Co jeść, aby przytyć

Niedowaga zaburza funkcjonowanie organizmu, dlatego też należy stosować odpowiednią dietę, aby przytyć i czuć się zdrowo. Dieta na przytycie charakteryzuje się zwiększoną kalorycznością, a produkty, z których przygotowywane są posiłki są najwyższej jakości. W diecie na przytycie zwiększa się zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów.

1. Przyczyny niedowagi

Niedowaga, czyli niedobór masy ciała, według wskaźnika BMI występuje poniżej wartości 18,5 kg/m2. Najczęściej jest spowodowana nieodpowiednio zbilansowaną dietą, która zawiera za mało kalorii w stosunku do dziennego zapotrzebowania lub zbyt małą ilość poszczególnych składników odżywczych (zwłaszcza białka). Ponadto niedowagę stwierdza się u osób z zaburzeniami hormonalnymi – nadczynność tarczycy, przebiegająca z przyspieszoną przemianą materii. Niedobór masy ciała występuje również u osób przewlekle chorych – choroba nowotworowa, zapalenie wątroby, trzustki. Zbyt niska masa ciała występuje także w schorzeniach przewodu pokarmowego, przebiegających z zaburzeniami wchłaniania i trawienia, jak choroba Crohna, celiakia, wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Zbyt niska masa ciała zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Niedowaga objawia się przede wszystkim osłabieniem, zaburzeniami układu immunologicznego (częste infekcje bakteryjne i wirusowe), zmianami na skórze (wysypki, wypryski). Ponadto obserwuje się nadmierne wypadanie włosów, zwiększoną łamliwość paznokci, a ze strony układu nerwowego spadek koncentracji uwagi, trudność w uczeniu się.

2. Dieta na przytycie

Osoby chcące zwiększyć masę ciała powinny przede wszystkim wykluczyć choroby mogące powodować spadek wagi oraz zmienić swój sposób żywienia. W diecie na przytycie zwiększa się ilość kalorii o około 500-700 w stosunku do dziennego zapotrzebowania. W równym stosunku podnosi się zawartość białka, tłuszczów i węglowodanów. Natomiast osoby, które chcą zwiększyć masę mięśniową i uprawiają czynnie sport podnoszą zawartość węglowodanów (55% wartości kalorycznej) i białek (do 25% wartości kalorycznej).

Samo zwiększenie ilości białka nie spowoduje zwiększenia masy mięśniowej, gdyż do prawidłowej pracy mięśni niezbędne są również węglowodany. Dieta na przytycie powinna obfitować w produkty nabiałowe takie jak jogurt naturalny, ser biały, mleko 3,2%, ser żółty. Ponadto do diety należy wprowadzić odpowiednią zawartość owoców i warzyw, gdyż są źródłem witamin i soli mineralnych. Owoce i warzywa najlepiej spożywać co 1-2 dni. Poza tym osoby, które ćwiczą powinny zwracać szczególną uwagę na to, by w diecie były obecne flawonoidy, które usuwają nadmiar wolnych rodników, mogących uszkadzać wiele narządów i przyspieszających proces starzenia się organizmu. Najwięcej flawonoidów zawierają: natka pietruszki, chrzan, wyciąg z papryki czerwonej, napar z zielonej herbaty. Posiłki powinny obfitować w produkty zawierające duże ilości węglowodanów złożonych, jak kluski, makarony, kasze, ryż. Dieta na przytycie nie powinna obfitować w słodycze, gdyż wspomagają one proces fizjologicznego tycia. W diecie na przytycie powinno się spożywać około 1,5 l wody w postaci wody mineralnej, herbaty (najlepiej zielonej), soków owocowych.

Następny artykuł: Białko

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!