Psychoterapia online

Jestem psychoterapeutką, która większości swoich klientów nie spotkała  i być może nigdy nie spotka bezpośrednio twarzą w twarz. Część z nich korzysta z mojej pomocy jako psychologa za pośrednictwem internetu. Jedni, ponieważ innej możliwości z różnych przyczyn nie mają, a pozostała grupa dlatego, że jest im tak po prostu wygodniej. Pracując  przede wszystkim online (mam na myśli video rozmowy za pomocą komunikatorów typu: Skype, FaceTime, a nie udzielanie odpowiedzi na pytania drogą e-mailową, czy też za pośrednictwem czatów), mogę potwierdzić, że osobiście nie potrafię zauważyć ograniczeń w pracy spowodowanych odległością.

Osoby z trudnościami, łączące się ze mną przez internet, wydają się wykorzystywać czas przeznaczony na psychoterapię/konsultacje w takim samym stopniu,  jak osoby, z którymi widuję się w gabinecie – wniosek ten wysuwam na podstawie szybkości postępów naszej wspólnej pracy, a także informacji zwrotnych od klientów, dotyczących poziomu zadowolenia z osiągania celów, czy też terapii jako takiej.

Zobacz film: "Coraz więcej Polaków cierpi na depresję"

1. Badania wskazują, że psychoterapia online jest tak samo skuteczna jak psychoterapia tradycyjna

Skuteczność psychoterapii online jest potwierdzona w wielu badaniach. Klinicyści Uniwersytetu w Zurychu przeprowadzili analizę pracy z 62 pacjentami (w nurcie poznawczo-behawioralnym), którzy zgłosili się z objawami depresji. Wskaźnik skuteczności był jednakowy dla grupy pacjentów z grupy „online”(53%) i grupy „twarzą w twarz” (50%). Co ciekawe, obie grupy były usatysfakcjonowane z otrzymanego wsparcia. Dodatkowo aż 96% grupy biorącej udział w terapii online uznało kontakt z terapeutą za ‘osobisty’ w porównaniu do 91% osób z grupy korzystającej z terapii metodą tradycyjną (Journal of Affective Disorders, 2013).

Z kolei 4 letnie badanie skuteczności niesienia pomocy weteranom (objęło 100 tys. osób), przeprowadzonym przez Johna Hopkinsa, wykazało, że liczba dni hospitalizacji pacjentów spadła o 25%, jeśli wybrali oni wsparcie online. Była to liczba nawet nieco wyższa w stosunku do grupy korzystającej z tradycyjnego poradnictwa twarzą w twarz (Psychiatric Services, April 2012).

Także badani pacjenci z Ontario (Kanada), którzy korzystali z pomocy tradycyjnej lub online uzyskiwali takie same efekty poprawy klinicznej oraz podobne wskaźniki satysfakcji z leczenia. Jedyną istotną różnicą zaobserwowaną pomiędzy tymi dwoma metodami pracy był koszt świadczonych usług - te online były 10% tańsze (American Psychiatric Association, 2007).

Oczywiście nie możemy zapominać, że skuteczność terapii nie zależy w głównej  mierze ani od nurtu, w którym pracuje terapeuta, ani od tego, czy spotkanie ze specjalistą ma miejsce online czy tradycyjnie w gabinecie psychologicznym. Skuteczność terapii zawsze będzie zależała od osoby i sytuacji, w jakiej się ona znalazła, a przede wszystkim od tego, czy między psychoterapeutą i osobą z trudnościami nawiązana zostanie relacja, która jest powszechnie uznanym najważniejszym czynnikiem leczącym w psychoterapii.

Zobacz odpowiedzi eksperta

2. Dlaczego psychoterapia online jest taka fascynująca

Co mnie w psychoterapii online fascynuje?  Nie tylko jej skuteczność niczym nie ustępująca tradycyjnym metodom pracy, ale też świadomość, jak mało mamy ograniczeń w dzisiejszych czasach. Gdy możesz spotkać się z terapeutą bez względu na to, gdzie jesteś i co robisz, to niesamowite poczucie swobody, możliwości, niezależności i wygody. Dla przykładu - pracuję na Skype’ie z mężczyzną, który często łączy się ze mną korzystając z godzinnej przerwy na lunch w ciągu dnia pracy, a także z kobietą, która nawet gdy wyjeżdża na urlop znajduje czas na terapię. Mam też przykład świeżo upieczonej mamy, która ma dla siebie czas jedynie podczas stałej pory drzemki swojej małej córeczki i nie ma szans na zorganizowanie podróży do gabinetu psychologicznego – kiedyś spytałam ją o to, czy nie marzy jej się zorganizowanie wszystkiego tak, żeby spotkać się osobiście. Zdziwiona odpowiedziała tylko, że zupełnie nie ma takiej potrzeby bo łączenie się przez Skype’a jest dla niej wygodne i przynosi skutek, więc nie ma potrzeby niczego zmieniać. A wiadomo, jeśli coś się nie zepsuło, to nie naprawiaj! A jeśli coś działa - rób tego więcej!

Zdjęcie kobiety/Shutterstock
Zdjęcie kobiety/Shutterstock (http://www.shutterstock.com/pl/pic-126526058/)

3. Kto się boi psychoterapii online

Psychoterapia online ma swoich krytyków, zarówno wśród psychologów, preferujących pracę metodami tradycyjnymi, jak i wśród osób korzystających z psychoterapii. Powiem więcej - ich argumenty do mnie przemawiają, jednak są niczym więcej niż argumentami za tym, że dla nich osobiście psychoterapia online nie jest dobrym rozwiązaniem i w związku z tym zgadzam się, że nie powinni z tego rozwiązania korzystać. Poza tą, w moim przekonaniu, wąską grupą, psychoterapia online jest dla każdego!

Spotkanie z psychoterapeutą online z pewnością różni się od tradycyjnego spotkania twarzą w twarz. Przede wszystkim chodzi o ograniczoną możliwość wykorzystania wszystkich zmysłów, zaangażowane są głównie wzrok i słuch, dlatego podczas pierwszej sesji klient może mieć poczucie braku połączenia z terapeutą. Jest to jednak kwestia przyzwyczajenia się do tej formy komunikacji i osoba zaznajomiona z komunikatorami typu Skype, Viber, FaceTime może mieć większą łatwość pokonania tej trudności. Przyznaję, że może być trudne dla osób doświadczających poważnych problemów psychicznych i emocjonalnych podjęcie dodatkowego wyzwania w postaci opanowania/nauczenia się używania tej formy komunikacji z terapeutą.

4. Jak wykorzystać terapię online w 100%

Spotkanie z terapeutą to nic innego jak danie sobie szansy na lepsze usłyszenie siebie. Pozwoli Ci lepiej poznać swoje potrzeby, dowiedzieć się czego chcesz, co Ci jest potrzebne by to osiągnąć. Pomoże Ci odkryć co musisz zrobić, by znaleźć się w miejscu, w którym chcesz się znaleźć. I chociaż samo w sobie spotkanie z terapeutą nie wystarczy, to pomoże Ci rozwinąć głębsze zrozumienie siebie, przygotować się do podjęcia ważnych, czasem trudnych decyzji i ustalić ważne dla Ciebie cele. Poniżej przedstawiam kilka punktów, jak możesz przygotować się do spotkania z psychologiem online, by jak najbardziej skorzystać z czasu przeznaczonego na sesję terapeutyczną.

  • Udział w spotkaniu online z psychologiem możesz wziąć łącząc się przez stacjonarny komputer lub laptop, ale także tablet i smartfon, co daje naprawdę duże możliwości jeśli chodzi o miejsca, z których możesz się łączyć ze specjalistą – jedyny warunek to dostęp do internetu.
  • Przed spotkaniem z psychoterapeutą sprawdź, czy wszystko działa (np. aplikacja, słuchawki, mikrofon). Czasami aplikacje potrafią się zawieszać, często się tak dzieje np. po aktualizacji systemu urządzenia.
  • Znajdź wygodne miejsce do siedzenia, pamiętaj że spędzisz w nim 50 minut (tyle standardowo trwają sesje indywidualne, dla par przewidziany czas to 1,5h)
  • Pamiętaj, żeby wybrać miejsce, w którym będziesz czuć się swobodnie, bez stresu, że ktoś podsłucha to, co mówisz. Brak komfortu może bardzo ograniczyć Twoje możliwości czerpania z sesji terapeutycznej wszystkiego co możliwe/najlepsze. Podczas spotkania w gabinecie, to obowiązkiem terapeuty jest, by zorganizować wszystko tak, żeby osoba z trudnościami czuła się bezpiecznie i komfortowo – podczas sesji online również Ty musisz o to zadbać.
  • Podczas spotkania z psychoterapeutą możesz dojść do ciekawych, ważnych odkryć, wniosków, refleksji, mogą pojawić się zaskakujące uczucia. Warto więc mieć przy sobie notatnik, coś do pisania, żeby najważniejsze rzeczy zanotować. Jest to dobry sposób na to, by móc potem do nich wracać już po spotkaniu lub pomiędzy sesjami z terapeutą. Wszystko co musisz zrobić to pozwolić pojawiającym się nowym myślom i uczuciom rozwijać się w Tobie. Czasami pomocne może być porozmawianie o nich z zaufaną, bliską osobą.
  • Pamiętaj, że większość pracy wykonujesz nie na spotkaniu z psychoterapeutą ale właśnie po nim. Czytanie zrobionych w trakcie sesji notatek może być pomocne w zorganizowaniu myśli,  lepszym zrozumieniu pojawiających się refleksji, przyswojeniu sobie nowych informacji na temat siebie, swojego funkcjonowania – je również możesz zapisywać. Nawet jeśli treść ich nie zawsze będzie przyjemna, mogą Cię mile zaskoczyć. Jeśli uznasz je za ważne, możesz potem użyć tych przemyśleń do pracy  na następnej sesji.
  • Warto także obserwować, jak funkcjonujesz pomiędzy sesjami, w kontaktach z osobami dla Ciebie ważnymi, czy też obcymi - w zależności od tego, czego dotyczy Twój problem. Obserwacje te możesz również wykorzystać w trakcie kolejnej sesji.

Za co kochamy psychoterapię online

Za jej dostępność, wygodę, cenę (zazwyczaj jest tańsza od usługi w gabinecie psychologicznym). Wiele osób korzysta z tego rozwiązania na zasadzie „albo online albo wcale”, więc trudno zaprzeczyć, że jest to naprawdę fajny i użyteczny powiew nowoczesności. Korzystają z niego najczęściej: osoby mieszkające zagranicą (gdzie barierą w dostępie do usług może być język lub cena konsultacji);  zapracowane, z małą ilością wolnego czasu (łączenie się z psychologiem online pozwala zaoszczędzić nawet do 2 godzin, które są potrzebne na dojazd do gabinetu); mieszkające na wsi lub  w małej miejscowości (gdzie zwykle nie ma dużego wyboru specjalistów i dostępnych terminów) lub Ci, którzy po prostu najbezpieczniej i komfortowo czują się u siebie w domu i tu właśnie chcą prowadzić rozmowy z psychologiem – bo tak! I wiecie co? Mają do tego nie tylko prawo, ale (na szczęście!) także możliwości.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy