Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Czy jesteś podatna na uzależnienia?

Avatar placeholder
18.05.2015 10:00
Czy jesteś podatna na uzależnienia?
Czy jesteś podatna na uzależnienia?

Ciężko jest przewidzieć przyszłość uzależnionej osoby. Niektórym udaje się zwalczyć nałóg, a nawet wieść normalne życie, inni poddają się uzależnieniu. Większość ludzi eksperymentujących z narkotykami nie kontynuuje tej praktyki. Co więc sprawia, że niektórzy dają się złapać w sidła nałogu? Czy można powiedzieć, że ktoś ma do niego predyspozycje? Według ostatnich badań naukowych istnieją czynniki, które sprawiają, że dana osoba staje się podatna na uzależnienia.

spis treści

1. Psychika a uzależnienie

Od dawna wiadomo było, że osoby z problemami psychicznymi, takimi jak wahania nastroju, niepokój lub zaburzenia osobowości, częściej nadużywają alkoholu lub narkotyków. Według naukowców prawdopodobieństwo uzależnienia u takich ludzi jest trzykrotnie większe niż u osób bez żadnych zaburzeń. Z drugiej strony, 60% osób uzależnionych cierpi z powodu innych chorób psychicznych. Nie wiadomo więc, czy to nałóg prowadzi do problemów z psychiką, czy może zniszczona psychika kończy się uzależnieniem. Często zdarza się, że osoby z problemami próbują „wyleczyć się” za pomocą używek. Nie jest to działanie nieuzasadnione. Badania kliniczne udowadniają bowiem, że alkohol i narkotyki wpływają na nastrój, aktywując obszary mózgu dotknięte przez chorobę psychiczną. Jest więc naturalne, że pacjenci z depresją i niepokojem sięgają po środki uzależniające. Niestety, te „antydepresanty” jedynie pogarszają problem, przez co choroba zatacza błędne koło.

Ryzyko poddania się uzależnieniu zwiększa się także u osób z zaburzeniami osobowości. Prawdopodobieństwo nałogu jest wysokie u osób narcystycznych, które ciągle walczą ze skutkami swego nieprzystosowania do otoczenia. Tacy ludzie zwracają się w kierunku środków stymulujących, takich jak kokaina, które stają się źródłem chwilowego poczucia władzy i pewności siebie. Dodatkowo, po środki odurzające sięgają osoby z granicznym zaburzeniem osobowości, a więc takie, które nie potrafią uporać się z własną impulsywnością i gniewem. Dzięki używkom takie osoby mogą choć na chwilę zapomnieć o swym nagannym zachowaniu.

2. Czy od urodzenia jesteśmy skazani na uzależnienie?

Zobacz film: "Co wpływa na pewność siebie?"

Problemy z psychiką nie są jedynym czynnikiem wpływającym na rozwój uzależnienia. Badania naukowe dostarczają coraz więcej dowodów na to, że uzależnienie jest skutkiem zaburzenia rozwoju mózgu. Możliwe, że nałogowcy są po prostu skonstruowani inaczej niż osoby wolne od nałogu. W wyniku kilku amerykańskich badań opierających się na analizie komórek mózgowych osób uzależnionych od kokainy, heroiny i alkoholu, naukowcy wykazali, że mózg nałogowców zaopatrzony jest w mniejszą liczbę receptorów dopaminowych niż mózg osób wolnych od nałogu. Dopamina jest neuroprzekaźnikiem, który informuje mózg o odczuwaniu przyjemności i potrzeby. W czasie badań naukowcy porównali reakcje nałogowców i osób wolnych od uzależnienia na dostarczenie środka stymulującego. U tych pierwszych zaobserwowano mniejszą ilość receptorów dopaminowych oraz pozytywną reakcję na używkę. Reszta badanych zareagowała negatywnie na bodziec, co było skutkiem zwiększonego stężenia receptorów. Badania sugerują, że mózg osób uzależnionych jest skonstruowany w sposób, który uniemożliwia im cieszenie się z codziennych rzeczy. Jedynym źródłem przyjemności stają się dla nich środki odurzające.

Oprócz predyspozycji wrodzonych lub tych związanych z chorobą, na rozwój uzależnienia może wpływać otaczające nas środowisko. Dzisiejsza rzeczywistość umożliwia każdemu kontakt z alkoholem i narkotykami. Zwiększone użycie środków odurzających doprowadza do niszczenia receptorów dopaminowych. W związku z tym, nawet osoby, których mózg nie jest podatny na nałóg, mogą się uzależnić. Możemy nie mieć wpływu na wrodzone czynniki prowadzące do uzależnienia, jednak to, czy wybierzemy nałóg na skutek nacisku środowiska, jest jedynie w naszych rękach.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze