Czy faktycznie powinniśmy wykonywać 10 000 kroków dziennie?

Aktywność fizyczna oraz wykonywanie wielu różnych ćwiczeń ruchowych są bardzo ważne dla naszego zdrowia fizycznego, psychicznego oraz korzystnie wpływają na samopoczucie. Coraz częściej, osoby te sięgają po różne urządzenia cyfrowe monitorujące postępy ich ćwiczeń.

Okazało się, że wykonywanie mniejszej ilości kroków dziennie, ale w szybszym tempie, jest korzystne dla zdrowia i samopoczucia
Okazało się, że wykonywanie mniejszej ilości kroków dziennie, ale w szybszym tempie, jest korzystne dla zdrowia i samopoczucia (123RF)

Jedną z funkcji takiego urządzenia jest liczenie wykonanych kroków. Osoby, które posługują się tą funkcją dążą głównie do tego, aby uzyskać wynik 10 000 kroków dziennie, czyli około 5 kilometrów dziennie.

Najnowsze badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Stanie Oregon dowodzi, że wiele korzyści zdrowotnych można osiągnąć także dzięki przebyciu mniejszej liczby kroków dziennie, tyle że wykonywanych szybciej.

Wyniki przeprowadzonego badania sugerują, że wykonywanie 3 000 kroków dziennie w szybszym tempie jest korzystniejsze dla ogólnego stanu zdrowia niż wykonanie 5 000 kroków dziennie powoli. Również ograniczenie czasu siedzącego w ciągu dnia będzie korzystne dla zdrowia, jak głosi komunikat prasowy z Uniwersytetu w Stanie Oregon w Stanach Zjednoczonych.

Naukowcy przeprowadzili badania wśród 3 388 uczestników w wieku 20 lat i starszych. Zespół badaczy analizował związek między aktywnością fizyczną pacjenta i ryzykiem występowania u niego zwiększenia masy ciała, obwodu talii, wahań ciśnienia krwi, wzrostu stężenia glukozy na czczo, zwiększonego poziomu cholesterolu czy poziomu insuliny.

Jak spalić więcej kalorii podczas chodzenia?
Jak spalić więcej kalorii podczas chodzenia? [10 zdjęć]

To oczywiste, że skutecznym sposobem na redukcję masy ciała jest bieganie. Niemniej jednak nie każdy...

zobacz galerię

„Wykonywanie każdej aktywności fizycznej jest lepsze niż nierobienie niczego” – informuje badacz na Uniwersytecie w Stanach Zjednoczonych John Schuna.

„Jeśli chodzi o ilość wykonywanych kroków, to im więcej ich wykonamy tym lepiej. Lecz tak naprawdę, jeśli mamy porównać dużą ilość kroków wykonanych w powolnym tempie z mniejszą liczbą kroków wykonanych w ciągu krótszego czasu, szybciej i z większym dynamizmem, okazuje się, że ta druga opcja jest korzystniejsza dla zdrowia" - mówi naukowiec z USA John Schuna.

"Dobrym celem, jaki może sobie postawić dorosła osoba jest wykonanie 10 000 kroków dziennie. Jednakże uważam, że lepszym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie sobie innego zadania, a mianowicie poświęcenie 150 minut tygodniowo na wykonanie 100 kroków w ciągu minuty."

"Jest to znacznie lepsze rozwiązanie, będące korzystne dla ogólnego zdrowia i poprawy kondycji fizycznej. Jeśli natomiast chodzi o czas siedzący w ciągu dnia, to im mniej, tym lepiej. Choć tak naprawdę, wszystko powinniśmy dawkować w granicach zdrowego rozsądku” – podsumowuje

ZOBACZ TAKŻE:

Ile kroków powinieneś dziś zrobić?

Osoby dorosłe, które są nieaktywne fizyczne obarczone są większym ryzykiem chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy typu 2, depresji oraz niektórych nowotworów. Osoby aktywne żyją dłużej. Aktywność fizyczna pomaga też w kontroli masy ciała, poprawia stan zdrowia psychicznego, a także korzystnie wpływa na osiągnięcia w nauce wśród uczniów i studentów.

Badania wykazały, że przeciętny Amerykanin wykonuje od 5 000 do 7 000 kroków dziennie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy