Trwa ładowanie...

"FOMO", czyli błędne koło dla użytkowników mediów społecznościowych

Avatar placeholder
16.10.2016 14:44
"FOMO", czyli błędne koło dla użytkowników mediów społecznościowych
"FOMO", czyli błędne koło dla użytkowników mediów społecznościowych

"Strach przed tym, że coś nas omija" (ang. **_fear of missing out**, FOMO_) to  poczucie, że przyjaciele i znajomi prowadzą ciekawsze życie. Nowe badania sugerują, że ma ono negatywny wpływ na stan psychiczny użytkowników mediów społecznościowych.

Portale społecznościowe w bardzo dużym stopniu wpływają na to, co o sobie myślimy
Portale społecznościowe w bardzo dużym stopniu wpływają na to, co o sobie myślimy (Shutterstock)

1. Zakląty krąg poszukiwania akceptacji

Psycholodzy w Uniwersytetu Trent w Nottingham odkryli, że efekt FOMO sprawia, że użytkownicy podejmują bardziej ryzykowne decyzje w mediach społecznościowych, przez co są narażeni na krytyczne lub szkodliwe komentarze, plotki i molestowanie. Z kolei to wpływało negatywnie na ich samoocenę.

W artykule opublikowanym w czasopiśmie „Computers in Human Behaviour”, psychologowie opisali, jak FOMO skłania ludzi do tego, by zaprosić większą liczbę użytkowników do „znajomych”, pisać regularniej, ujawnić więcej informacji o sobie oraz swojej działalności i zamieszczać więcej zdjęć.

Zobacz film: "Ile zrobisz pompek? Prosty test pozwala określić ryzyko chorób serca"
Jak błyskawicznie wzmocnić swoją samoocenę?
Jak błyskawicznie wzmocnić swoją samoocenę? [10 zdjęć]

Samoocena kształtuje się już w czasie wczesnej młodości. Ogromny wpływ mają na to czynniki takie jak

zobacz galerię

W ten sposób użytkownicy portalu mogą stać się celem negatywnych komentarzy, a następnie nieświadomie wpadają w błędne koło – publikują więcej treści w internecie, by podnieść sobie samoocenę i wszystko zaczyna się od nowa.

Ci ludzie, którzy najbardziej regularnie używają mediów społecznościowych, są szczególnie narażeni na efekt FOMO i jego konsekwencje, jak twierdzą naukowcy ze Szkoły Nauk Społecznych Uniwersytetu w Nottingham.

W ankiecie online wzięło udział ponad 500 użytkowników Facebooka w wieku od 13 do 77 lat. Kwestionariusz miał za zadanie zmierzyć takie czynniki, jak ilość czasu spędzanego w internecie, wielkość sieci kontaktów, występowanie efektu FOMO, poziom ujawniania się w internecie, a także samoocenę.

Zobacz także

"Patrząc na strumień postów na temat urodzeń, ślubów i imprez, możemy uznać to za niegroźne zjawisko, ale nasze badanie odkryło  potencjalnie ciemniejsze strony bycia stale podłączonym do serwisów społecznościowych oraz ewentualny wpływ tego faktu na samopoczucie" - mówi psycholog Sarah Buglass.

2. Użytkownicy Facebooka chcą stać się popularni wśród znajomych

"Kiedyś, jeżeli nasz najlepszy przyjaciel poszedł do kina bez nas lub całkiem sam, nie wiedzieliśmy o tym. Ale teraz jest inaczej, to mało prawdopodobne, by mógł zataić przed nami taką informację. Ludzie spędzają coraz więcej czasu w mediach społecznościowych i często wydaje im się, że inne osoby prowadzą szczęśliwsze i bardziej interesujące życie niż my sami.

Ponadto FOMO napędza „łowienie znajomych” i skłania do ujawnienia informacji. To ma złagodzić poczucie wyobcowania społecznego, jednak tym samym ludzie wystawiają się na krytykę, plotki i raniące uwagi przyjaciół oraz innych użytkowników.

Ci ludzie następnie wpadają w błędne koło negatywnych zachowań, starają się korzystać z mediów społecznościowych w taki sposób, by łagodzić niekorzystny wpływ FOMO, za ich pomocą dążą do tego, by stać się popularną i interesującą towarzysko osobą.

Nasze odkrycia odnoszą się do większości serwisów społecznościowych i są ostrzeżeniem dla użytkowników, aby nie dali się zasypać ciągłymi porównaniami do innych ludzi w internecie" – radzi badaczka.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze