Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Silny konkurent leku Ozempic już w aptekach. "Był lekiem długo wyczekiwanym"

 Karolina Rozmus
18.01.2024 14:39
Nowy lek na cukrzycę w Polsce. "Nie spodziewaliśmy, że pojawi się tak szybko"
Nowy lek na cukrzycę w Polsce. "Nie spodziewaliśmy, że pojawi się tak szybko" (East News)

Eli Lilly, producent rewolucyjnego leku stosowanego w cukrzycy i otyłości, Mounjaro, zaskoczył Polaków. Jeszcze w grudniu unikał deklaracji na temat daty wejścia na polski rynek, a już w styczniu lek niespodziewanie trafił do aptek. Niestety jest i zła wiadomość: tajna broń do walki z cukrzycą i otyłością jest horrendalnie droga.

spis treści

1. Mounjaro w aptekach

Mounjaro wskazany jest w leczeniu cukrzycy typu 2, a także do redukcji masy ciała u osób z BMI przekraczającym 30 lub między 27 a 30 i jedną chorobą współistniejącą związaną z nadmierną masą ciała. Wraz z lekami tj. jak Ozempic, Wegovy czy Trulicity lub Saxenda stanowi prawdziwy przełom w leczeniu cukrzycy i otyłości. Prawdopodobnie jest też od nich skuteczniejszy.

Jedno z niedawnych badań zaprezentowane podczas ObesityWeek® 2023, corocznej konferencji Obesity Society wykazało, że na przestrzeni 84 tygodni Mounjaro może prowadzić do redukcji masy ciała nawet o 24 proc. Dla porównania badania nad Ozempikiem wskazały, że w podobnym czasie może zmniejszać on masę ciała o ok. 15 proc. Nic dziwnego, że wiele osób już nie mogło się doczekać, aż Mounjaro pojawi się na polskim rynku.

Mounjaro pojawi się na polskim rynku
Mounjaro pojawi się na polskim rynku (Getty Images)
Zobacz film: "Otyłość a koronawirus"

- Termin wprowadzenia produktu do sprzedaży na poszczególnych rynkach europejskich będzie różny, ponieważ bierzemy pod uwagę szereg czynników, w tym popyt kliniczny i nasze możliwości produkcyjne. Obecnie nie możemy podać konkretnej daty wprowadzenia produktu do sprzedaży - wyjaśniała jeszcze niedawno Brooke Frost z Eli Lilly.

Również farmaceuci wysyłali do koncernu zapytania o datę, jednak konkretnej odpowiedzi nie uzyskali. - Cały czas rośnie popularność i rozpoznawalność tych leków, coraz więcej osób po nie sięga, stąd wciąż obserwujemy braki. Dlatego Mounjaro był lekiem długo wyczekiwanym - wyjaśniała w rozmowie z WP abcZdrowie farmaceutka z serwisu GdziePoLek, mgr farm. Klaudia Ćwiąkała.

- Nie spodziewaliśmy się, że Mounjaro pojawi się tak szybko, bo do niedawna producent nie dawał nam jasnych deklaracji w związku z terminem wypuszczenia leku na polski rynek. Jeszcze w grudniu nie wiedzieliśmy, że lek się pojawi, więc jest to dla nas ogromna niespodzianka - dodaje.

Farmaceutka mówi, że w ich serwisie 16 stycznia odnotowano pierwsze apteki zgłaszające dostępność Mounjaro. Jak przyznaje, z informacji przekazywanych przez pacjentów wynika, że jeszcze zanim lek pojawił się na polskim rynku, pacjenci już otrzymywali na niego receptę.

2. Bardzo skuteczny i bardzo drogi?

Mounjaro ma być dostępny w dawkach 2,5 mg, 5 mg, 7,5 mg, 10 mg, 12,5 mg oraz 15 mg. Zgodnie z informacją producenta wymaga bowiem stopniowego zwiększania dawki. "Początkowa dawka wynosi 2,5 mg raz w tygodniu. Po czterech tygodniach dawkę należy zwiększyć do 5 mg raz w tygodniu. Po upływie co najmniej czterech tygodni leczenia aktualnie stosowaną dawką można zwiększać dawkę w przyrostach co 2,5 mg, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zalecane dawki podtrzymujące to 5 mg, 10 mg i 15 mg".

Problem polega na tym, że obecnie tylko dwie najmniejsze dawki obecne są w aptekach. Stan na 18 stycznia 2024 r. wskazuje, że dawka 5 mg obecna jest w zaledwie trzech proc. aptek wg serwisu GdziePoLek. Z kolei dawka 2,5 mg - w siedmiu proc. aptek. To niejedyny problem, bo Mounjaro nie jest refundowany, a jego cena nie należy do najniższych.

- W przypadku dawki 2,5 mg przedział cenowy wynosi od 275 do 400 zł, co do dawki 5 mg - jeszcze cen nie znamy - mówiła mgr farm. Klaudia Ćwiąkała.

Na grupach wsparcia w mediach społecznościowych także przewija się temat Mounjaro. Internauci piszą, że lek polecają już nawet lekarze, jednocześnie ostrzegają swoich pacjentów, że tanio nie będzie. Niektórzy internauci wyliczają, że miesięczny koszt terapii to około 1200 zł, w kolejnych miesiącach - znacznie wyższy.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze