Kiedy sen może być niebezpieczny dla zdrowia?

Wysypianie się jest bardzo ważne dla naszego zdrowia. Odpowiednia ilość snu nie tylko dobrze wpływa na samopoczucie, ale również działa "oczyszczająco" na nasz mózg. Krótki i nieregularny sen może spowodować bardzo poważne konsekwencje, nawet jeżeli ''odsypiasz” w ciągu dnia lub w weekend.

Konsekwencjami tego typu zachowania mogą być między innymi ogólne zmęczenie oraz złe samopoczucie. Ostatnio zrealizowane badania naukowe pokazują, że są jednak dużo poważniejsze zagrożenia dla naszego zdrowia, jeżeli nie zapewniamy naszemu organizmowi regularnego snu.

Sen w nieregularnych porach powoduje wzrost ryzyka zachorowania na choroby serca aż o 11 proc. Nowe odkrycia zostały zaprezentowane na specjalnej konferencji zorganizowanej przez American Academy of Sleep Medicine and the Sleep Research Society.

(123rf.com)

Całość wyników badań jeszcze nie została jeszcze szeroko zrecenzowana, ale naukowcy już zapowiadają, że ich odkrycie spowoduje zupełnie inne spojrzenie na potrzebę regularnego snu, w kontekście zachowania dobrego zdrowia.

Przyczyny bezsenności, sprawdź poniżej ⬇

Zobacz film: "Przyczyny bezsenności"

Aby zbadać, jak częste zmiany czasu snu wpływają na organizm, naukowcy przez kilka miesięcy obserwowali około 1000 dorosłych osób, w przedziale wiekowym od 22 do 60 lat. Badano ich sen w ujęciu na dni powszednie i weekend. Wszyscy uczestnicy badania spali mniej więcej tyle samo godzin oraz kładli się spać o różnych porach. Dla przykładu, jeżeli sen badanego w dni powszednie trwał od 23.00 do 7.00 rano (centralnym punktem snu była wtedy 3.00) oraz w weekendy na przykład od 1.00 w nocy do 9.00 rano (centralnym punktem snu była 5.00 nad ranem), dawało to dwie godziny różnicy.

Uczestnicy badania z największymi różnicami godzinowymi lub dysproporcjami w godzinach snu, skarżyli się na odczucia permanentnego zmęczenia, bezsenność, zaburzenia apetytu oraz stany depresyjne. Naukowcy postawili tezę, że to zaburzenia hormonalne spowodowane zaburzeniami dobowego rytmu snu są powodem tych dolegliwości.

Biorący udział w eksperymencie odpowiedzieli na zadane im pytania dotyczące ich oceny stanu swojego zdrowia i samopoczucia. Do wyboru były odpowiedzi, że uważam swoje zdrowie i samopoczucie za doskonałe, dobre, umiarkowane, złe lub bardzo złe. Po zrealizowaniu eksperymentu zanotowano zmianę o 22 proc. opinii z ''doskonałe'', na ''dobre”, a także przesunięcie o 28% opinii z ''dobre”, na „umiarkowane” i ''złe”.

Zobacz również:

Ponieważ eksperyment polegał głównie na obserwacji i przebadaniu uczestników, nie można jednoznacznie stwierdzić, że tylko zaburzenie rytmu dobowego snu w poszczególne dni sprawiło wyżej wymienione problemy, a nie na przykład inne cechy tych osób. Można jednak bez wątpienia uznać, że odsypianie w weekendy kosztem snu w dni powszednie, nie jest sytuacją korzystną dla organizmu.

Sierra Forbush, asystentka na Uniwersytecie w Arizonie stwierdziła, że regularny sen jest bardzo prostym i skutecznym sposobem na uniknięcie poważnych problemów z sercem, jak również innych dolegliwości. Należy potraktować ten temat bardzo poważnie, gdyż duży odsetek przedwczesnych zgonów, następuje właśnie z powodu chorób serca i układu krążenia.

(123rf.com)

Naukowcy badający problematykę snu, zalecają aby dorosłe osoby spały minimum 7 godzin w ciągu doby. Dodatkowo należałoby ustalić, w jakich godzinach chcemy spać i tych godzin się trzymać. Odpowiadając na nasuwające się od razu pytanie: tak, również w piątek i w sobotę, położyć się spać o tej samej godzinie, co w dni powszednie.

Forbush dodaje, że jeśli zdarza się nam czasami siedzieć do późna w nocy i później odsypiać w inny dzień, nie jest to jeszcze kłopot. Problemy zaczynają się, kiedy jest to częste zachowanie i występuje na przykład przez 15 lat. Narażamy się już wtedy na bardzo duże problemy zdrowotne. Podobnie jak w przypadku wielu innych dolegliwości, skutki zachowań przychodzą po pewnym czasie.

Konkluzja jest taka, aby naszym celem było wypracowanie odpowiedniego rytmu dobowego snu, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania stałych godzin, kiedy idziemy spać i wstajemy. Powinniśmy potraktować to zagadnienie dokładnie tak, jak potrzebę 30 minut ćwiczeń w ciągu dnia. Pamiętajmy również o stosowaniu tych rozwiązań nie tylko w dni powszednie, ale także w weekendy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!