Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Trzecia dawka Pfizera? Pięciokrotny wzrost przeciwciał

Avatar placeholder
29.07.2021 13:38
Trzecia dawka Pfizera? Prof. Matyja: Teraz jest to kwestia drugorzędna
Trzecia dawka Pfizera? Prof. Matyja: Teraz jest to kwestia drugorzędna (Getty Images)

Koncern Pfizer sugeruje konieczność podania trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Jak wynika z najnowszego raportu koncernu, po trzecim zastrzyku pojawia się pięciokrotny wzrost przeciwciał, który zapewnia ochronę przeciw wariantowi Delta. Jednak w środowisku medycznym słychać coraz większe wątpliwości co do sensowności podawania dawki przypominającej.

spis treści

1. Pfizer walczy o dopuszczenie trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19

W środę 28 lipca koncern Pfizer opublikował raport za drugi kwartał. Wynika z niego, że poziom przeciwciał przeciwko wariantowi Delta u osób, które otrzymały trzecią dawkę szczepionki przeciw COVID-19, jest ponad 5-krotnie wyższy niż po drugiej dawce. Oprócz tego dawka przypominająca zapewniła wysoką ochronę przed oryginalnym wariantem koronawirusa oraz szczepem Beta (tzw. mutacja południowoafrykańska).

Pfizer walczy o dopuszczenie trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19
Pfizer walczy o dopuszczenie trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19 (Getty Images)

Jak poinformował Pfizer, w tej chwili już są prowadzone rozmowy z urzędami regulacyjnymi na temat wprowadzenia do schematu szczepień dawki przypominającej. Koncern zamierza w sierpniu wystąpić o pozwolenie na jej stosowanie w USA w sytuacji wyjątkowej (ang. emergency use authorisation - EUA).

Zobacz film: "Miksowanie szczepionek w przypadku NOP. Prof. Parczewski: Jet to bardzo dobry ruch"

Kwestia podania trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19 już od jakiegoś czasu rozgrzewa opinię publiczną na całym świecie. Eksperci wytykają koncernom, że jest za wcześnie, by mówić o kolejnych dawkach, kiedy większość świata jeszcze w ogóle się nie zaszczepiła przeciwko COVID-19. Z kolei całe zamieszanie wokół trzeciej dawki tylko zniechęca osoby niezdecydowane.

2. "Nie mącić ludziom w głowach"

Również zdaniem prof. Andrzeja Matyi, prezesa Naczelnej Rady Lekarskiej, kwestia podawania trzeciej dawki szczepienia jest obecnie dla Polski drugorzędna.

- Zanim zapadną jakiekolwiek decyzje o podawaniu trzeciej dawki, powinniśmy zrobić wszystko, żeby zwiększyć liczbę Polaków zaszczepionych pierwszą i drugą. Wiemy, że wszystkie osoby w pełni zaszczepione osiągają na tyle wysoką odporność przed zakażeniem wariantem Delta, że w ich przypadku przebieg choroby jest łagodny i nie pozostawia długotrwałych powikłań. Zaszczepieni pacjenci nie umierają z powodu COVID-19, co jest najważniejsze w leczeniu tej strasznej choroby. Wszyscy widzieliśmy, jaka była umieralność w okresie szczytu zachorowań - podkreśla prof. Matyja.

Zdaniem eksperta musimy zrobić wszystko, żeby zachęcić ludzi do szczepień, ponieważ tylko to może zagwarantować bezpieczeństwo dla całego społeczeństwa.

- Powinniśmy wytłumaczyć ludziom, jak ważne są szczepienia dla dobra indywidualnego, społecznego oraz populacyjnego. Do tego czasu nie należy mącić ludziom w głowach dyskusjami na temat konieczności podania trzeciej dawki, dla kogo ona ma być i po co - uważa prof. Matyja.

3. Trzecia dawka tylko dla wąskiej grupy pacjentów

Zdaniem eksperta prawdopodobnie jednak trzecia dawka będzie potrzebna, ale z pewnością nie dla całej populacji.

- Dwudawkowy schemat szczepień zapewnia wysoki i stabilny poziom przeciwciał. Dla własnej wiedzy regularnie wykonuję testy serologiczny, aby sprawdzić odporność. Po otrzymaniu drugiej dawki miałem przeciwciała na poziomie 3 tys. Kiedy wykonałem badanie miesiąc później, miano przeciwciał spadło o połowę. Jednak od tej pory pozostaje stabilne na poziomie 1500. Oznacza to, że obecny schemat szczepień zapewnia wysoką ochronę i nie ma potrzeby wyszczepiania kolejną dawką ogółu społeczeństwa - komentuje prof. Matyja.

Ekspert podkreśla, nawet jeśli trzecia dawka zostanie dopuszczona do stosowania, będą jej potrzebować tylko osoby z określonych grup pacjentów.

- To są osoby z obciążaniami immunologicznymi oraz z różnymi przewlekłymi chorobami, które nie uzyskały odporności po drugiej dawce - wyjaśnia prof. Matyja.

4. Rekordowe dochody Pfizera

Tymczasem oliwy do ognia dolała informacja o rekordowych zyskach koncernu Pfizer.

W środę 28 lipca dziennik "Wall Street Journal" poinformował, że dzięki sprzedaży szczepionek przeciw COVID-19 oraz innych leków, dochody Pfizera za drugi kwartał 2021 roku prawie dwukrotnie przebiły prognozy analityków. Tylko sama sprzedaż szczepionki przyniosła Pfizerowi 7,84 mld dolarow (już po podzieleniu się dochodem z niemieckim partnerem firmą BioNTech).

Pfizer prognozuje, że w tym roku jego dochody ze sprzedaży szczepionki przeciw COVID-19 powinny sięgnąć 33,5 mld dolarów przy założeniu, że firma dostarczy na rynek 2,1 mld dawek.

- Rzymskie przysłowie mówi: "gdzie korzyść - tam sprawca". Jeśli się zastanowimy, to na podawaniu III dawki zależy najbardziej firmom, które je produkują. Na rynku pojawiają się nowe szczepionki, konkurencja rośnie. Normalnym jest więc, że producenci chcieliby, żeby szczepionki przeciw COVID-19 weszły na stałe do programów szczepień, a nie były tylko jednorazowym złotym strzałem – mówi w rozmowie z WP abcZdrowie dr hab. Ernest Kuchar, kierownik Kliniki Pediatrii z Oddziałem Obserwacyjnym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz przewodniczący Polskiego Towarzystwa Wakcynologii.

- Oczywiście, są to tylko moje hipotezy. Jednak jestem człowiekiem na tyle doświadczonym życiowo, że rozumiem, że koncerny farmaceutyczne patrzą poprzez pryzmat biznesu. Powinniśmy poczekać na wyniki badań klinicznych i rozwój sytuacji epidemicznej, które jednoznacznie wskażą, jak skuteczna będzie odporność poszczepienna i dopiero na tej podstawie decydować o podaniu trzeciej dawki szczepionki przeciw COVID-19 – podkreśla dr Ernest Kuchar.

5. Koronawirus w Polsce

W czwartek 29 lipca resort zdrowia opublikował nowy raport, z którego wynika, że w ciągu ostatniej doby 167 osób otrzymało pozytywny wynik testów laboratoryjnych w kierunku SARS-CoV-2.

Najwięcej nowych i potwierdzonych przypadków zakażenia odnotowano w województwach: małopolskim (24), podkarpackim (21) i mazowieckim (15).

Z powodu COVID-19 zmarła 1 osoba, natomiast z powodu współistnienia COVID-19 z innymi schorzeniami zmarły 4 osoby.

Podłączenia do respiratora wymaga 43 chorych. Według oficjalnych danych resortu zdrowia w całym kraju pozostało 610 wolnych respiratorów.

Zobacz także: COVID-19 u osób zaszczepionych. Polscy naukowcy zbadali, kto choruje najczęściej

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze