Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Dr Sutkowski: Nie chodzi o to, żebyśmy byli w kajdanach obostrzeń, chodzi o to, żeby nie być w kajdanach osób, które się nie chcą szczepić

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
08.10.2021 12:45
Coraz więcej zakażeń, mimo to nie ma dużego zainteresowania szczepieniami przeciw COVID-19
Coraz więcej zakażeń, mimo to nie ma dużego zainteresowania szczepieniami przeciw COVID-19 (Getty Images)

Pustki w punktach szczepień. - Łóżka covidowe się zapełniają. Niestety nie wzbudza to wielkiego zainteresowania szczepieniami - alarmuje prof. Grzegorz Dzida z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Lekarze zauważają, że jest coraz mniej chętnych nie tylko na pierwszą i drugą dawkę, ale nie widać też dużego zainteresowania wśród osób, które mogą przyjmować dawki przypominające.

spis treści

1. W Izraelu szturm na trzecią dawkę

Izrael jako pierwszy kraj na świecie zaczął podawać trzecią dawkę szczepionki wszystkim osobom powyżej 12. roku życia. Pełne szczepienia przyjęło tam ponad 61 proc. mieszkańców, ale jak podkreślają eksperci, zauważono, że u części osób ochrona przed zakażeniem zaczęła spadać wraz z upływem czasu.

Kolejna fala zakażeń skłoniła władze do decyzji o podawaniu dodatkowej dawki. Badania opublikowane na łamach "New England Journal of Medicine" wskazują, że dwa tygodnie po podaniu trzeciej dawki ryzyko zakażenia wariantem Delta było jedenastokrotnie niższe, niż w grupie zaszczepionej dwiema dawkami.

Czwarta fala w Izraelu jest już w odwrocie, ale zainteresowanie trzecią dawką jest duże. Eksperci wskazują, że kluczową rolę "w przekonaniu" do szczepień odegrały tam paszporty covidowe, które są wymagane, żeby wejść do restauracji, do kina czy na basen. U większości osób minęło już pół roku od przyjęcia dwóch dawek szczepionki, a to oznacza, że ich paszporty tracą ważność, żeby je przedłużyć - konieczne jest kolejne szczepienie.

Zobacz film: "Wojciech Andrusiewicz o przedłużeniu certyfikatów covidowych"

Wiele wskazuje, że izraelski rząd ma w planach regularne szczepienia. Miesiąc temu prof. Salman Zarka, izraelski ekspert ds. COVID-19 mówił już o kolejnych dawkach. - Wydaje się, że być może będziemy potrzebować kolejnych zastrzyków - raz w roku albo co pięć lub sześć miesięcy - podkreślał prof. Zarka.

Małe zainteresowanie szczepieniami przeciw COVID-19 w Polsce
Małe zainteresowanie szczepieniami przeciw COVID-19 w Polsce (Getty Images)

2. W punktach szczepień w Polsce pusto

Lekarze alarmują, że w Polsce mimo wyraźnie rosnących liczb nowych zakażeń, na razie nie widać dużego zainteresowania ani trzecią dawką, ani podstawowymi szczepieniami przeciwko COVID-19. Tymczasem z każdym dniem przybywa i zakażonych i pacjentów wymagających hospitalizacji.

- Przeżywamy w tej chwili dużą falę zachorowań. Łóżka covidowe się zapełniają. Niestety nie wzbudza to wielkiego zainteresowania szczepieniami. Mało tego widzimy, że nie ma dużego zainteresowania trzecią dawką przypominającą. To jest jednak przerażające - mówi prof. Grzegorz Dzida z Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

- Mamy problem. Już widzimy, że przejdziemy bardzo ciężko tę czwartą falę. Nie spodziewamy się takich wzrostów jak podczas poprzednich fal, dlatego że jednak ponad 50 proc. społeczeństwa jest zaszczepiona, a część osób przechorowała COVID. Poprzednia fala obeszła się z Lubelszczyzną dość łagodnie, niestety teraz musimy to nadrobić. To oznacza znowu olbrzymie koszty ekonomiczne i społeczne. Szpitale muszą być w stanie gotowości na przyjęcie kolejnych pacjentów, a ta gotowość kosztuje, bo to ogranicza miejsca dla osób niezakażonych, które oczekują na zabieg, na planowe przyjęcie, na diagnostykę. Już musimy ograniczać działalność świadczeń zdrowotnych - ostrzega ekspert.

3. Dr Sutkowski: Pacjenci bardzo często zachowują się jak pasażerowie na gapę

Do przyjęcia dodatkowej dawki szczepionki od 24 września są uprawnione osoby z obniżoną odpornością, pacjenci po 50. roku życia i pracownicy opieki zdrowotnej, u których od zakończenia pełnego schematu szczepień minęło co najmniej pół roku.

Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że do tej pory z tej możliwości skorzystało ponad 87 tys. pacjentów obniżoną odpornością i 217 tys. medyków i osób powyżej 50 plus. Osoby starsze i z osłabioną odpornością są najbardziej narażone na ciężki przebieg choroby i śmierć, jeżeli dojdzie do przełamania odporności nabytej przez szczepienia.

- To zainteresowanie trzecią dawką jest na razie bardzo znikome. Potrzebna jest ewidentnie kampania dotycząca trzeciej dawki. Pacjenci bardzo często zachowują się jak pasażerowie na gapę, zwlekają ze skasowaniem biletu. Może uda im się przejechać jeden albo dwa przystanki bez tego biletu, ale jest to metoda, którą trudno polecać nie tylko w środkach transportu. Od naszego skasowanego biletu, czyli szczepienia będzie zależało tak naprawdę, jak będą wyglądały te tramwaje, którymi jeździmy. Niestety pasażerów na gapę jest wielu. Wielu ludzi uległo absolutnie obłędnej presji lobby antyszczepionkowego, które nie ma argumentów merytorycznych, ale ma za to metody rodem z fantasmagorii i niestety okazuje się, że to działa - alarmuje dr Michał Sutkowski, prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych.

Zdaniem dr. Sutkowskiego potrzebna jest merytoryczna kampania informacyjna, która wytłumaczy, dlaczego jest potrzebne kolejne szczepienie. Jednak jego zdaniem to nie wystarczy, konieczne są dodatkowo obostrzenia. Na wielu sceptyków mobilizująco mogą podziałać też coraz większe liczby nowych zakażeń.

- Strach i kary zawsze w Polsce działały. Niestety wiedza, tłumaczenie, spokojny ton wypowiedzi, nie zawsze jest skuteczny, ale nie możemy zaprzestać edukacji w tym zakresie. Nie chodzi o to, żebyśmy byli w kajdanach obostrzeń, chodzi o to, żeby nie być w kajdanach osób, które się nie chcą szczepić i nie działają w sposób obywatelski. Obostrzenia mają też ochronić właśnie tych niezaszczepionych - przekonuje dr Sutkowski. - Musimy dalej walczyć o pierwszą i drugą dawkę, ale też bardzo promować trzecią. Myślę, że rozwój pandemii spowoduje, że jednak więcej osób będzie decydować się na szczepienie, ale raczej nie spodziewam się wielkiej frekwencji - przyznaje lekarz.

4. Raport Ministerstwa Zdrowia

W piątek 8 października resort zdrowia opublikował nowy raport, z którego wynika, że w ciągu ostatniej doby 1895 osób otrzymało pozytywny wynik testów laboratoryjnych w kierunku SARS-CoV-2.

Najwięcej zakażeń odnotowano w województwach: mazowieckim (396), lubelskim (368), podlaskim (192), zachodniopomorskim (115).

Z powodu COVID19 zmarło 8 osób, natomiast z powodu współistnienia COVID-19 z innymi schorzeniami zmarły 23 osoby.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze