Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Lek. Agnieszka Barchnicka

Profilaktyka raka sutka

Profilaktyka raka sutka
Profilaktyka raka sutka

Niestety do tej pory nie znaleziono sposobu, aby na 100% zapobiec rozwojowi raka piersi. Możesz jednak wiele zrobić, aby zmniejszyć ryzyko jego rozwoju do minimum.

spis treści

1. Czynniki ryzyka raka piersi

Przede wszystkim należy przejrzeć jeszcze raz listę możliwych czynników powodujących zwiększenie ryzyka raka piersi i zastanowić się co można zmienić.

Postaraj się:

  • ograniczyć alkohol,
  • zacząć regularnie ćwiczyć,
  • utrzymywać właściwą masę ciała i odżywiać się prawidłowo,
  • nie przebywać w zadymionych pomieszczeniach,
  • nie stosować hormonalnej terapii zastępczej kiedy nie ma do tego odpowiednich wskazań.

2. Wczesne wykrywanie raka piersi

Zobacz film: "Czy rak piersi jest wyleczalny?"

Nie tylko próba ograniczenia czynników ryzyka jest ważna. Szalenie istotne jest to, aby jeżeli zachoruje się na raka piersi, guz był wykryty w jak najwcześniejszym stadium. Wtedy najpewniejsze jest, że zastosowane leczenie przyniesie wyleczenie.

Do 40 lat – jeżeli nie jesteś w grupie wysokiego ryzyka rozwoju raka piersi, wystarczy, że będziesz się regularnie raz do roku odwiedzać lekarza ginekologa, który zbada piersi i sprawdzi stan węzłów chłonnych pod pachą. Oczywiście możesz też badać piersi sama – najlepiej wybrać jeden dzień w miesiącu, bezpośrednio 2-3 dni po zakończeniu miesiączki.

3. Samobadanie piersi

Ważne jest aby nie ominąć żadnego fragmentu piersi, badanie rozpocząć od oglądania czy nie ma zmian w wyglądzie, wielkości piersi, a badanie zakończyć sprawdzeniem okolicy pach, czy nie ma tam żadnych zgrubień.

Schemat badania:

  1. Stań przed lustrem lub połóż się. Powoli, krok po kroku dokładnie sprawdź każdą pierś, uciskając trzema złączonymi palcami (staraj się używać do tego wyprostowanych palców, a nie samych opuszek).
  2. Stań przed lustrem i oceń piersi – czy są symetryczne, czy jedna nie jest większa od drugiej, czy nie ma zmian zabarwienia itp.
  3. Dotknij okolicy obu pach czy nie ma zgrubień.
  4. Uciśnij brodawkę sutkową, sprawdzając czy nie ma wycieku z piersi.

Powyżej 40 lat – najbardziej skuteczną metodą oceny piersi w tym wieku jest mammografia- czyli badanie polegające w skrócie na prześwietleniu piersi pod specjalnym aparatem.

Badanie powinno być wykonywane co rok lub zwykle co 2 lata w zależności od stopnia ryzyka (ocenia twój lekarz prowadzący). Najlepiej jeśli towarzyszy mu dokładne badanie piersi przez lekarza. W niektórych przypadkach lekarz zaleca także badanie USG. Kontynuuj samobadanie co miesiąc.

Powyżej 50 roku życia – mammografia co 2 lata + badanie lekarskie + samobadanie

4. Kiedy USG piersi a kiedy mammografia?

W niektórych przypadkach lekarz oprócz (lub zamiast) mammografii zleca USG – dlaczego? Ponieważ wszystko zależy od indywidualnej budowy piersi kobiety. W młodszym wieku, piersi są bardziej zbite, mają mniej tkanki tłuszczowej, a większą część zajmuje gruczoł, przez który promieniowanie trudniej przenika. Dlatego też w młodszym wieku, szczególnie w przypadku wyczuwalnego guza używa się USG, które w takich przypadkach jest bardziej czytelne. Nie sprawdza się za to prawie zupełnie w przypadku piersi, której większą część zajmuje tkanka tłuszczowa. Takie piersi posiadają kobiety starsze, dlatego u nich największą wartość ma mammografia. Niekiedy jednak do całości obrazu potrzebne jest wykonanie obu badań.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze