie rozpoczną się, zanim nie uzyska się dobrych wyników dotyczących skuteczności i tolerancji szczepień u młodzieży" - czytamy w dokumencie VFA.

Producenci szczepionek swoje preparaty testują zazwyczaj na coraz młodszych grupach wiekowych. Młodzieży podawana jest ta sama dawka co dorosłym, u dzieci konieczne może się okazać dostosowanie dawki. Co więcej, szczepionki są zatwierdzane tylko dla tych grup wiekowych, dla których dostępne są dane dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa pochodzące z badań klinicznych.

5. Szczepienia dzieci z pożytkiem dla innych

Przebieg COVID-19 rzadko jest u dzieci dramatyczny, u części nieletnich występuje jednak PIMS, czyli wieloukładowy zespół zapalny powiązany z zakażeniem koronawirusem. Dlatego z jednej strony eksperci twierdzą, że szczepienia dzieci najpierw byłyby z pożytkiem dla starszych.

"W porównaniu z dorosłymi choroba ma u dzieci rzadko dramatyczny przebieg, a więc szczepilibyśmy dzieci przede wszystkim po to, by chroniły osoby starsze. Musimy zadać sobie pytanie, czy jest to etyczne, z wyjątkiem dzieci, które są szczególnie narażone na infekcje - mówi Fred Zepp, pediatra. Ekspert podkreśla jednocześnie, że nabycie odporności grupowej bez zaszczepienia najmłodszych również byłoby możliwe. "One przyczyniają się również w inny sposób do infekcji w społeczeństwie - przez sam fakt zakażenia się" - podsumowuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz także:

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze