Trwa ładowanie...

Dlaczego warto spać nago? Nauka wskazuje na szereg korzyści zdrowotnych

Sprawią, że zapomnisz o piżamie na dobre. Lepsza jakość snu, niższy poziom stresu i szybsza utrata wagi. To tylko kilka z długiej listy korzyści wynikających ze spania nago.

spis treści

1. Lepsza jakość snu i łatwiejsze chudnięcie

W jaki sposób pozbawienie się piżamy może poprawić jakość snu i sprawić, że będziemy budzić się wypoczęci? Przede wszystkim istotną rolę odgrywa temperatura.

Zobacz film: "Jedna nieprzespana noc. Przerażające skutki"

Organizm naturalnie dba o właściwą, obniżając temperaturę ciała, gdy zapadamy w sen.

Badania wykazały, że borykający się z bezsennością mają wyższą temperaturę ciała od tych, którzy śpią smacznie przez całą noc.

Idąc tym tropem, możemy zadbać nie tylko o właściwą temperaturę w sypialni, ale też obniżyć temperaturę naszego ciała, by się wyspać. Unikając przegrzewania, zagwarantujemy sobie nieprzerwany sen i dłuższą fazę głęboką snu. Ta z kolei jest potrzebna po to, by nasz mózg funkcjonował prawidłowo, a układ immunologiczny mógł stawić czoła infekcjom.

Spanie nago wspiera odporność
Spanie nago wspiera odporność (Getty Images)

Dodatkowo dłuższy sen oznacza mniejsze ryzyko otyłości i nadwagi – badacze dowiedli, że dorośli śpiący maksymalnie 5 godzin na dobę są bardziej narażeni na szybki i nadmierny przyrost masy ciała.

A co z metabolizmem? Okazuje się, że niższa temperatura przekłada się na zwiększoną produkcję przez organizm tzw. brązowego tłuszczu. Ten rodzaj tłuszczu przyspiesza metabolizm, by wyprodukować ciepło. W efekcie wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej odpowiedzialnej m.in. za "oponkę" na brzuchu.

Z kolei u par, które śpią nago, kontakt "skóra ze skórą" wpływa na zwiększenie wydzielania oksytocyny. To tzw. hormon szczęścia, który dodatkowo zmniejsza poziom stresu i łagodzi stany lękowe. Co więcej, oksytocyna wpływa na wzmocnienie więzi emocjonalnej między partnerami.

2. Korzyści płynące z lepszej jakości snu

Lepsza jakość snu, jak dowodzi nauka, ma większe znaczenie dla naszego zdrowia psychicznego i fizycznego, niż mogłoby się wydawać.

  • mniejsze ryzyko wystąpienia cukrzycy i chorób serca oraz nadciśnienia,
  • mniejsze ryzyko depresji,
  • lepsza koncentracja, jasność umysłu i lepsza produktywność mózgu,
  • silniejszy układ odpornościowy,
  • równowaga gospodarki hormonalnej,
  • mniej toksyn w organizmie.

3. Jak to zrobić – przygotuj siebie oraz sypialnię

W sypialni temperatura powinna oscylować pomiędzy 16 a 19 stopniami Celsjusza. Wyjątkiem są seniorzy – w ich przypadku może to być nawet 20 stopni Celsjusza.

Jeśli chcesz spać nago, zadbaj o komfort – przed snem możesz wziąć ciepłą kąpiel, warto również upewnić się, że pokój nie jest zbyt mocno wyziębiony. To może przełożyć się na problemy z zaśnięciem, a nawet – przebudzenie się w nocy z powodu dojmującego zimna.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza