Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zmiany w zaleceniach dotyczących badań mammograficznych

 Katarzyna Krupka
07.12.2018 14:21
Zmiany w zaleceniach dotyczących badań mammograficznych
Zmiany w zaleceniach dotyczących badań mammograficznych (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

American Cancer Society zmienia diametralnie swoje zalecenia dotyczące mammografii. Do tej pory coroczne badania przesiewowe należało przeprowadzać już od 40. roku życia. Dziś specjaliści twierdzą, że powinno się to robić dopiero po 45.

6 zaskakujących czynników, które zwiększają ryzyko raka piersi
6 zaskakujących czynników, które zwiększają ryzyko raka piersi [6 zdjęć]

Antykoncepcja hormonalna to jeden z najczęściej wybieranych przez kobiety sposobów na zapobieganie ciąży.

zobacz galerię

1. Fałszywy alarm

Najnowsze zalecenia American Cancer Society zostały opublikowane w "Journal of American Medical Association". Ich nowa treść jest związana z badaniami, które kwestionują korzyści wynikające z corocznych badań mammograficznych wśród kobiet po 40. roku życia.

Przede wszystkim ze względu na fakt, że wcześniej rozpoczęte badania kontrolne mogą częściej dawać fałszywe pozytywne wyniki. Te z kolei mogą spowodować znaczny wzrost liczby wykonywanych biopsji oraz – zdaniem ekspertów – innych zbędnych procedur, zwłaszcza w przypadku braku ewentualnego ryzyka.

Zobacz film: "Mammografia już nie od 40. roku życia"

Za fałszywe wyniki badań jest odpowiedzialna tkanka gruczołowa piersi, która u młodszych kobiet jest znacznie gęstsza. Naukowcy z American Cancer Society stwierdzili również, że wcześniej opublikowane badania nie zawierają tak mocnych dowodów, które wskazywałyby na to, że umieralność wśród młodszych kobiet wykonujących coroczne badania przesiewowe byłaby znacząco niższa lub wyższa.

Przygotowując nowe wytyczne, eksperci musieli wziąć pod uwagę wszystkie korzyści i skutki uboczne płynące z wcześniejszego rozpoczęcia badań mammograficznych, takie jak np. ból czy lęk spowodowany otrzymaniem fałszywego wyniku.

– Około 85 proc. kobiet w wieku 40 i 50 lat, które zmarły na raka piersi, zmarłyby bez względu na fakt wcześniejszego rozpoczęcia wykonywania badań – twierdzi w artykule dołączonym do nowych zaleceń dr Nancy Keating, profesor polityki zdrowotnej i medycyny na Harvardzie.

2. Nowe zalecenia

Do zmiany wcześniejszych zaleceń naukowców z American Cancer Society przyczyniły się również liczne publikacje i odkrycia dotyczące badań przesiewowych.

Wytyczne naukowców wskazują, że coroczna mammografia kobiety z przeciętnym ryzykiem zachorowania powinna rozpocząć się dopiero w wieku 45 lat. Następnie, po 55. roku życia należy wykonywać ją co dwa lata.

Jeśli jednak kobiety w wieku 40 lat chcą rozpocząć kontrolę, powinny mieć taką możliwość. Badacze wskazują również, że regularne badania mammograficzne należy wykonywać tak długo, jak pozwala na to stan zdrowia.

Wszystkie uwagi zawarte w publikacji dotyczą kobiet o przeciętnym ryzyku zachorowania na raka piersi. Kobiety o podwyższonym ryzyku uwarunkowanym np. rodzinną historią choroby lub stanem piersi powinny wykonywać badania wcześniej i częściej. Naukowcy sugerują, że o ich rozpoczęciu i częstotliwości powinien zadecydować lekarz.

3. Jak jest w Polsce?

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet w Polsce. Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, wykonywanie mammografii przesiewowej zaleca się kobietom: od 40. do 50. roku życia raz na dwa lata, a po 50. roku życia raz w roku. Bezpłatna mammografia refundowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia przysługuje kobietom w wieku 50-69 lat, które w ciągu ostatnich dwóch lat nie miały wykonywanego badania.

Kobiety, które znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka zachowania na raka piersi powinny wykonywać badania przesiewowe częściej - corocznie już od 40. roku życia.

 

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze