Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Nie mogę zgłosić się na drugą dawkę szczepionki. Co zrobić?

 Katarzyna Grzęda-Łozicka
04.05.2021 18:47
Odpowiedni odstęp między dwiema dawkami szczepień, wpływa na skuteczność
Odpowiedni odstęp między dwiema dawkami szczepień, wpływa na skuteczność (Getty Images)

Trzy z dostępnych w Polsce szczepionek przeciwko COVID-19 są podawane w schemacie dwudawkowym. Co w sytuacji, kiedy nie możemy się stawić na szczepienie drugą dawką? Czy wtedy szczepienia trzeba powtarzać od nowa? Jak zmienić termin?

spis treści

1. Co w sytuacji, kiedy nie mogę dotrzeć na drugą dawkę szczepienia?

Do naszej redakcji napisała czytelniczka z pytaniem, co zrobić w sytuacji, kiedy z przyczyn losowych, nie może zgłosić się na wyznaczony termin podania drugiej dawki szczepionki przeciwko COVID-19. Kobieta zastanawia się również, o ile można przesunąć termin szczepienia, żeby nie stracić ochrony przed zakażeniem?

Doktor Łukasz Durajski tłumaczy, że schemat szczepień jest opracowywany przez producentów po to, żeby uzyskać najwyższą skuteczność szczepionki. To właśnie dlatego warto się go trzymać.

- Takie przesunięcia terminów są o tyle problematyczne, że nie mamy badań, które wskazywałyby, jak to dokładnie będzie wpływało na skuteczność szczepionki. Dysponujemy badaniami ze strony producentów, którzy ustalili tę dawkę w takim odstępie, w którym według nich jest największa skuteczność. Każde przesunięcie wiąże się z tym, że ten spadek odporności będzie coraz bardziej zauważalny - wyjaśnia dr Łukasz Durajski, rezydent pediatrii, ekspert medycyny podróży, przewodniczący Zespołu ds. szczepień Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie.

Zobacz film: "Prof. Parczewski mówi, czy trzeba będzie szczepić się 3 dawką preparatu przeciwko COVID-19"

Nasza czytelniczka przyjęła już pierwszą dawkę szczepionki AstraZeneca.

- W przypadku szczepionki AstraZeneca, która była podawana w odstępie od 4 do 12 tygodni, okazało się, że przy podawaniu drugiej dawki wcześniej wytworzona odporność jest dużo niższa niż przy podawaniu jej dopiero po 12 tygodniach. W związku z tym szybko zmieniono zalecenia. Po to są prowadzone badania kliniczne, żeby ustalić, kiedy ten zakres ochrony będzie najlepszy. Tak naprawdę trudno powiedzieć, na ile przesunięcie tej drugiej dawki wpłynie na skuteczność szczepienia. Na pewno im bardziej będziemy odraczali tę drugą dawkę, tym bardziej jej podanie staje się bezcelowe. Oczywiście zawsze zostanie jakiś procent odporności - dodaje lekarz.

Ministerstwo Zdrowia w nadesłanych do nas komunikacie wyjaśnia, że przed przyjęciem pierwszej dawki szczepionki można anulować wizytę, zmienić jej termin lub wybrać inny punkt szczepień. Jednak już po pierwszym szczepieniu – nie można dokonać zmiany.

- Wynika to z konieczności podania drugiej dawki szczepionki, która pochodzi od tego samego producenta. W sytuacji konieczności zmiany drugiego terminu szczepienia należy bezpośrednio skontaktować się w wybranym punktem szczepień - tlumaczy Jarosław Rybarczyk z biura komunikacji Ministerstwa Zdrowia.

Przesunięcie terminu przyjęcia drugiej dawki, może obniżyć skuteczność szczepienia
Przesunięcie terminu przyjęcia drugiej dawki, może obniżyć skuteczność szczepienia (Getty Images)

Jakie odstępy powinny być zachowane pomiędzy dwoma dawkami szczepionek?

Prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska wyjaśnia, że zgodnie z zaleceniami producenta drugą dawkę szczepionki AstraZeneca należy przyjąć przy zachowaniu odstępu ok. 10-12 tygodni, nie dłużej niż 84 dni. - Wszystkie badania naukowe wskazują, że 12 tygodni przerwy jest tym czasem optymalnym, bo wtedy ten poziom ochrony jest jeszcze wyższy - wyjaśnia prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, wirusolog.

W przypadku szczepionek mRNA Pfizera i Moderny zalecane jest przyjęcie drugiej dawki w odstępie od 3 do 6 tygodni.

2. Jeżeli nie możemy w terminie przyjąć drugiej dawki, lepiej wybrać preparat jednodawkowy

Doktor Durajski przyznaje, że zawsze mogą się zdarzyć, jakieś przypadki losowe, kiedy z przyczyn od nas niezależnych musimy zmienić termin przyjęcia drugiej dawki. Gorzej, jeżeli chcemy go przesunąć z prozaicznych przyczyn, bo na przykład wyjeżdżamy w tym czasie na urlop.

- Jeżeli z przyczyn losowych nie jesteśmy w stanie stawić się na wyznaczony termin drugiej dawki szczepienia, powinniśmy ją przyjąć, najszybciej jak to jest możliwe - przekonuje lekarz. - Uważam, że możemy wyjeżdżać za granicę, dopiero kiedy jesteśmy w pełni zaszczepieni, więc nie powinno być tak, że nie wezmę w terminie drugiej dawki, bo na przykład jestem na wakacjach. To jest zupełnie nieodpowiedzialne - podkreśla ekspert medycyny podróży.

Lekarz proponuje w takich sytuacjach alternatywne rozwiązanie. W przypadku osób, które nie są w stanie terminowo przyjąć dwóch dawek szczepionek, bo muszą wyjechać, lepiej wybrać szczepienie preparatem jednodawkowych Johnson & Johnson.

- Bardzo dużo osób, które w weekend zgłosiły się na akcję szczepień, to byli właśnie podróżnicy. Chcieli się zaszczepić, żeby wyjechać - mówi dr Durajski.

3. Co jeśli zachorujemy na COVID-19 po pierwszej dawce?

Doktor Durajski wskazuje na jeszcze jeden wyjątek. Podanie drugiej dawki musi być odroczone, jeżeli pacjent po pierwszej dawce zachoruje na COVID-19.

- Jeżeli po pierwszej dawce zachorujemy na COVID-19, to szczepimy się dopiero po trzech miesiącach, liczonych od rozpoznania choroby. Wtedy podawana jest druga dawka jako uzupełniająca - wyjaśnia lekarz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze