Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Paulina Witek

Wypalenie zawodowe a depresja

Avatar placeholder
19.06.2013 13:24
Wypalenie zawodowe a depresja
Wypalenie zawodowe a depresja

Czym jest wypalenie zawodowe? Najlepiej można je określić jako poczucie absolutnego braku motywacji do czynności zawodowych, które wcześniej były dla pracownika źródłem satysfakcji. Brak radości z pracy i uczucie wszechogarniającej pustki mogą doprowadzić do depresji. Na wypalenie zawodowe składa się wyczerpanie emocjonalne, depersonalizacja, brak poczucia osobistych osiągnięć i kompetencji w związku z wykonywanym zawodem. Jak rozpoznać wypalenie zawodowe?

spis treści

1. Objawy wypalenia zawodowego

Pierwszymi oznakami wypalenia zawodowego są pojawiające się – a z czasem stopniowo nasilające się – objawy przemęczenia i zniechęcenia do pracy. Należą do nich przede wszystkim: poczucie, że utraciło się zdolność do wykonywania pracy; spadek motywacji do działania i zniechęcenie do codziennych obowiązków; pesymistyczne myślenie o przyszłości; zmęczenie i utrata energii do życia. Z czasem zaostrzania się tych objawów pojawia się również potrzeba izolacji i ograniczanie kontaktów towarzyskich. Trudności przenoszą się również na życie rodzinne. Osoba cierpiąca na wypalenie zawodowe łatwo i często się irytuje, jest rozdrażniona, w domu dochodzi do konfliktów. W pracy z kolei może odczuwać zniechęcenie do pacjentów lub klientów. Nieprzyjemnym emocjom mogą towarzyszyć różne problemy ze zdrowiem, bóle głowy, zaburzenia snu, myśli depresyjne, a niekiedy myśli samobójcze.

2. Kto jest najbardziej narażony na wypalenie zawodowe?

Do grupy ryzyka należą przede wszystkim osoby wykonujące zawód związany z pracą z ludźmi, a szczególnie z pomaganiem im, na przykład nauczyciele, pracownicy służby zdrowia etc. Poza tym do czynników szczególnie sprzyjających wypaleniu zawodowemu należą: chroniczny stres, przemęczenie i przeciążenie pracą, zbyt duża odpowiedzialność stanowiska pracy, brak możliwości rozwoju, mała decyzyjność, konflikty w relacjach ze współpracownikami, mobbing. Do cech osobowości pracownika narażonego na wypalenie zawodowe należą:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"
  • brak asertywności;
  • niska samoocena;
  • duże wymagania wobec samego siebie;
  • trudności w komunikacji z innymi osobami;
  • perfekcjonizm;
  • pesymizm;
  • narzucanie sobie zbyt dużych wymagań i trudnych do zrealizowania celów;
  • niezdrowy styl życia (zaburzony rytm snu, niezdrowy styl żywienia);
  • zła organizacja czasu pracy.

3. Wypalenie zawodowe a depresja

Objawy wypalenia zawodowego są zbliżone do depresji – zwłaszcza jeśli utrzymują się długo. Nieleczona depresja ma tendencję do zaostrzania się, dlatego z czasem trwania objawy będą coraz bardziej dokuczliwe. W przypadku, gdy zaobserwujesz symptomy wypalenia zawodowego, najlepiej zareagować zdecydowanie i udać się po pomoc do specjalisty. Niekiedy zmiana otoczenia, urlop, odpoczynek i aktywny relaks pomagają się zregenerować i wprowadzić samemu zdrowe zmiany w stylu życia i w pracy. Może się również okazać, że niezbędna jest psychoterapia i/lub farmakoterapia. Jeśli pracownik przejawia myśli samobójcze, niezbędna jest konsultacja z psychologiem i psychiatrą!

4. Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu?

Podstawą profilaktyki jest dbanie o zachowanie higieny zdrowia psychicznego i efektywne radzenie sobie ze stresem. Tak zwany zdrowy tryb życia odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce wypalenia zawodowego. Aby mieć ochotę i energię do pracy, trzeba też dobrze funkcjonować na innych płaszczyznach życia. Zdrowiu i dobremu samopoczuciu sprzyjają: sen, zdrowy styl odżywiania się, dbanie o relaks i odpoczynek, dobre relacje z najbliższymi. Zmęczenie, monotonne obowiązki i brak efektów pracy są czynnikami, które można kontrolować. Dlatego, gdy pojawiają się pierwsze oznaki przeciążenia pracą, warto zapobiec im poprzez wzięcie urlopu, zadbanie o odpowiednią ilość odpoczynku, rozmowę z bliską osobą, udanie się na wizytę do psychologa, zmianę trybu pracy i itd.

Wypaleniu zawodowemu sprzyja branie na siebie zbyt dużej ilości obowiązków, dlatego można mu zapobiec poprzez ćwiczenie zachowań asertywnych. Dotyczy to głównie sytuacji, kiedy pracy jest za dużo, a osoba nią obciążona ma trudność z zaprotestowaniem wzięcia na siebie kolejnych obowiązków. W takim przypadku pomocny może być trening asertywności. Pomocnym rozwiązaniem jest wypracowanie lepszej organizacji czasu pracy. W trakcie wykonywania codziennych obowiązków powinien się znaleźć czas na odpoczynek, a czynności powinny być tak dobrane, aby praca była urozmaicona i podzielona na etapy – wówczas można zestawić efekty pracy z poczuciem satysfakcji, co udało się już osiągnąć z wyznaczonych celów.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze