Jak mieć zdrowe kości?

Ocenia się, że około połowa kobiet i jedna czwarta mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia jest narażona na złamanie kości związane z osteoporozą. Osteoporoza dotyka nie tylko kobiet, ale także mężczyzn (chociaż osteoporoza u mężczyzn jest dwa razy rzadsza niż u kobiet), i sprawia, że ich kości są także słabe i łamliwe. Skutki osteoporozy poważnie utrudniają życie. Zdrowe kości w starszym wieku to coraz rzadsze przypadki.

1. Profilaktyka osteoporozy

Kości to żyjąca część organizmu. Zawierają nerwy, naczynia krwionośne i szpik, gdzie produkowane są komórki krwi. Z czasem w naturalny sposób kości się „zużywają” i regenerują, i nie jest to proces patologiczny. Jeśli jednak proces regeneracji kośćca zostanie zaburzony, kości przestają pełnić swoją funkcję, są bardzo łamliwe i słabe. W wieku dwudziestu lat organizm produkuje więcej komórek kostnych niż „zużywa”. Proces ten jest osłabiony w okresie menopauzy u kobiet i andropauzy u mężczyzn. Brak wapnia potrzebnego do codziennego funkcjonowania jest od razu „pobierany” z kości. To wtedy gęstość kości zaczyna się zmniejszać, jeśli nie dostarczymy organizmowi dużych ilości „budulca” i nie zastosujemy diety na zdrowe kości, jeszcze zanim pojawią się kłopoty.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

2. Dieta na zdrowe kości

Lepiej jest zapobiegać niż leczyć – to znana mądrość, i dobrze jest się jej trzymać, także wtedy, kiedy mówimy o utrzymywaniu kondycji kości. Dieta na zdrowe kości pozwala zapobiegać i leczyć ubytki kostne. Leczenie osteoporozy to jednak nie tylko dieta, chociaż ona jest również ważna. Należy zgłosić się do lekarza, zrobić badania, przede wszystkim densytometrię kości, i rozpocząć specjalistyczne leczenie.
Podstawową sprawą w diecie dla kości jest wapń. Wapń to składnik, który dostarczany regularnie, zapobiega wykorzystywaniu wapnia z kości na bieżące potrzeby organizmu. Źródła wapnia to przede wszystkim produkty mleczne. Nie przesadzajmy jednak z nimi i nie wybierajmy produktów pełnotłustych. Można także zdecydować się na wapń w suplementach diety. Kobiety po pięćdziesiątym roku życia potrzebują około 1200 mg wapnia dziennie. To samo dotyczy kobiet w ciąży, karmiących oraz mężczyzn po pięćdziesiątym roku życia. Ważne jest także, by w diecie dostarczać organizmowi odpowiednie ilości białka, dlatego warto jeść mięso, ryby, a także warzywa strączkowe. Kolejnym, ważnym składnikiem diety profilaktycznej w osteoporozie jest witamina D. To jedna z niewielu witamin, które mogą być wytwarzane w organizmie. Około 20 minut dziennie spędzanych na słońcu sprawi, że dostarczymy sobie dokładnie tyle witaminy D, ile potrzebuje nasz organizm. Nie wszyscy lekarze zgadzają się jednak z podejściem pozwalającym na nawet 20 minut na słońcu bez ochrony UV, dlatego rekomendują odpowiednią dietę lub suplementy.

Dieta na zdrowe kości powinna składać się przede wszystkim z zielonolistnych warzyw. Znajduje się w nich wapń, a także witamina K, potas oraz inne składniki i minerały potrzebne do budowania zdrowych kości. Nie zapominajmy także o magnezie, który wzmacnia kości i pomaga utrzymać je w dobrej kondycji. Dla zdrowych kości najlepiej unikać słodzonych produktów (cukier wzmaga „wyciąganie” wapnia z kości), kofeiny, stresu, nadmiernego odchudzania się (pozbawia organizm, a także kości, niezbędnych składników odżywczych).

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Jedzenie, które może zwiększać ryzyko stwardnienia rozsianego i osteoporozy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!