Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Pogorszenie zmysłu węchu może wskazywać na wczesną demencję

Avatar placeholder
15.04.2019 09:04
Pogorszenie zmysłu węchu może wskazywać na wczesną demencję
Pogorszenie zmysłu węchu może wskazywać na wczesną demencję (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Artykuł opublikowany w JAMA Neurology sugeruje, że pogorszenie zmysłu węchu może być powiązane z początkami choroby Alzheimera.

1. Do czego prowadzi utrata węchu?

Poprzednie badania wiązały już anosmię, czyli całkowitą utratę węchu z pogorszeniem funkcji poznawczej czy chorobą Alzheimera. Może być ona również oznaką otępienia naczyniowego czy otępienia z ciałami Lewy'ego.

Naukowcy ocenili w badaniu węch 1 430 osób o średniej wieku 79,5 roku wykazujących normalne funkcjonowanie poznawcze. Grupa podzielona była niemalże po równo pod względem płci. Test do oceny zmysłu węchu zawierał sześć zapachów jedzenia i sześć niezwiązanych z pożywieniem.

Uczestnicy mieli za zadanie powąchać zapach i wybrać jedną z czterech opcji odpowiedzi. Autorzy zidentyfikowali 250 przypadków łagodnych zaburzeń poznawczych wśród wszystkich uczestników.

Zobacz film: "Jak pozbyć się uczucia ciężkich nóg?"

W badaniu zauważono związek pomiędzy pogorszeniem węchu – mierzonym zmniejszoną liczbą poprawnych odpowiedzi na teście, a zwiększonym ryzykiem łagodnych zaburzeń poznawczych. Dotknięci takimi zaburzeniami mają problemy z pamięcią, które są poważniejsze, niż powinny mieć osoby w ich wieku, jednak nie jest to na tyle poważne, aby wpływać na codzienne funkcjonowanie.

Cięższy rodzaj zaburzeń dotyczy już umiejętności myślenia innych niż pamięć, np. trudności w planowaniu czy gorszej umiejętności oceny.

Autorzy odnotowali 64 przypadki demencji wśród 221 osób z powszechnie występującymi zaburzeniami poznawczymi. Najgorsze wyniki na teście zmysłu węchu powiązane były z rozwojem choroby – od łagodnych zaburzeń do demencji.

Odkrycia sugerują związek pomiędzy utratą węchu a zaburzeniami poznawczymi i demencją oraz potwierdzają poprzednie badania łączące je z pogorszeniem funkcji poznawczej w późniejszym życiu.

Potencjalne wyjaśnienie wyników badań to zmiany zachodzące podczas procesu zwyrodnienia układu nerwowego w opuszce węchowej i niektórych obszarach mózgu, które odpowiadają za pamięć i zmysł powonienia.

Dotyczy to m.in. choroby Parkinsona czy choroby Alzheimera. Splątki neurofibrylarne, cecha choroby Alzheimera, zostały znalezione w opuszce węchowej przed pojawieniem się jej objawów, co sugeruje, że pogorszenie węchu może być wczesną oznaką choroby.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze