Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Co to jest mammografia?

Avatar placeholder
01.10.2015 12:16
Co to jest mammografia?
Co to jest mammografia?

Jesteś kobieta po 50 roku życia? Mimo, że nie masz żadnych niepokojących objawów ze strony piersi nadszedł już czas, żeby zrobić sobie pierwsze badanie mammograficzne. U kobiet w wieku 50-69 badanie to jest raz na dwa lata refundowane przez NFZ, jednak nie wszystkie ośrodki wykonują mammografię bezpłatnie. Lepiej wcześniej spytać się swojego lekarza pierwszego kontaktu lub ginekologa, gdzie warto udać się, żeby nie płacić. W Polsce istnieje również program wysyłania listownych zaproszeń na mammografię.

spis treści

Jesteś kobietą po 50 roku życia? Mimo, że nie masz żadnych niepokojących objawów ze strony piersi nadszedł już czas, żeby zrobić sobie pierwsze badanie mammograficzne. U kobiet w wieku 50-69 badanie to jest raz na dwa lata refundowane przez NFZ, jednak nie wszystkie ośrodki wykonują mammografię bezpłatnie. Lepiej wcześniej spytać się swojego lekarza pierwszego kontaktu lub ginekologa, gdzie warto udać się, żeby nie płacić. W Polsce istnieje również program wysyłania listownych zaproszeń na mammografię.

1. Obawy przed badaniem mammograficznym

Mimo takiego typu zachęcania kobiet do badań oraz nagłaśniania tematu przez media wiele pacjentek nie decyduje się na wykonanie badania mammograficznego. Czyżby wynikało to z lęku przed badaniem, niewiedzy, a może wiary, że takich ludzi jak ja nowotwory nie dotykają? W końcu zdrowo się odżywiam, ćwiczę itd. Pamiętajmy rak piersi jest jednym z najczęstszych nowotworów złośliwych wśród kobiet. Rocznie w Polsce z tego powodu umiera ok 5 tyś. pacjentek, a wcześnie wykryty nowotwór ten jest uleczalny. Dlatego jeśli same kobiety nie pomyślą o swoich piersiach nikt tego nie zrobi za nie. Przed każdym badaniem mammograficznym pacjentka powinna być dokładnie zbadana przez lekarza. Jedynym przeciwwskazaniem do tego typu badania jest ciąża. Wówczas alternatywę stanowi USG, gdzie nie mamy do czynienia z promieniowaniem rentgenowskim szkodliwym dla rozwoju płodu.

2. Jak przygotować się do mammografii?

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Mammografia nie jest skomplikowaną procedurą. Od pacjentki wymaga się tylko zachowania higieny osobistej. W celu uniknięcia zafałszowanych wyników lepiej nie używać tuż przed badaniem żadnych kosmetyków, np. antyperspirantów czy talku. Mammografię najlepiej wykonywać po miesiączce, wtedy piersi są mniej napięte i procedura bardziej komfortowa. Badanie to nie powinno boleć, a jeśli pacjentka odczuwa jakiekolwiek dolegliwości powinna zgłosić to osobie przeprowadzającej badanie.

3. Jak wygląda mammografia?

Mammografia jest radiologiczną metodą badania piersi tzw. prześwietleniem gdzie obraz zapisywany jest na błonach rentgenowskich w postaci mammografu. Badanie mammograficzne wykonuje się w dwóch projekcjach i powinno dotyczyć każdej piersi osobno. Projekcję osiowa, czyli z góry na dół wykonuję się kładąc pierś na specjalnej płycie, a następnie jest ona dociskana z góry drugą płytą. Projekcja boczna polega na objęciu piersi przez płyty z boków. Moment dociskania sutków może być trochę nieprzyjemny, ale dzięki temu powstający obraz jest wiarygodny. Mammografia trwa zaledwie kilka minut.

4. Opis badania mammograficznego

Następnym krokiem jest opisanie zdjęć przez lekarza. Tkanka tłuszczowa daje nam obraz ciemny, natomiast zmiany nowotworowe, zwapnienia są jasne. Bardzo pomocne może być dla lekarza porównanie aktualnego zdjęcia z poprzednim badaniem. Dlatego warto zabrać ze sobą wcześniejsze wyniki. Specjaliści jednoznacznie wypowiadają się, że mammografia jest najlepszym badaniem wykrywającym objawy raka piersi. Potrafi ujawnić patologiczne struktury na kilka lat przed pojawieniem się objawów w postaci wyczuwalnego guzka, zmian w obrębie brodawki czy skóry. Poza tym badanie mammograficzne pozwala zdiagnozować nieprawidłowości nawet o wielkości 3-4 mm. Ze względu na strukturę piersi mammografia jest szczególnie przydatna u kobiet w wieku powyżej 50. roku życia, gdy przewagę w sutku stanowi tkanka tłuszczowa w porównaniu do tkanki gruczołowej. Dla młodych pacjentek lepszym badaniem jest ultrasonografia (USG).

5. Gdzie wykonać mammografię?

Idąc do restauracji zwykle wybieramy sprawdzone miejsca. Warto też o tym pomyśleć w przypadku wyboru miejsca, gdzie chcemy wykonać badanie mammograficzne. Jakość sprzętu może różnić się w poszczególnych ośrodkach, choć nie spełniający wymogów co do jakości nie powinien być w użyciu. Obecnie w niektórych ośrodkach można spotkać mammografy cyfrowe. Wtedy obraz odtwarzany jest na monitorze komputera. Charakteryzuje się wysoka rozdzielczością, można go obracać powiększać, zmieniać kontrast itd. Na interpretacje wyników może mieć również wpływ wykwalifikowanie i doświadczenie lekarza opisującego.

6. Wskazania do mammografii

Mammografia charakteryzuje się wysokim odsetkiem wykrywalności nowotworów i min. z tego powodu została uznana za badanie przesiewowe (skrining) w kierunku raka piersi. Komisja ekspertów UE zaleca skrining mammograficzny u pacjentek w wieku 50-69 lat co 2-3 lata. U kobiet w wieku 40-49 zawsze należy rozważyć takie badanie w przypadku występowania czynników ryzyka raka piersi, tj.:

  • rak sutka w rodzinie,
  • brak potomstwa,
  • pierwszy poród po 30. roku życia.

7. Rak piersi po 69 roku życia

Co z kobietami po 69 roku życia? Czy one nie chorują na raka piersi? Pacjentki te jak najbardziej mogą zachorować na ten budzący przerażenie nowotwór. Jednak według statystyk i badań klinicznych ryzyko śmierci z powodu raka sutka jest niższe niż ryzyko zgonu z powodu innej choroby. Zaawansowany wiek nie zwalnia pacjentek z obserwacji swoich piersi i w przypadku jakichkolwiek objawów istnieje konieczność zgłoszenie się do lekarza. W takim przypadku może zaistnieć potrzeba zrobienia badania mammograficznego.

Problem raka piersi może dotyczyć każdego. Nawet mężczyźni nie mogą czuć się bezpiecznie. Ok. 1% raków piersi dotyczy płci męskiej. Znane w mediach osoby nie wstydzą się mówić, że dzięki wczesnej diagnostyce wygrali z rakiem. Irena Santor, znana piosenkarka, dzięki wczesnemu wykryciu nowotworu i szybko podjętego leczenia dzisiaj może cieszyć się zdrowiem i spełniać zawodowo. Krystyna Kofta, artystka ze swoją choroba borykała się przez kilka lat. Temat ten stał się dla niej inspiracja do napisania książki. Można by wymienić długą listę znanych piosenkarek, aktorek, które przezwyciężyły raka sutka. Krokiem do zwycięstwa było wykonanie mammografii i szybkie postawienie rozpoznania.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze