Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Blue Monday to mit. Autor sam przyznał się do oszustwa

Avatar placeholder
02.02.2021 15:07
Blue Monday nie istnieje
Blue Monday nie istnieje (iStock)

Najbardziej przygnębiający dzień w roku zawsze wypada w styczniu. Wyliczono go na podstawie specjalnego wzoru matematycznego po to, by nakręcić sprzedaż biur podróży.

spis treści

1. Depresyjny poniedziałek

Nie zawsze wiedzieliśmy o tym, jaki dzień w roku jest najbardziej dołujący. Otóż ten pierwszy raz był 24 stycznia 2005 roku. Blue Monday to najbardziej depresyjny dzień w roku i wypada w trzeci poniedziałek stycznia, choć nie zawsze tak było.

Najbardziej przygnębiający poniedziałek został wymyślony
Najbardziej przygnębiający poniedziałek został wymyślony (iStock)

Autor tej teorii brytyjski psycholog Cliff Arnall, jeszcze do 2011 roku twierdził, że przygnębiający poniedziałek wypada ostatniego pełnego tygodnia stycznia. Dzień ten wyliczał, biorąc pod uwagę czynniki meteorologiczne, psychologiczne oraz ekonomiczne.

Zobacz film: "Znane Polki, które zmagały się z depresją"

Twierdził, że korzysta ze specjalnego, opracowanego przez siebie wzoru matematycznego. Czynniki meteorologiczne np. uwzględniały słabe nasłonecznienie i krótki dzień. Nie trzeba być naukowcem, żeby wiedzieć, że faktycznie nie najlepiej to wpływa na naszą kondycję psychiczną.

2. Nie taki zły Blue Monday

Teoria o depresyjnym poniedziałku od samego początku była kontrowersyjna i sporo osób wątpiło w jej naukowe podstawy. Jak się okazało, słusznie podejrzewano jej autora o fałszerstwo. Był on pracownikiem Cardiff University - uczelnia odcięła się od tych pseudonaukowych opowieści.

Nie lekceważmy jednak pierwszych objawów depresji
Nie lekceważmy jednak pierwszych objawów depresji (iStock)

Brytyjski psycholog sam też po pewnym czasie ujawnił prawdę o Blue Monday i wyznał, że wszystkie zmienne wymyślił. Zrobił to na zlecenie biura podróży Sky Travel po to, żeby ludzie rezerwowali tego dnia więcej wycieczek. Wizja nadchodzącego depresyjnego poniedziałku miała ich zachęcać do ucieczki od rzeczywistości i podróżowania.

1,5 mln Polaków dotyka depresja
1,5 mln Polaków dotyka depresja (iStock)

I choć wiele osób dało się nabić w przysłowiową butelkę, to jednak Blue Monday może mieć swoje dobre strony. Warto w ten dzień zadbać o swoją psychikę i odstresować się. Można pójść z bliską osobą do kina albo wybrać się na masaż.

Naukowcy z Kansas State University uważają, że nawet 85 proc. osób zgłasza się do lekarza z powodu dolegliwości, do których przyczynił się stres.

3. Psycholog o Blue Monday

- Kiedyś obchodziliśmy Dzień Kobiet, Dzień Dziecka czy Dzień Nauczyciela. Obecnie zalewa nas lista nietypowych szczególnych dni, jak np. dzień spania w miejscach nietypowych, dzień przytulania, dzień sprzątania biurka czy właśnie Blue Monday, który jest określany jako najbardziej depresyjny dzień w roku - wymienia psycholog Kinga Mirosław-Szydłowska. - O ile podchodzimy do takich "świąt” z przymrużeniem oka i dystansem lub wręcz motywują nas one do podjęcia określonych pozytywnych zachowań, jak przytulenie bliskiej osoby czy posprzątanie zanieczyszczonego lasu, to fantastycznie.

Osoby uzależniające swoje samopoczucie od czynników z zewnątrz, mogą źle się czuć w Blue Monday
Osoby uzależniające swoje samopoczucie od czynników z zewnątrz, mogą źle się czuć w Blue Monday (123rf.com)

Sama idea Blue Monday nie ma jednak pozytywnego wpływu na społeczeństwo, jak zauważa psycholog. Rzeczywiście może ono się pogarszać tego dnia, jest to jednak w dużej mierze efekt autosugestii.

- Blue Monday zwraca naszą uwagę na samopoczucie, które, jak wynika z opisu tego szczególnego poniedziałku, pewnie będzie niezbyt dobre. To, jak postrzegamy taki dzień, w dużej mierze zależy od tego, czy mamy zewnętrzne czy wewnętrzne umiejscowienie kontroli, czyli od tego, czy dostrzegamy bezpośredni wpływ swoich działań na życie, czy raczej źródeł tego, co się z nami dzieje upatrujemy w innych ludziach, świecie, losie, zbiegu okoliczności i tym podobne - zwraca uwagę ekspert.

Przygnębienie powodowane jest czynnikami wewnętrznymi, a nie konkretną datą
Przygnębienie powodowane jest czynnikami wewnętrznymi, a nie konkretną datą (123rf.com)

- Osoba o wewnętrznym poczuciu kontroli nie będzie uzależniać swojego samopoczucia od czynników zewnętrznych - zaznacza psycholog. - Jeżeli dzieje się w jej emocjach coś niepokojącego, poszuka źródła przeżywanych trudności. Wówczas istnieje możliwość, iż ukierunkuje swoje działania na usunięcie czynników, które wpływają na jej obniżony nastrój. Z kolei osoba, która uzależnia swoje samopoczucie od czynników zewnętrznych, może usprawiedliwiać swój stan faktem, że właśnie jest najbardziej depresyjny dzień, w związku z czym nie ma sensu podejmować żadnych działań, ponieważ nie przyniosą one żadnego efektu. Wiąże się to z ryzykiem wystąpienia poczucia bezradności i poczucia bezsilności. Może skutkować przyjęciem biernej postawy, która będzie sprzyjała trwaniu w obniżonym nastroju. Do tego niech dołoży nam się przekonanie, że "jaki poniedziałek, taki cały tydzień” i mamy początek spirali złego samopoczucia - wyjaśnia Kinga Mirosław-Szydłowska.

To, czy dany dzień będzie smutny czy wesoły, nie może zależeć jedynie od daty.

Ustalono także, iż Cardiff University odcina się i od tezy o smutnym poniedziałku, i od samego jej autora, który w chwili publikacji rewelacji na temat Blue Monday nie był już współpracownikiem uczelni.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze