Zapalenie stawów - nie taki straszny diabeł, jak go malują

Bolą cię stawy? Odczuwasz negatywne skutki zażywania leków? Masz coraz większe problemy z chodzeniem? Obawiasz się, że wkrótce będziesz musiał poddać się zabiegowi chirurgicznemu, by zachować zdolność do samodzielnego poruszania się? Codzienny ból wpędza cię w depresję?

1. Przyczyny bólu stawów

Nie martw się, nie jesteś sam. Co piąta dorosła osoba cierpi na podobne problemy, a z wiekiem przybywa osób z podobnymi dolegliwościami. Ludzi cierpiących na schorzenia stawów można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej zaliczamy osoby, u których przyczyną kłopotów ze stawami jest stan zapalny różnego pochodzenia. W jego efekcie stopniowo dochodzi do uszkodzenia chrząstki stawowej, a w konsekwencji do ograniczenia ruchomości stawów. Stan zapalny z reguły wiąże się z ogromnym bólem. Do drugiej grupy zaliczamy osoby, u których z różnych powodów doszło do uszkodzenia chrząstki stawowej. Przyczyną tego mogą być zarówno urazy czy nadmierne obciążenie stawów, np. u sportowców i osób otyłych, jak i zużycie powierzchni stawowej postępujące z wiekiem. Uszkodzenie chrząstki i tarcie powierzchni stawowych prowadzi do stanu zapalnego. Niezależnie od przyczyny pierwotnej w obu grupach osób z problemami ze stawami mamy do czynienia ze stanem zapalnym i z uszkodzeniem chrząstki stawowej. W obu przypadkach schorzenie ma charakter postępujący, a także przebiega ono w sposób utajony długo, zanim pojawiają się odczuwalne objawy.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

2. Jak zmniejszyć dolegliwości bólowe stawów?

Dobra wiadomość jest taka, że wiele można zrobić, aby zapanować nad stanem zapalnym i poprawić zdrowie stawów. Nie pozwólmy, by zaczęły one nad nami panować. Kluczem do sukcesu jest działanie na wielu frontach. Zmiana stylu życia i żywienia potrafi zdziałać więcej niż wywołujące poważne skutki uboczne leki, a w dodatku przynosi korzyści zdrowotne nie tylko dla stawów, ale i dla całego organizmu.

Oto 5 kroków do zdrowia twoich stawów. W ten sposób wrócisz do życia bez bólu i ograniczeń.

  1. Znajdź najlepszy dla ciebie naturalny środek przeciwzapalny.

Może się to wydawać paradoksalne, ale żeby dać sobie szansę na zatrzymanie postępu choroby i poprawę stanu stawów, powinniśmy zrezygnować z niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NSAIDs). Oprócz potencjalnych poważnych skutków ubocznych, jakie wywołują te leki, ogromnym problemem jest to, że hamują syntezę tzw. proteoglikanów. Są to substancje, które mają zdolność wiązania wody i dzięki którym chrząstka stawowa jest odpowiednio wilgotna i sprężysta. Długotrwałe stosowanie NSAIDs skutkuje szybszym postępem degeneracji stawów. Często ból, który towarzyszy zapaleniu stawów uniemożliwia normalne funkcjonowanie chorym i naturalne jest to, że poszukują oni sposobu na jego uśmierzenie. Natura oferuje całą gamę substancji, które działają przeciwzapalnie, nie wywołując przy tym skutków ubocznych. Jedną z najskuteczniejszych jest kwas eikozapentaenowy (EPA). Do innych naturalnych substancji o działaniu przeciwzapalnym należą kwas bosweliowy, substancje obecne w papryce chili czy w roślinie o nazwie diabelski pazur, bromelaina z ananasa, a także pyknogenol z sosny.

  1. Wyeliminuj z diety to, co wywołuje i pogarsza stany zapalne.

Do prawdziwych zapalników stanów zapalnych należą cukry proste (glukoza i fruktoza), oleje roślinne szczególnie bogate w kwas arachidonowy należący do kwasów omega-6, jak również utwardzone oleje roślinne zawierające tzw. tłuszcze trans. Bardzo groźne jest podgrzewanie płynów tłuszczów roślinnych ze względu na powstawanie dużych ilości wolnych rodników. W przypadku uporczywego utrzymywania się stanu zapalnego dobrze jest zastanowić się nad nietolerancją glutenu. 30 proc. osób cierpi na tę dolegliwość, ale większość nie zdaje sobie z tego sprawy. Osoby zmagające się ze stanem zapalnym stawów powinny również ograniczyć spożycie warzyw należących do tzw. psiankowatych (takich jak pomidor, ziemniak, papryka, bakłażan).

  1. Zadbaj o obecność w diecie składników mających działanie przeciwzapalne.

Żywność z jednej strony może nam szkodzić, ale z drugiej może też stać się skutecznym lekiem. To zaskakujące jak wiele dla naszego zdrowia może zdziałać świadomy wybór tego, co jemy. Wśród warzyw szczególnie cenne dla zdrowia naszych stawów są szpinak i brokuły, a wśród owoców te, które są stosunkowo mało słodkie, ale równocześnie zawierają dużo antyoksydantów, czyli owoce jagodowe. Naturalny jogurt przygotowany w tradycyjny sposób z dobrej jakości mleka również zdziała wiele dobrego, a niewielka ilość ananasa jedzonego na czczo nie tylko pomoże zwalczać stan zapalny, ale też dostarczy substancji biorących udział w odbudowie chrząstki.

  1. Ruszaj się na świeżym powietrzu.
    Ból stawów skutkuje ograniczeniem przez nas ruchu. Niestety, przyspiesza to postęp choroby. Należy wybrać komfortową dla siebie formę ruchu, a połączenie jej z przebywaniem na świeżym powietrzu przyniesie dodatkową korzyść z produkcji w naszej skórze witaminy D3 w wyniku działania słonecznego promieni UV na obecny w niej cholesterol. Witamina D3 odpowiada za prawidłowy stan naszych kości i chrząstek, ponadto ma działanie przeciwzapalne i pomaga w walce z wieloma schorzeniami.

  2. Bądź dla siebie dobry.

Jednym z czynników pogarszających stany zapalne jest stres. Osoby, które mają hobby i dzięki temu potrafią się oderwać na chwilę od negatywnego myślenia spowodowanego chorobą, czują się lepiej i łatwiej wracają do zdrowia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!