Jak zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną inną niż na koronawirusa?
Jak zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną inną niż na koronawirusa w sytuacji, kiedy z powodu epidemii SARS-CoV-2 dostęp do opieki medycznej został ograniczony? Co robić, gdy dokucza przeziębienie, potrzebna jest recepta na lek lub konsultacja specjalistyczna?
1. Jak zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną inną niż na koronawirusa
Nad tym, jak zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną inną niż na koronawirusa, zastanawia się wiele osób. Od pewnego czasu, w związku z zagrożeniem SARS-CoV-2, czyli wirusem, który wywołuje chorobę o nazwie COVID-19, placówki ochrony zdrowia funkcjonują na zmienionych zasadach.
W sytuacji, kiedy minister zdrowia Łukasz Szumowski 20 marca 2020 r. ogłosił decyzję o wprowadzeniu stanu epidemii w Polsce, większość placówek i instytucji została zamknięta, a planowe wizyty, zabiegi i operacje są odwoływane.
GIS i minister zdrowia zalecają ograniczenie wizyt lekarskich i korzystanie z placówek ochrony zdrowia. Jeżeli konsultacja u specjalisty nie jest konieczna, należy przełożyć ją na późniejszy termin. W przypadku bilansów zdrowia dzieci Krajowi Konsultacji w Dziedzinie Medycyny Rodzinnej i Pediatrii zalecają placówkom Podstawowej Opieki Zdrowotnej odroczenie ich do końca kwietnia.
Wszystko po to, by zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Wskazane są teleporady, czyli konsultacje na odległość. Pacjenci telefonicznie, czyli bez wychodzenia z domu, mogą skonsultować się z lekarzem. Wizyta lekarska może być również wideokonferencją. Jak podkreśla prezes NFZ Adam Niedzielski: „Teleporada zwiększa bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu medycznego i jednocześnie jest traktowana na równi z wizytą w gabinecie lekarskim”.
2. Teleporada, czyli bezpieczna pomoc medyczna
Obecnie zdecydowana większość porad lekarskich realizowana jest za pośrednictwem teleporad. Ma to związek zarówno z wydanymi zaleceniami, ale i faktem, że większość przychodni przeszła całkowicie lub częściowo na tak zwaną telemedycynę. Ta forma kontaktu obejmuje tak lekarzy pierwszego kontaktu, jak i specjalistów, zarówno w przypadkach nagłych (gdy dopadło przeziębienie czy jakaś przypadłość), jak i wówczas, gdy wizyta była zaplanowana z wyprzedzeniem kilka tygodni lub miesięcy wcześniej.
Teleporada to szczególny rodzaj konsultacji lekarskiej, która odbywa się bez konieczności osobistego stawienia się pacjenta w placówce medycznej.
Podczas telefonicznego kontaktu lekarz na podstawie zebranego wywiadu decyduje, czy stawienie się pacjenta w gabinecie jest konieczne, czy wystarczy kontakt zdalny.
Podczas odbywania teleporady lekarz może:
- przekazać stosowne zalecenia odnośnie leczenia,
- wystawić e-receptę, zarówno na zgłaszane objawy łagodnych infekcji górnych dróg oddechowych, jak i w celu powtórzenia leków przyjmowanych na stałe,
- zinterpretować i skonsultować wyniki badań pacjenta,
- dokonać modyfikacji leczenia wielu chorób przewlekłych,
- wystawić e-zwolnienie lekarskie,
- zasugerować osobistą wizytę w placówce,
- zdecydować o konieczności kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli padnie podejrzenie zakażenia koronawirusem.
3. Jak zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną w ciąży?
W przypadku konieczności przeprowadzenia rutynowych badań lub wizyty lekarskiej w czasie ciąży, należy skontaktować się ze swoim lekarzem bądź przychodnią zdrowia. Powinien być opracowany nowy plan działania. Nie należy odwoływać wizyt samodzielnie, bez konsultacji z ginekologiem. O zmniejszeniu ich liczby powinien decydować lekarz prowadzący ciążę.
4. Gdzie zdobyć bezpiecznie pomoc medyczną inną niż na koronawirusa?
W myśl zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego placówki działające w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej większość placówek medycznych proponuje pacjentom teleporady i wideokonferencje. Ich listę, z podziałem na województwa, można znaleźć na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodatkowo pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta (numer 800-190-590) można uzyskać informacje o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR oraz aptece, która posiada poszukiwany lek, a także poznać najkrótszy termin do lekarza specjalisty.
Można zamówić połączenie z konsultantem, skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego (w godzinach 8 -16 w dni robocze), skorzystać z czatu tekstowego z konsultantem, a także napisać e-mail pod adresem: tip@nfz.gov.pl. Inną opcja kontaktu jest wypełnienie formularza kontaktowego.
Dołącz do nas! Na wydarzeniu na FB Wirtualna Polska - Wspieram Szpitale - wymiana potrzeb, informacji i darów będziemy na bieżąco informować, który szpital potrzebuje wsparcia i w jakiej formie. #WSPIERAM
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.