Trwa ładowanie...

Śniadanie, które chroni przed rozwojem cukrzycy

Cukrzyca typu 2 to choroba metaboliczna, którą może powodować niewłaściwa dieta i niezdrowy tryb życia. Wystarczą drobne zmiany w sposobie żywienia, żeby obniżyć ryzyko zachorowania. Najlepiej zacząć od zdrowego śniadania.

Zobacz film: "Co wpływa na glikemię?"

1. Jaja

Był czas, że uważano jaja za niekoniecznie pożądane w codziennej diecie. Dziś już wiadomo, że są jednym z najzdrowszych pokarmów.

Jedzenie ich zmniejsza poziom cukru we krwi, zwiększa wrażliwość na insulinę. Jaja także korzystnie wpływają na układ krwionośny, przez podnoszenie poziomu dobrego cholesterolu i obniżanie tego złego. W jajach znajdują się również cenne antyoksydanty i luteina, która pozytywnie wpływa na wzrok.

Jajka gwarantują uczucie sytości na dłużej, dlatego są częstym składnikiem zdrowych odchudzających diet. Otyłość i nadwaga to również czynniki, które mogą sprzyjać rozwojowi cukrzycy. Redukcja wagi jest więc bardzo istotna w profilaktyce cukrzycowej.

Białko jaja jest niezwykle bogate w cenne składniki odżywcze. Zawiera sód, potas, wapń, żelazo, magnez i witaminy z grupy B. Stanowi świetne źródło białka.

Żółtko to źródło kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i jednonienasyconych. Również jest bogate w białko i wapń, a także sód, żelazo, magnez, potas i węglowodany. Spożycie żółtka zaspokaja zapotrzebowanie na witamię A, D i witaminy z grupy B.

Na śniadanie możesz przygotować smaczny omlet z samych białek, jajecznicę z dodatkiem pomidorów lub zjeść jajko na miękko z dodatkiem pełnoziarnistego pieczywa.

Zobacz też: Jaja jako suplement diety

2. Cebula i czosnek

Zapach cebuli i czosnku uważany jest za specyficzny. Jednak są to warzywa bardzo zdrowe. Nazywa się je naturalnymi antybiotykami. Oprócz tego, pomagają obniżać poziom cukru we krwi.

Nie bójmy się dodawania czosnku i cebuli do zdrowego śniadania. Szczególnie potrzebne są w nadchodzącym sezonie jesienno-zimowym, gdy zdarza się więcej infekcji wirusowych i bateryjnych. Nie tylko pomagają w profilaktyce cukrzycy, ale też wesprą organizm do walki z sezonowymi zachorowaniami.

Cebulę dodaj do sałatki, a czosnek do kanapki. Aby zneutralizowac nieprzyjemny zapach nie zpomnij o odrobinie natki pietruszki.

3. Śliwki

Owoce pestkowe, w tym m.in. śliwki, mają niski indeks glikemiczny. Dzięki nim można utrzymać niski poziom cukru we krwi. Śliwki będą idealnym dodatkiem do śniadania, w postaci całych owoców albo jako dodatek do muesli.

Zobacz też: Owoce antyrakowe

4. Fasola i groch

Zarówno groch, jak i fasola, pomagają w obniżeniu poziomu cukru we krwi. Ponadto, są cennym źródłem białka, witamin i soli mineralnych. Magnez, potas, fosfor, wapń, wit. A, C i z grupy B, to tylko niektóre atuty fasoli i grochu.

Jedzenie fasolki i grochu może kojarzyć się z brytyjskim śniadaniem, jednak warto mieć je na uwadze. Ewentualnie można sięgać po te produkty o innych porach dnia.

5. Cukrzyca rozwija się po cichu

Na świecie już blisko 387 milionów ludzi cierpi z powodu cukrzycy. W Polsce to 3,5 miliona osób, z których około miliona nie ma świadomości choroby.

Jeśli obawiasz się zachorowania na cukrzycę, lepiej udaj się do lekarza ze swoim niepokojem i zweryfikuj, czy podejrzenie jest słuszne.

Pierwszymi objawami cukrzycy mogą być: wzmożone pragnienie, częste wydalanie moczu, także w nocy, nieuzasadnione chudnięcie, uczucie przewlekłego zmęczenia i osłabienie.

Zobacz też: Czy cukrzyca jest dziedziczna?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.