Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Nie 3 tygodnie, tylko 12. Taka przerwa między szczepieniem Pfizerem zapewnia nawet 3,5 więcej przeciwciał

Avatar placeholder
14.05.2021 12:16
Nie 3 tygodnie, tylko 12. Taka przerwa między szczepieniem Pfizerem zapewnia nawet 3,5 więcej przeciwciał
Nie 3 tygodnie, tylko 12. Taka przerwa między szczepieniem Pfizerem zapewnia nawet 3,5 więcej przeciwciał (Getty Images)

Wyniki najnowszych badań z Wielkiej Brytanii podważają słuszność stosowanego powszechnie schematu szczepień przeciw COVID-19 preparatem Pfizer/BioNTech. Okazuje się, że jeśli wydłużyć przerwę między podaniem pierwszej a drugiej dawki preparatu, można ponad trzykrotnie zwiększyć liczbę przeciwciał. Naukowcy jednak studzą entuzjazm.

spis treści

1. Im większa przerwa, tym więcej przeciwciał

Zgodnie z zaleceniami producenta druga dawka szczepionki Pfizer/BioNTech powinna być podawana 3 tygodnie po otrzymaniu pierwszej.

Wiele krajów jednak ze względu na ograniczony dostęp do szczepionek przeciw COVID-19, postanowiono wydłużyć przerwę między dawkami i postawić na jak najszybsze zaszczepienie populacji jedną dawką, dającą częściową ochronę przed COVID-19.

Im większa przerwa, tym więcej przeciwciał
Im większa przerwa, tym więcej przeciwciał (Getty Images)
Zobacz film: "Prof. Mastalerz-Migas wymienia najczęstsze powikłania po COVID-19"

W przypadku Wielkiej Brytanii ta przerwa wyniosła aż 12 tygodni. Wówczas producenci szczepionek ostrzegali, że działanie brytyjskiego rządu są ryzykowne i niepoparte badaniami klinicznymi. Wszystko jednak wskazuje, że były słuszne.

Opublikowano właśnie wyniki pierwszego badania klinicznego, w którym porównano odpowiedź immunologiczną u osób, które przyjęły drugą dawkę szczepionki Pfizer-BioNTech z 3-tygodniowym odstępem z tymi, którzy byli zaszczepieni z 12-tygodniowym odstępem.

"Nasze badanie pokazuje, że szczytowy poziom przeciwciał po drugiej dawce szczepionki Pfizera jest znacznie wyższy u osób starszych, u których jej podanie zostało opóźnione do 12 tygodni – powiedziała dr Helen Parry, autorka badania z Uniwersytetu w Birmingham.

2. Naukowcy studzą emocje. Przeciwciała to nie wszystko

Badanie objęło 175 osób w wieku 80-99 lat, które przyjęły szczepionkę Pfizer-BioNTech z odstępem 12 tygodni. Okazało się, że te osoby miały 3,5-krotnie wyższy poziom przeciwciał, niż pacjenci, którzy przyjęli szczepionkę w 3-tygodniowym odstępie.

Naukowcy podkreślają jednak, że przeciwciała są tylko częścią odpowiedzi układu immunologicznego. Z czasem przeciwciała rozpadają się i zanikają, co nie oznacza, że nie jesteśmy chronieni przed COVID-19. Równie ważną, jeśli nie najważniejszą jest odporność komórkowa, która polega na wytworzeniu w organizmie limfocytów T.

Tu niestety, wnioski z badań nie są pocieszające. Okazało się bowiem, że poziom limfocytów T był wyższy w grupie badanych, w której szczepionkę podano z 3-tygodniowym odstępem. Dlatego naukowcy przestrzegają przed wyciąganiem pochopnych wniosków, konieczne są dalsze badania.

3. Od 17 maja druga dawka w Polsce ma być podawana szybciej

Polsce obecnie przerwa między podaniem szczepionek Pfizera i Moderny 6 tygodni, a w przypadku AstraZeneki 10-12 tygodni. Natomiast wszystkie osoby, które otrzymają pierwszą dawkę po 17 maja, będą już czekać tylko 35 dni. Dotyczy to wszystkich dostępnych preparatów dwudawkowych.

Szybciej będą się też mogli zaszczepić ozdrowieńcy - już po 30 dniach od zakażenia, liczonego od dnia, kiedy otrzymaliśmy pozytywny wynik testu w kierunku koronawirusa. Do tej pory zalecenia mówiły o 3 miesiącach przerwy od przechorowania COVID.

Zobacz także: Czy można podnieść swoją odporność na koronawirusa? Eksperci dementują powszechne mity

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze